Bygga egen heltäckande ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Bygga egen heltäckande ramp

    Hej!
    Jag ska bygga en heltäckande ramp till mitt 450 liters kar.
    Funderar lite på modellen och det kommer nog bli en sådan som Fredrik tidigare gjort till sitt kar i sitt tv-rum.



    Jag har gjort en sån här tidigare men då med flywood på ovansidan men den böjde sig av någon anledning precis som om det slog sig.

    Nån som har lite tips på vad man kan göra?
    Mvh
    Robin
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Hade du fäst själva lysrörsarmaturerna i riktiga brädor eller bara i plywooden?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • chrillo
      Användare
      • February 2003
      • 180

      #3
      Har länge funderat på att bygga täckramper åt våra akvarium eftersom de är så dyra att köpa. Finns det nån bra sida på svenska som tar upp allt man ska tänka på och gärna hur man gör en heltäckande ramp steg för steg? Så att en som är bra på att snickra men inte vet hur en ramp för ett akvarium ska byggas kan följa anvisningarna och göra en.

      720liter Malawi

      Mvh /Christian
      http://www.akvaristforeningnord.org

      Kommentar

      • Peter_F
        Användare
        • January 2004
        • 172

        #4
        Använde oxå plywood till min ramp. Satte klossar i hörnen för att stabilisera och som distans. (Rampen är större än karet)
        Märkte att serviceluckan/halva locket slog sig av värmen så jag monterade låsanordning typ hasp på sidorna.

        Jag använde 12 mm skiva. Tror att byggplywood är mer vridstyvt.

        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Jag förstår inte riktigt hur ni menar. Det kan väl inte bli så snyggt om rampen är större än karet? Hur slår det sig?

          Man kan givetvis inte sätta fast tunga armaturer i plywoodskivan utan måste bygga ett starkt skelett i furuvirke som sedan kläs i plywood.


          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • sundelin
            Användare
            • October 2003
            • 234

            #6
            Jag kan nog tänka mig att det blir snyggt om man låter rampen hänga ner lite runt akvariet. För att det inte ska slå sig av värmen bör man väl ha ganska ventilerat och en stadig ram som man byggt det runt.

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #7
              Det är helt klart lämpligt att ha rampen öppen på baksidan.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Peter_F
                Användare
                • January 2004
                • 172

                #8
                Tänk dig rampen som ett lock på en burk. Knappt 2 mm glipa. Sen täcker den den övre alu-listen mitt kar. Den ska inte sjunka ner över glaset alltså...

                Jag har borrat 15 cm ventilationshål på baksidan. Klätt med myggnät. Locket är delat så att armaturerna sitter i vars en halva. Den främre släcks när jag öppnar.
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  #9
                  fredrik: Svar ja, jag skruvade fast armaturen rakt på plywooden.

                  Jag ska ha min ramp täckt av tarkett så att det blir en liten kjol på 3 cm som går ner över akvarieglaset så att inte vattenytan syns.
                  Det tycker jag är snyggt.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #10
                    Plywood är nog lite för klent för att hålla armaturen. Det blir starkare om du sätter bräder i som du ser på min bild, sedan plywood utanpå. Om sedan brädorna sviktar en aning så syns det inte på plywooden.

                    Det kan nog bli bra om något hänger ner över kanten men då ska man nog helst göra samma under. I mitt fall så ville jag att det svarta aluramen skulle synas runt hela, den täcker ju också vattenytan. Såhär ser mitt ut nu, frånsett innehållet som är helt annat.


                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      #11
                      Fint kar! har du inte fått sålt Borleyina?

                      Jag ska så småning om bygga mig en ny bänk som ska ha samma stil som rampen så det blir nog en list eller liknande som täcker gör att frigoliten under karet samt lite av sanden inte kommer att synas.

                      Jag ska tänka på att ha "reglar" till armaturen.

                      Finns det någon som har nått bra tips på lysrör? Jag vill ha ett som hjälper Aqua Clear (lite blå) att skapa så skönt ljus som möjligt för mina afrikanska ciklider.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • frankerad
                        Användare
                        • August 2003
                        • 18

                        #12
                        Robin om du skall använda plywood så använd båtplyfa istället, det är ett liknade material men det är fukttåligt och slår sig inte. Alla bygghandlare har ej detta men kolla runt lite så borde du kunna hitta det.

                        Jag håller precis själv att bygga en överlåda för mitt ljus, fast detta är storlek stor då det skall sitta en Mh lampa i den till mitt 340kar. Jag har valt att bygga i limträskivor på 12mm som är mycket starkare än plywood även så är det snyggare tycker jag, då man kan lacka utsidan.
                        För att leda ut fukten så har jag fräst ut spår på totalt 8 kvadrat dm i toppen vilket borde räcka. Även så har jag två datafläckatar som jag har sänktfarten på för att få de tysta för att kyla Mh lampan. För att skivorna inte skall slå sig av fukten så fuktspärrar jag innersidorna med samma fuktspärr som man använder när man bygger badrum eller liknade, skall tydligen inte släppa igenom något.

                        Hoppas att det går bra med era byggen.
                        Mvh Torbjörn

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Slår sig inte virket av vattenavdunstningen då?

                          Ingen som har "plastat" in inuti med lack som klarar vatten och värme?

                          Kommentar

                          • Ted
                            Användare
                            • November 2003
                            • 157

                            #14
                            Jag har den kompis som byggde sin ramp av spånskivor och han fuktspärrade den som Frankerad sa. Fuktspärren har fungerat jättebra, rampen har varit igång i ca ett år.
                            Annars är väl inte spånsikvor så bra att ha där det är fuktigt.
                            /Ted
                            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                            Kommentar

                            • frankerad
                              Användare
                              • August 2003
                              • 18

                              #15
                              Precis, de jag har prata med i så tror de att skivorna inte skall slå sig om man fuktspärrar. Den andra aspekten som jag tänkte på vara om fuktspärren skulle av ge något gifttigt eller liknande då kondens kanske skulle droppa ner ifrån lådan, men kom på tanken om det skall vara fuktspärrat så kan det inte av ge något med vattnet då den skulle sakta lakas ut vilket den inte gör.

                              Mvh Tobjörn

                              Kommentar

                              Arbetssätt...