Digital fotografering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    Användare
    • April 2004
    • 313

Har man inte tillgång till externa blixtar kan man ju alltid, som även sagts ovan, lägga till en extra ramp eller dylikt(gärna massa mer). Hade man använt sig av vanlig kamera skulle man kunnat använda sig av film som inte kräver lika mycket ljus. Men det blir ju svårt med en digitalkamera ;p
    Är själv inte så haj på det här med fotografering men är lär mig mer för varje dag, dock inte enbart om akvariefotografering dock =)

Edit: RIKTIGT fin bild på guldsömmen!!

Kommentar

• Pelle
      Användare
      • May 2002
      • 387

Hej

Har liknande funderingar som Matsh. Köpte själv en Sony cybershot, DSC-T1.
      Har upptäckt att det inte är så lätt att få fina bilder på firrarna.

De uttag som finns på kameran är; "Flerfunktionsterminal" och
      "USB 2.0 Hi-Speed".

Har tidigare fotat med min Nikon F-50D med blixt på täckglaset med bra resultat, och jag skulle vilja göra detsamma med digitalkameran.

Går det att genomföra, och vad ska jag i så fall köpa för slags prylar??

Tack på förhand!

Mvh/ Per

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Om det inte finns möjlighet att koppla en extern blixt till kameran får du använda en sk. slavtändare. Med den kan lösa ut en extern blixt trådlöst med hjälp av den interna blixten.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

problemet med alla kompakta digitalkameror är att dom är hopplöst långsamma i autofokusen samt att dom har en lång fördröjning från avtrycket till att den faktiskt tar bilden.
          Att köra manuellt fokusering går inte alls i praktiken.
          om man går upp i ISO tal så kommer man att få bättre bilder eftersom man får snabbare slutartider men då är dom oftast så brusiga att dom blir dåliga iallafall.
          =mission impossible? nej!
          som det tidigare sagt här, LJUS OCH ÅTER LJUS!
          och kör kameran manuellt vad gäller slutartider och bländare, dom blir lite snabbare då generellt.

Den bästa (och dyraste) lösningen är en D-SLR med ett 50 mm makro som är ljusstarkt.
          Jag har själv ett 100 mm. Canon makroobjektiv och tycker att brännvidden är lite för lång och jag vill ha ett ännu ljusstarkare objektiv så lösningen är ett 50 mm. för mig.
          det blir också ganska bra även med blixt om man lär sig lite om ljussättning och då är en digitalkamera guld värd eftersom det är gratis att exprimentera.
          Det fanns ju en mycket bra artikel i CB av en viss kunnig person på detta forum i frågan, läs den.
          jag varvar också med enkla billiga slavblixtar kostar ung. 200:-/styck.
          men helst så kör jag utan blixt och med en Canon 10D samt Canon 100:2,8 USM makro, men det är ingen billig lösning direkt.

Kommentar

• Pelle
            Användare
            • May 2002
            • 387

Stort tack Micke!

Sätter man "slavtändaren" tätt, nära blixten på kameran, eller kan den ligga en bit ifrån kameran? Har du testat att fota med hjälp av en "slavtändare"?

Mvh/ Per

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Jag har använt den typen av slavtändare som jag länkade till och den fungerar bra. Enligt tillverkaren har den en räckvidd på 10-20m, dock kan det bli problem genom smutsiga täckglas.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...