samma frågor igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    samma frågor igen?

    i en del av de forum som jag har varit inne på mest. det engelska ciklidforumet så har de vad de kallar "sticky" dvs vissa frågor som väldigt många undrar över har de lagt där under. som tex kan man ha en fast info tråd om tex bakgrunder om vad som krävs olika märken osv. det skulle innebära att man slapp använda den "tråkiga" sök funktionen som kan var like bökig att hitta info på.

    eller så kan man kanske dela upp forumet i fler delar tex akvariefotografering DYI=gör det själv tråd.

    va tror ni om det?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Jag tycker sök funktionen är mycket bra,
    Och skulle man dela upp forumet i fler avdelningar så tror jag bara det skulle bli rörigt..Jag tycker det är perfekt uppdelat som det är nu..

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      måste säga att det är lika roligt varje gång som man kommer med lite nya ideèr så kommer det alltid vill ha det som det är nu.
      visst är det en eloge att det funkar bra nu.

      men tröttnar ni itne på alla frågo som ställs om bakgrunder..lack ..osv osv. eller andra frågo som dyker upp vekca efter vecka. det vore tycker jag smidigare att det fanns en fast tråd i varje avdeling som talar om detta så kan man själv läsa o ta reda på istället för att ta den snabba vägen o skriva en frågga.

      själv tycker jag det vore dumt att inte sätta upp en "gör det själv post" som en egen där de som har pyssel intresse kan engagera sig själva o andra genom att fråga o ta upp hur man gör dit o datt.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #4
        Hehe jo visst din idé kanske är kanon men jag tycker att det är bra som det är och ändrar man så kanske det inte blir lika bra längre men men,

        Jo det har kommit upp massvis av tråder om bakgrunder men varje gång man läser dom så kommer nån eller man själv på en ny grej,

        Gör det själv eller DIY inte DYI som du skrev men antagligen slant du bara;P...Tycker jag är rätt bra idé och brukar själv hänga med i DIY avdelningen på Saltvattensforumet och där skrevs det mycket kul kanske inte så mycket som hjälper oss men ändå är det roligt att läsa!

        Kommentar

        • MagnusL
          Användare
          • January 2004
          • 326

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

          måste säga att det är lika roligt varje gång som man kommer med lite nya ideèr så kommer det alltid vill ha det som det är nu.
          visst är det en eloge att det funkar bra nu.

          men tröttnar ni itne på alla frågo som ställs om bakgrunder..lack ..osv osv. eller andra frågo som dyker upp vekca efter vecka. det vore tycker jag smidigare att det fanns en fast tråd i varje avdeling som talar om detta så kan man själv läsa o ta reda på istället för att ta den snabba vägen o skriva en frågga.

          själv tycker jag det vore dumt att inte sätta upp en "gör det själv post" som en egen där de som har pyssel intresse kan engagera sig själva o andra genom att fråga o ta upp hur man gör dit o datt.
          Håller med sticky är ju underbart! Och det innebär ju inget merjobb för någon att skapa den heller! Dessutom blir det inte rörigare, snarare enklare navigation eftersom den "låser fast" under respektive avdelning.
          Magnus Lovgren

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            stickys e skitfula å kluddar ner forumet. kompanibestraffning istället på medlemmar som frågar utan att söka på forumet först.
            fish r friend

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              fula? de ser ju inte så anorlunda ut mot andra tråder. kom med konstruktiv kritik istället.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Jag tror att forumets sökfunktion används oerhört sällan av medlemmar då det inte alltid är så lätt att hitta den eller veta vad och hur man söker. Detta är väldigt synd då det finns en oas av information och kunskap att hitta...

                Lägg fram sökfunktionen tydligare, med en enkel inforuta om hur man gör.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  bah!

                  sett flera skräckexempel på forum med 15-20 stickys i varje avdelning. det är jobbigt och fult och att säga det ÄR konstruktiv kritik! eller menar du att man bara är konstruktiv om man tycker som du?
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

                    #10
                    Dom flesta borde väll veta hur man söker ? Alla har väll testat alltavista,google o.s.v? Svårare än så är det inte,Vill man hitta nått om Diskus så söker man på : Diskus enklare än så kan det knappt bli =)

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #11
                      kan någon på ett klokt sätt o ärligt säga att det skulle finnas något negativt med tex särkslida avdelningar för foto samt gör det själv.ärligt nu!

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av orm

                        bah!

                        sett flera skräckexempel på forum med 15-20 stickys i varje avdelning. det är jobbigt och fult och att säga det ÄR konstruktiv kritik! eller menar du att man bara är konstruktiv om man tycker som du?
                        alvarligt konstruktiv kritik är konstruktiv kritik vem som än säger det. varför ska du gå den vägen o säga att det är så bara för att jag tycker åt ett visst håll. jag tycker det första du skrev var lite onödigt det ger inget att tycka att ska man inte göra för att det är fult. och varför ska man jämnföra med skräck exempel.... och vad skulle det jobbiga vara...mening är att förbättra om man tycker att det är en förbättring o man ska väl titta på bra fungerade forum, inte på dem som är sämmre.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Henke: Det som är lätt för en erfaren nätsurfare är inte lätt för en nykomling...detta gäller även forum...och akvaristik.

                          Alla kan ju söka på diskus...självklart...men att hitta sökfunktionen och förstå fördelarna när man poppat in här för första eller andra gången är en annan sak. Sedan är ju inte alla frågor så enkla som "diskus"...

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

                            #14
                            Hehe nej det har du rätt i att för en som är här första gången så kanske han/hon inte hittar sökfunktionen,Men då är det väll inte så jobbigt att hjälpa han/hon svara på en fråga som ställdes för en vecka sen eller länka han/hon dit?

                            "diskus" var ett exempel

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              www.cichlid-forum.com har en gedigen artikeldel på sajten som är perfekt. Den typen skulle även kunna användas här...

                              Men att det skall kunna vara kopplat till tidigare forumdiskussioner vette tusan...hm...

                              Jag förstår dock inte vad du menar med "foto"?...eller är jag dum, dummare, dummast?

                              Inte för att vara elak Henke...men är det inte just det som Johan vill diskutera här...ett sätt att slippa återkommande frågor?
                              Jag har inga problem med att det dyker upp samma frågor igen och igen...men jag förstår de som tycker det känns tröttsamt. Å andra sidan behöver man inte klicka in sig på samma fråga om och om igen heller...så...hm...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...