Bakgrund.. överhäng.. filterkammare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på min idé om filterkammare då jag nu startat "projekt renovering"...

Ursäkta bilden då den är rent ut sagd dålig. Jag försökte knåpa ihop en liten ritning på vad som rör sig i skallen just nu angående filterkammare. Kolla under "knep och knåp".

En annan diskussion om samma ämne förs på denna tråd hos Zoopet.com.

Kom gärna med åsikter, kritik eller tips då jag är aaaaningen villrådig i mitt beslut...

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

Hm...tja, om jag ska ge nån kommentar så tycker jag att det ser ut som om dina moduler framför filtermattan kommer ge en sämre filterkapacitet då inte hela filtrets yta kan utnyttjas lika effektivt. Så ser det ut för mig iaf, kanske har jag inte fattat hur det är tänkt..

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Det stämmer nog att filtermattan inte kommer att utnyttjas helt, men å andra sidan behöver jag inte göra en hel filtermatta utan jag kan göra någon sorts "skena" där filtermatta skjuts ned (eller placeras som i fickor) där insugsställena är planerade.

Tanken med den där var att man kunde "gömma" filterkammaren genom att ha moduler framför och att "doppa" de filtermatte-delar som blír synliga i svart silikon. På det viset så kunde det bli att likna skrevor där insuget var/är.

Tack för din synpunkt Hasse...

En annan idé som kom fram på Zoopet-tråden var att jag skulle ha insug underifrån istället för framifrån. Jag skulle då ha en modul som blir som en BTN modul där en cirkulationspump är installerad. En filtermatta skulle täcka botten och pumpen skulle då dra upp vatten genom filtret.

Denna idé känns bättre...

Kommentar

• fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

För att få ett så underhållsfritt filter som möjligt är det viktigt att ha stor insugsyta. Min insugsyta var från början bara ca 1dm2. Genom en liten modifiering blev den istället 2dm2, men jag önskar att jag kunde få betydligt mer. Anledningen är att filtret ganska snabbt blir igensatt av räkmixpartiklar, och då blir det så pass mycket trögare att suga igenom vatten att vattennivån inne i filterfickan sjunker. När jag rengör filtret brukar nivån ha sjunkit så mycket att pumpen nästan suger luft. Pga konstruktionen kan jag inte ha pumpen särskilt nära botten, vilket förstås gör problemet mer uttalat.

Rätt svar tror jag är att sätta en hel glasskiva för filterfacket, lämna en spalt på kanske 2cm innanför glasskivan och sedan sätta tunna lister som ska hålla filtermattan på plats. Längst ner på glasskivan lämnar man ett tomt utrymme på 5-10cm ner till den förväntade sandnivån, så vatten kan komma in fritt. Om du ändå vill ha en grotta blir det förstås ingången till grottan som blir ingången för vatten som ska till filtret också. I grottöppningens tak blir det alltså en tom spalt på 2cm som går upp till en hel vägg av filtermatta. Taket på grottan kan troligen också vara filtermatta.

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

citat:Om du ändå vill ha en grotta blir det förstås ingången till grottan som blir ingången för vatten som ska till filtret också.
            Om jag skall göra sådär så blir det automatiskt en grotta då fiskarna med största sannolikhet kommer söka sig dit.

citat grottöppningens tak blir det alltså en tom spalt på 2cm som går upp till en hel vägg av filtermatta.
            Vad menar du med detta? (trög som f*n)

citat:Taket på grottan kan troligen också vara filtermatta.
            Det är nog enda alternativet tror jag. Frågan är om det kommer att sätta igen sig eller om det kommer att fungera bra. Jag har också tanke på att sätta galler först och sedan ha en massa filterbitar som kanske gör att vattnet strömmar lättare igenom. Där kan det bli problem om t ex yngel söker sig dit...

Jag har sett av de filtermattor som jag har i yngelkaren att ynglen tuggar rent på överflödig räkmix (eller annat foder) och det var tanken att fiskarna även skulle göra på min första konstruktionstanke.

Hur fungerar det på BTN moduler med insug på undersidan?

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Tricella jag har lagt i min sten nu som ett överhäng men stenarna under ligger fortfarande lite huller om buller =)Ska fixa till det när jag får tid.
              Bifogar några amatörbilder så du ser hur jag e på väg att göra med mitt överhäng.

Lite suddiga men man ser iaf teorin.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Bilderna var ju helt ok...och coolt överhäng!

Det blir större än jag trodde...men om jag ordnar hälften av det där så blir det nog riktigt bra det med.

Överhäng ger lite känsla av att man får insyn i en större grotta och det är själva idéen hos mig. Det man tjyvar där uppe kan man ge nere efter botten av ytan.

Jag kommer t ex att skära in en "grottgång" på ca 10cm på bakgrundens nederkant för att skapa "naturliga" grottor.

Kommentar

• fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

citat:--------------------------------------------------------------------------------

citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  Om du ändå vill ha en grotta blir det förstås ingången till grottan som blir ingången för vatten som ska till filtret också.

