Nytt grus(sand)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke_lkpg

Nytt grus(sand)

Nu ska det i nytt bottenmaterial.
    Vad jag förstått så ska det vara fin sand. Varför ska det vara fin sand eller finns det fördelar med ca 2mm grus, färger vad anser ni om det? Funderar på lite mörkare sand, brunt.
    Jag vill ha synpunkter från så många som möjligt.. fördelar o nackdelar med olika färger, o grovlekar..
    är det fler av er som använder fågelsand, eller vad använder ni?
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Det finns inga som helst regler för vilken sand man bör använda, det beror helt och hållet på vilken fisk man skall ha i och vad man tycker är snyggt.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• micke_lkpg

Mina malawifamiljer är Pseudotropheus och Labidochromis.

citat:Ursprungligen skickat av micke_lkpg

Nu ska det i nytt bottenmaterial.
      Vad jag förstått så ska det vara fin sand. Varför ska det vara fin sand eller finns det fördelar med ca 2mm grus, färger vad anser ni om det? Funderar på lite mörkare sand, brunt.
      Jag vill ha synpunkter från så många som möjligt.. fördelar o nackdelar med olika färger, o grovlekar..
      är det fler av er som använder fågelsand, eller vad använder ni?

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

citatet finns inga som helst regler för vilken sand man bör använda, det beror helt och hållet på vilken fisk man skall ha i och vad man tycker är snyggt.
        vet du vilket underlag(kornstorlek) som är bäst om man även vill att växter ska trivas bra?
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

En fördel med lite grövre sand är att man inte lika lätt repar glaset på akvariet. Jag har för tillfället råda sand och där fastnar nästan alltid något litet korn i algskrapan som sedan gör fula repor på glaset.
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Stelin: Dra algskrapan uppifrån och ned endast. Eventuella sandkorn försvinner om du tar upp skrapan och börjar om uppifrån. Jag tar alltid och "torkar av" med fingrarna före varje drag så jag är säker på att inget sandkorn följt med (inte 100%, men nästan).

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Jo visst hjälper det att dra skrapan upp o ner istället. Mina repor på glaset har jag mest fått tidigare när jag hade mycket sand i karet. Nu försöker jag ha så pass lite sand så att det inte går upp på glaset där man ska skrapa.
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• micke_lkpg

Men vilket sand är mest naturtroget o älskat av malawicikliderna? rådasand, vilken grovlek? o färgen vad tycker ni?

Kommentar

• Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

citat:Men vilket sand är mest naturtroget o älskat av malawicikliderna?
                  Sand och sand, är inte bottensedementet mer åt "slam" i Malawisjön?
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=84 hittar ni en bild på hur bottnen ser ut i Malawisjön
                    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

Råda 0,4-0,8mm eller 0,8-1,2mm är utmärkt för ciklider som tycker om att leta efter föda i sanden, som t ex Malawidelfiner, Rostratus och Aulonocara. Jag _tror_ inte dina arter bryr sig om att böka i sanden, så kornstorleken är inte så viktig för dem. Jag tycker personligen att 0,4-0,8 är väldigt snyggt.

En säljare på Akvarielagret rådde mig att använda Råda 0,8-1,2mm om jag ville ha växter. Han sade att det är det som används i de planterade akvarierna på lagret.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

citat:En säljare på Akvarielagret rådde mig att använda Råda 0,8-1,2mm om jag ville ha växter. Han sade att det är det som används i de planterade akvarierna på lagret.
                        Jag trodde att det skulle vara bättre med en grövre kornstorlek. Mest med tanken att skräp och avföring mer kommer ner i grovkorning sand och som då växter i sin tur kan "växa på". Men men där ser man. (Jag har gott om just den sanden så det är ju isåfall bra om denna är att föredra.)
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jonte_Maskin
                          Användare
                          • August 2003
                          • 59

De gånger jag haft växter, har dessa trivts bäst vid användning av grovt grus. Anledningen tror jag är det som Stelin skrev.

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

Undrar om inte även vattencirkulationen(även om det inte är mycket) vid växternas rötter blir lite bättre vid grövre kornstorlek.
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• micke_lkpg

Tack för ditt svar. Det var den informationen jag ville ha fram.
                              Var väl Råda jag hade tänkt mig att ha, var mest kornstorleken jag var osäker på.. Just nu har jag ett ganska ljust grus men det är ca 5 mm. Och det verkar inte vara nåt vidare.
                              Har min gibbiceps nåt emot förresten om jag har rådasand 1mm? kanske inte spelar nån roll.

citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

Råda 0,4-0,8mm eller 0,8-1,2mm är utmärkt för ciklider som tycker om att leta efter föda i sanden, som t ex Malawidelfiner, Rostratus och Aulonocara. Jag _tror_ inte dina arter bryr sig om att böka i sanden, så kornstorleken är inte så viktig för dem. Jag tycker personligen att 0,4-0,8 är väldigt snyggt.

En säljare på Akvarielagret rådde mig att använda Råda 0,8-1,2mm om jag ville ha växter. Han sade att det är det som används i de planterade akvarierna på lagret.

Kommentar

Arbetssätt...