Fisktransport.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #16
    jag har alltid trott att de där tabletterna bara skapar en bruseffekt vilket ger rörelse på ytan och på så sätt generar gasutbyte.

    Hur kan tabletter skapa mer syre? Det vore spännande att veta.
    fish r friend

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      citat:Är det någon fördel med att packa fiskarna en och en i påsarna,med tanke på evt stress?
      Svar Ja. Mindre stress, mindre skaderisk och en fisk förbrukar mindre syre än två.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1832

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av orm

        jag har alltid trott att de där tabletterna bara skapar en bruseffekt vilket ger rörelse på ytan och på så sätt generar gasutbyte.

        Hur kan tabletter skapa mer syre? Det vore spännande att veta.
        Om dom skapar mer syre kan jag inte avgöra som jag skrev innan, men dom brusar deffinitivt inte ett dugg så på den punkten har du fel.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

          #19
          mjä jag har inte påstått något alltså kan jag inte ha fel
          fish r friend

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1832

            #20
            Stämmer, klumpiga jag . Skulle ha stått "på den punkten trodde du fel."
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              De ser väl till att avge O2(gas) eller så bildas O2(g) i vattnet. Om man t ex tillsätter väteperoxid så sönderfaller det till vatten och syre (O) som sedan bildar syrgas när det träffar på vatten eller syre (O) (ungefär så, rätta mina detaljfel åt mig). Syremollekylen O2 är en gas så länge som det inte är svinkallt och det är syrgas som fiskarna och vi andas. Sedan är ju syrgas (för att inte tala om väteperoxid, men jag vet inte vad tabletter innehåller) rejält reaktivt och lär skada fiskarnas gälar. Andandes påsar eller ej tätslutande kärl (hink) är bättre. Sedan finns det förstås en fördel med att packa mörkt i påsar och aldrig pilla på dem eftersom det håller stress till minimum. Hur illa de permanenta skadorna som syrgas (tablett eller från tub) ska ge är, vet jag inte).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Det har skrivits i en tidigare tråd i samma ämne om dessa syretabletter.

                Kommentar

                • Vannar
                  Användare
                  • April 2002
                  • 339

                  #23
                  Jag børjar få lite erfarenhet om hur man bør frakta fisk vid det hæt laget då jag ofta fraktet fisk på tåg i upp till ett dygn utan extra syrgas i påsarna.

                  Det tog några gånger innan jag fick riktigt bar hæng på det men nu funkar det bra.

                  1. andningsoåsar går bort, dom funkar jættebra men ær omøjliga att anvænda bra i praktiken.

                  2. singelpacka, fiskarna blir tryggare och øverlever bættre ensamma.

                  3. ha helst tryck i påsarna, dvs få dom så tighta som møjligt, har æven testat att køra med lite slappa påsar och det funkar det med men det ær bæst att ha tryck.

                  4. packa i en frigolitlåda och håll mørkt.

                  då kan du frakta fisk i ett dygn utan extra syrgas så længe du håller någolunda værme.
                  / Jonas Vannar

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #24
                    citat:2. singelpacka, fiskarna blir tryggare och øverlever bættre ensamma.
                    Det här är det enskilt bästa rådet när det gäller fisktransport! Jag packar alltid ciklider (med vissa undantag) en och en.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...