Akvaristers leverne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • April 2002
    • 308

    #16
    "Själv tillbringar jag hellre några timmar i veckan framför akvarierna och låter själen vila, än att jag jagar runt i skid- eller joggingspåret och drar på mig skador och stressrelaterade sjukdomar."

    Jag skulle vilja påstå att akvariehobbyn kan skapa en enorm stress - precis tvärtemot vad fysisk träning (normalt) gör. Nu beror det ju på vad för fisk man har och hur man håller den, men när folk säger "åh, ett akvarium, det måste vara avkopplande att titta på" menar de inte en barskrapad odlingsburk med två petrochromis i var sin ände och en plexiskiva däremellan, eller hur? Rara Tanganyika-ciklider som slåss eller blir sjuka är bland det mest stressande jag har varit med om.

    Jag tror jag ska börja med sydamerikaner.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H
      [Själv tillbringar jag hellre några timmar i veckan framför akvarierna och låter själen vila, än att jag jagar runt i skid- eller joggingspåret och drar på mig skador och stressrelaterade sjukdomar.
      Absolut, en av anledningarna att hålla på med detta är att få avkoppling. Bekymmer på arbetet är som bortblåsta när man sitter framför karen. Fel sorts stress är livsfarligt.
      Jag är 46 och konditionen är inte direkt på topp men duger, cyklar till arbetet och tar en promenad då och då.
      Det behövs inga ytterligheter i träningsväg för gemene man.
      Rökning och diet är nog ett värre hälsoproblem... Men man kan ju för fan inte leva i en evighet!
      Anders L

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av odilou
        Jag tror jag ska börja med sydamerikaner.
        Glömde jag säga att jag är obotlig sydamerikafantast...?
        Inte odlar jag heller, utan låter fiskarna klara den biten själva om de har lust...

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #19
          Det är internets fel, jag tror inte att man blir överviktig av att hålla på med akvarier, däremot så kan man bli det om man integrerar internet som en stor del i sitt intresse vilket jag tror att många gör. Jag tror att många blir sittandes betydligt längre framför datorskärmen än framför akvarierna så att skylla på akvarierna i sig är fel.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #20
            Även jag måste blanda mig i den här urkorkade diskussionen. Allt nytt är farligt. Så har det alltid varit. Böcker, radio, TV, Internet... Var akvarierna passar in vet jag inte. Som vanligt är orsaken självklart inte böcker, radio, TV, Internet, akvarier osv. utan att barn äter godis och chips och rör för lite på sig när de inte håller på med böcker, radio, TV, Internet, akvarier osv. Trams!
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #21
              kontorsarbete är farligast av allt!

              jag 20 år gammal = 67kg 183cm
              jag 25 år gammal = 87kg 183cm
              fish r friend

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Eftersom att det snart är helg så tänkte jag lätta upp stämningen med ett citat från en känd barnhatande akvarieprofil:

                "Barn ska inte ha akvarium - dom ska ha stryk!"
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #23
                  Äsh, vilka andra hobbys orkar man med när man närmar sig 30, jobbar till 80% sittandes, har småbarn, åker taxi hellre än buss etc. Akvariebestyren ger ju ändå en del motion då man måste gå minst 15 meter från parkeringen till butikerna, och sedan skall man ju gå runt 100 meter för att leta efter nått kul.

                  Tur att det snöar åtminstone någon gång per år så man får skotta lite =)

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                    Eftersom att det snart är helg så tänkte jag lätta upp stämningen med ett citat från en känd barnhatande akvarieprofil:

                    "Barn ska inte ha akvarium - dom ska ha stryk!"
                    HAHAHA, kanon! Det blir ett bevingat uttryck från och med nu!
                    Passar mig bra faktiskt, fick en svart specialtryckt t-shirt av ungarna med texten "PSYCHO DAD" i Julklapp....
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Mathias-D
                      Styrelsemedlem
                      • January 2003
                      • 513

                      #25
                      citat:Eftersom att det snart är helg så tänkte jag lätta upp stämningen med ett citat från en känd barnhatande akvarieprofil:

                      "Barn ska inte ha akvarium - dom ska ha stryk!"
                      Tackar för den!

                      citatå akvarium kanske då borde förses med varningstexter, precis som tobaksprodukter då? "VARNING! Akvariehobbyn kan vara skadligt för din fysiska hälsa!"
                      Eller "denna produkt kan vara beroende framkallande."

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av salar

                        Det slår mig att denna hobby inte är så bra för den egna hälsan i längden.

                        Bara mina funderingar över den Svenska folkhälsan.

                        Kom precis hem efter en akvaristikfri utförsåkningsvecka i Lillehammer. Resultatet blev sträckningar, förfrysningsar samt daglig träningsvärk slocknade runt kl 22. Orkade inte ens ta mig ner till baren!!!!
                        Hade jag stannat hemma med mina kar hade jag aldrig drabbats av alla dessa krämpor.
                        Ha de
                        Ps
                        (i och för sig var jag i Norge, så det räknas nog inte till den svenska folkhälsan)
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          #27
                          * jag tränar minst två gånger på Nautilus i veckan, tre gånger brukar det dock bli.
                          * Jag är 18 år, 189cm lång och väger ca 70-75 kilo (varierar berorende på högtider med god mat =D )
                          *Mitt 250 liters står för långt från brunn och kran så det är spannar som gäller. dvs 8spannar med vatten från akvariet och 8 spannar med nytt vatten till akvariet. Mitt ena 80 liters står på samma ställe och där är det fyra spannar tur och retur.

                          Sen med alla sand-tvättningsprocedurer och akvarielyft (inte så ofta men det händer några gånger om året) så skulle inte jag vilja kalla denna hobby utan motion. Att sitta framför datorn på internet blir väl kanske i genomsnitt en halvtimme om dagen och kanske lite spelande ibland också. Det är faktiskt inte så svårt att fixa lite motion i denna hobbyn, man får bara ta sig lite tid åt det.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • October 2002
                            • 405

                            #28
                            Ännu en gång har dumheten överträffat sig själv på forumet. Vad fan disskuteras ????[:0]

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av bs

                              Ännu en gång har dumheten överträffat sig själv på forumet. Vad fan disskuteras ????[:0]
                              Trevlig snubbe!
                              Anders L

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

                                #30
                                citat:Ännu en gång har dumheten överträffat sig själv på forumet. Vad fan disskuteras ????
                                Hur vår hälsa påverkas av akvaristiken, ämnet är ju hur intressant som helst. Vi får här ta del av en del medlemmars vikt samt hur andra medlemmar har motåtgärder mot akvaristikens förfall. Visst är det spännande.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...