Försvinnande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • December 2003
    • 117

    Försvinnande

    Släppt för 1 dag sedan ner en grupp på 5 Demasonis i 540l akvariet.

    Redan på kvällen räknade jag in dem till 4. Som en naturlig reaktion började jag sökandet efter en "mördad" stackare men fann ingen.

    Finns det några teorier om vart fisken kan ha tagit vägen?

    Har sökt i alla gömslen, bakom bakgrunden och på golvet men har inte hittat några kvarlevor.

    Kan det vara så att de andra fiskarna har ätit upp den med hull och hår? Karet innehåller förnärvarande endast 7 Golden och 4 Demasonis.

    Tacksam för teorier

  • salo
    Användare
    • April 2002
    • 314

    #2
    Har du lyft på eventuella stenar osv? Om den har dött så kan den ligga inkilad under nån sten. Jag råkade ut för detta och förstår än idag inte hur den hamnade där :-)

    /Jonas
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • spec mats

      #3
      jag har haft samma situation med en m.johanni som helt plötsligt försvann, i det akvariet gick det ungefär tio m.auratus,resp. tio m.johanni.Jag fick aldrig någon förklaring på det mysteriet.
      eller så kan det faktiskt vara så att den har gått in i stealth-mode!

      Kommentar

      • Sven W
        Användare
        • October 2003
        • 157

        #4
        Har varit med om att hitta en försvunnen botia i innerfiltret. Den hade tagit sig in i en smal springa vid utloppsröret och sedan kilat fast sig i en springa mellan en doppvärmare och filterväggen. Den var ganska mumifierad när jag hittade den flera veckor efter försvinnandet.
        /Sven

        Kommentar

        • hanna
          Användare
          • April 2002
          • 118

          #5
          Jag har hittat en (något torkad) scalare i lysrampen en gång. Den satt fastkilad mellan plasten och själva lysrörshållaren.
          Mvh Hanna

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • April 2002
            • 339

            #6
            dom kan bli uppæten, av andra ciklider eller om du har någon sugproppmal, ofta hittar man då bara ryggraden+ev kraniet
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Trigger
              Användare
              • October 2003
              • 34

              #7
              Jag har råkat ut för att firrar har förirrat sig in i både inner- och ytterfilter. Ibland helt omöjligt att förstå hur det gått till med tanke på deras storlek, men oftast fanns en förklaring i form av att någon inloppssil eller liknande lossnat helt eller delvis.

              En gång i tidernas begynnelse hade jag två Kuhli-"ålar" som lyckades ta sig inte bara in i ytterfiltret (en Eheim från tidigt 70-tal) utan till och med igenom hela härligheten inklusive själva pumphuset och ut i strilröret på utloppssidan. Hålen där var dock närmast av nålliknande diameter och det var för smått till och med för dem.
              Hade inte ens märkt att de var borta eftersom man såg dem ganska sällan, men plötsligt låg de båda samtidigt(!) döda där i strilröret. Gissar att de fått sig en och annan smäll av pumpimpellern... [xx(]

              En annan möjlighet är såklart som du själv säger att firren hoppat ur karet. Kolla golvet ganska långt bort också, speciellt under möbler etc då den kan ha sprattlat iväg en bra bit. Har hittat fisk på en annan våning än den karet stod på. Dock inte våningen över...

              /Mats
              ___________________
              * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
              - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
              - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
              - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
              - Copadichromis Azureus (1+1)
              - Ancistrus sp (1+1)

              Kommentar

              • Bromid
                Användare
                • December 2003
                • 117

                #8
                Alltså jag fattar ingenting.

                Igår (28/1) såg jag alla mina fem demasonis i karet igen simmandes glada och lyckliga. Idag finns det bara 3 st. De måste gömma sig någonstans men var? Helt sjuk tycker att jag har letat igenom alla ställen men de finns ingenstans.

                Kommentar

                • Boffe
                  Användare
                  • February 2003
                  • 102

                  #9
                  Har hänt mig också med demasoni, först ser do dåliga ut och ligger nästan bara still. sen plötsligt är dom borta.
                  tror att dom är lite känsligare med va de äter
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

                  Kommentar

                  • Bromid
                    Användare
                    • December 2003
                    • 117

                    #10
                    Dessa två som är borta nu lär ju aldrig komma tillbaka. Sökte igenom karet tog ut varje sten och letade men hittade inte ett spår efter dem.

                    Jaja får väl köpa en till grupp eller lite mindre galena fiskar

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

                      #11
                      De kanske kör ett Rostratus-trick? Dvs gräver ner sig helt i sanden.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • Byttorp
                        Användare
                        • November 2003
                        • 1585

                        #12
                        Säg som så här....fiskar går inte upp i rök...eller?

                        Jag har hittat ett par försvunna Zebra inkilade under stora stenar djupt under gruset. Hur dom tagit sig dit eller inte har jag ingen aning om.

                        Saknade häromdagen 7 golden yngel i 1 cm storlek, hittade ett av dom dött bakom pumpen...dom andra är "Stealthade" som nämdes tidigare.

                        Det är väl bara att räkna med att nån fisk då och då försvinner spårlöst....
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

                        Kommentar

                        • Bromid
                          Användare
                          • December 2003
                          • 117

                          #13
                          Inte längre.

                          Hittade firrarna precis eller rättare sagt morsan och tant patrullen haffade dem.

                          De gömde sig inte bakom eller under någonting utan i.

                          I bakgrunden. Killen som sålde akvariet glömde nämna att det var borrat på två ställen (cirkulation) det jag använder är ju helt ok.

                          Det andra hålet sitter lite för långt ner för att vara riktigt bra plus att det är igenkilat med cilikon. I alla fall trodde jag det.

                          Men det visar sig att det är en springa in i bakgrunden på ca 2 cm och efter sitter det cilikon som en tratt där man har kunnat eller kan fästa cirkulationspump #2. Där inne hade två st lagt sig i väntan på, ja gud vet vad.

                          Du är de i alla fall hemma igen och hålet är igenpluggat för gott.



                          Hemma bra och bäst

                          Kommentar

                          Arbetssätt...