Litteratur Nord/Central amerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    Användare
    • October 2003
    • 234

    Litteratur Nord/Central amerika

    Finns det några bra böcker som tar upp nord och centralamerikanska ciklider, som ni kan rekomendera? Vart fins det mest literatur i detta ämne, alltså vart kan man köpa böcker?
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

    #2
    Min bibel när det gäller är aqualogserien, mkt bra bilder, möjlighet att komplettera och basinformationen finns med om varje art! enligt mig så finns det inga bättre böcker om man hållit på ett tag och inte behöver nybörjarinformationen!!
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      Det finns väl ingen bok på i Aqualog-serien om Nord och Centralamerikanska ciklider, eller?
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #4
        Aqualog Southamerican Cichlids III innehåller både syd- och centralamerikanska ciklider. Det är en kanonfin bok, artbeteckningarna är iofs gamla så jaguarcikliden går under namnet Nandopsis managuensis och det finns en del andra småfel också, men basinformationen och framför allt alla bilder på geografiska varianter gör att boken är rena guldgruvan om man gillar centralamerikanska ciklider. Tveklöst min favoritbok.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

          #5
          Det finns en bok av Ad Konings oxå, "Cichlids from central america". Har några år på nacken, men innehåller många fina bilder och fakta om hur cikliderna utvecklats. Helt klart värd pengarna (jag gav c:a 400)
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Linke & Staeck - American cichlids 2 finns också. Aqualog Southamerican Cichlids III påstås innehålla alla kända central och nordamerikaner. Förståsigpåare ogillar namnen på fiskarna i aqualog bla eftersom bilderna ofta visar fel fisk, men det är inget en akvarist behöver bry sig speciellt mycket om.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

              #7
              Kjell: Om det var min favorit så borde den ju ändå existera!!!

              Och den innehåller lite fel förnamn på fiskarna men efternamnen ändras nästan alldrig nuförtiden så det går ändå fort att söka i den! Billig 250 kr för south american cichlids 3
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Håller med om att Aqualog III är en fin blädderbok med färgvarianter och lokaler samt lite symboler med skötselråd, vattenvärden, maxlängd mm. Det finns en gediger blandning av firrar att förstummas över och variationen inom arter framgår. Att fiskarna kallas Nandopsis osv. gör ju inte speciellt mycket. Det står ju till och med i början varför de gjort så även om de inser att det troligtvis inte är korrekt (kommer inte ihåg hur de uttryckt sig exakt). Min lilla meningslösa kommentar handlar om att det finns fel i Aqualogerna. Fiskbilder är inte alltid från lokalen det står och arter har hamnat i fel lokal osv. Det är inte så många sådana fel har jag för mig men tillräckligt för att göra dem oanvändbara som referenslitteratur för biologiska undersökningar. Något som de själva påstår att det duger till. Detta är inget en akvarist behöver bry sig så mycket om. Jag tycker att South American cichlids 1-3 helt klart är prisvärda. Utöver dessa rekomenderar jag Linke & Staeck - American cichlids (1 små ciklider, 2 stora ciklider). Deras African cichlids 1 - Västafrika är en riktig höjdare också.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • August 2002
                  • 8616

                  #9
                  Die Buntbarsche Amerikas, Band 1, av Rainer Sawikowski och Uwe Werner, tycker jag är ett verkligt infopaket när det gäller amerikanska ciklider. I detta band behandlas både syd- och central/nordamerikanska arter.


                  (Band 2 handlar om amerikanska dvärgciklider och band 3 utkommer i vår och handlar om jordätare och gäddciklider.)

                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...