--------------------------------------------------------------------------------
                  Om jag skall göra sådär så blir det automatiskt en grotta då fiskarna med största sannolikhet kommer söka sig dit.
                  Nja, man kan även ha det så att filtermattan går ända ner till botten, utan någon grotta. Antingen accepterar man då att åskådarna kan se lite filtermatta från botten och 5-10cm upp, eller också sätter man något framför för att skymma, som en sten eller en BTN-modul.

citat:
                  citat:
                  I grottöppningens tak blir det alltså en tom spalt på 2cm som går upp till en hel vägg av filtermatta.
                  Vad menar du med detta? (trög som f*n)
                  Nej, det är lite svårförklarat. Byt ut de glasbitar du ritat i grått på din teckning mot en enda glasruta. Låt den börja en dm över botten och gå hela vägen upp till ytan. För att vattnet ska kunna komma fram till filtret måste man nu öppna en annan väg än framifrån för vattnet att komma in, och det blir underifrån. Man skapar alltså ett tomrum på två cm mellan glasrutan och filtermattan. Längst ner är detta tomrum öppet, så att vatten kan komma in. Den öppningen ligger alltså där glasrutan börjar, dvs ca 1dm över botten.

Jag ska rita en skiss när jag har tid, även om jag är kass på att rita...

Mvh,

/Fredrik
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Jag förstår utan problem fram till det du börjar prata om "tomrummet". Kan man inte ha filtermattan vilande på 3st glasskivor á 5*5cm i botten, vilken är förhöjd 10 från akvariebotten?
                    På det sättet så är ju hela bottenytan av filtermatta...eller behövs detta tomrum...??[)]

deelay:

Jag kom att tänka på det tryck som en modul kan ge på t ex mittstaget...nu är ju det inte i närheten av de tryck som en frigolitmodul skulle ge...men ändå. Det finns ingen fara med detta överhäng?

Kommentar

• fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

Det du säger om att hela bottenytan blir filtermatta är utmärkt, men ju större yta du har, ju mer problemfritt blir filtret. Så, _förutom_ att du har en filtermatta i botten av filterutrymmet, så har du en filtermatta på höjden också. Utrymmet där du placerar pumpen blir trekantigt, avgränsat av akvariets ytterväggar på två sidor, av filtermatta på den tredje sidan, av filtermatta i botten, och av täckglaset i toppen. Den av de tre sidorna som består av filtermatta vätter ut mot akvariet, vilket inte är så snyggt. Så, man sätter en glasskiva med något slags bakgrund framför den. För att vatten ändå ska kunna sugas in genom hela filtermattan, lämnar man ett tomrum på ett par cm mellan filtermattan och glasskivan, och låter vatten komma in i detta tomrum underifrån.

Den här artikeln illustrerar det jag menar:

Avsnittet om en spegel är det jag pratar om, men istället för en spegel kan du ta en vanlig glasskiva och sätta bakgrund på.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ok...tack för tipsen.

Jag ska dyka in i karet med kniven och se vart jag hamnar med allt till slut...*pust*
                        Nej då...det ska bli roligt...men frugan håller inte med om det direkt.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Idag har jag lyft ut hela bakgrunden och det gick ganska snabbt. Jag märkte en del suspekta silikonlimningar där det hade nästan luckrats upp. Jag fick vatten bakom min bakgrund när jag först gjorde den och har tänkt att det är nog inga problem. Det har det heller inte varit och jag tror att allt satt på plats pga att jag satt bakgrunden i spjärn så ingen del kunde röra sig.

Jag har också använt rakblad för att ta bort det mesta av silikonen och det gick över förväntan lätt. En sak lade jag märke till och det var att på en liten plats på nedre sidan så var silikonsträngen som håller ihop bottenglaset med sidoglaset vitnat. Lite orolig blev jag av att det kanske är en indikation på att det kommer in vatten och att det kan vara början till läcka.

Kan man silikona en extra sträng bredvid på bottenglaset så att den eventuella ingången för vattnet täpps till?

Jag kommer att lägga in ny frigolitbakgrund i modul-stil och vill vara säker på att det håller tätt innan jag börjar placera in frigoliten.

Jag har också kommit på lösningen med mina filterkammare...det ska bli kul att se hur det fungerar i verkligheten också.
                          Jag kommer att avdela en filterkammare i två våningar. Den undre kommer att ha insug underifrån och där skall ytterfiltrets (2217) insug placeras. En filtermatta kommer att vara avdelare för våningarna och i den övre våningen kommer en Eheim Compact 1000 att finnas. Den kommer även att dra in vatten från sidan mot bakgrunden. Detta kommer att göras "osynligt" för ögat.

Filterkammaren kommer att göras som en trekant...med sidorutan och bakrutan som två av de tre glasdelarna. Jag kommer att ha ca 15-20cm bredd på båda sidorna...och filtermattorna kommer att vara PPI 10, 5cm tjock. Framdelen av kammaren kommer att vara som jag gjort skiss på...dvs med två stycken 5cm glasskivor fästa i de glasskivor som går ut ifrån sido- och bakrutan.

Mycket blir det...

Kommentar

• Hank
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1321

Satsa på en 10 cm.tjock PPI 10-matta. Det kommer du inte ångra!!
                            /#378 Hank
                            Zoonen:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson&#39;

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Problemet är att jag troligen inte får plats med prylarna i filterkammaren...ah jag får se hur jag gör. Varför är 10cm så mycket bättre än 5cm??

Kommentar

• Hank
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1321

citat:Varför är 10cm så mycket bättre än 5cm??
                                Det hörs ju nästan: Dubbelt så bra

Så här har jag tänkt till mitt (ev.) blivande 720 l.
                                (enkel beskr. i paint)

/#378 Hank
                                Zoonen:
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson&#39;

Kommentar

Arbetssätt...