Infusoriedimma?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boflakt
    Användare
    • January 2004
    • 17

Infusoriedimma?

Mitt kar på 960 l startades upp för ca 1,5 månad sedan. Jag hade problem efter ett par veckor med nitrit men efter att ha följt de förträffliga tips här på forumet var nitriten borta efter ca 1 vecka och (hittills) har inga fiskar dött. Däremot är vattnet "mjölkigt". Jag har följt tips om att mörklägga akvariet vilket verkar verka mot algblomning men efter två dygns mörkläggning är akvariet mjölkigare än någonsin. Jag kan bara gissa att jag har infusorie-problem. Kan någon initierad hjälpa mig? I akvariet går ett 20-tal stora malawi. Jag börjar misstänka att de två rötter jag har i akvariet (blästrade mangrove-liknande, ej speciellt stora, kan vara orsaken även om jag tycker att i ett 960 l kar borde de inte påverka infusorie-problemet). Sanden jag har är rådasand (vältvättad) och ett 10-tal dvärganubis. Hur blir jag av med mjölkigheten om det är orsakat av infusorier?

MVH

Bosse
    Det finns inga dumma frågor - bara korkade människor!
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Enklaste och smidigaste är att låna/köpa ett UV-filter. Då kommer du även mycket enkelt kunna bekämpa grönvatten/infusorier i framtiden.

Någon som vet om man kan skaffa diatom-filter-mattor till vanliga filter? Isåfall vore det en framkomlig väg, men eftersom dessa filter är så extremt finporiga så kommer utströmmninngen från filtret minska radikalt.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Du måste täcka karet mer än ett dygn. Prova 3-4 dygn, sen byter du halva vattnet och väntar ett dygn. Då är det nog klarare.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Slan11
        Användare
        • October 2003
        • 105

Jepp. mörkläggning är det bästa för det. funkade för mig, borta på 2 dagar.
        Royal Blue Vf Discus.

Kommentar

• boflakt
          Användare
          • January 2004
          • 17

Tack för era synpunkter även om jag är tveksam till att det ni säger kommer att hjälpa. Jag har som sagt mörklagt akvariet i två dygn och det blev väsentligt mjölkigare. Om jag har förstått saken rätt, så om "dimman" beror på "svävalger" så hjälper mörkläggning alldeles utmärkt. Om dimman däremot beror på infusorier så orsakar mörkläggning bara en ökad tillväxt av infusorierna (om man skall odla infusoriekulturer till småyngel, säger litteraturen att det ej får vara för ljust, dessutom bekämpar man infusorier med UV-filter, dvs mycket ljus).
          Jag har idag kompletterat mina två BTN-modulfilter med ett Fluval 404 till hälften fyllt med aktivt kol. Får se om detta hjälper. (kostar mindre än hälften av ett UV-filter samt kommer på sikt att göra mer nytta än ett dito)

MVH

Bosse

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

Jag satte in en finare matta i mina innerfilter och då försvann kruxet. Vet inte varför men.

MVH
            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Sven W
              Användare
              • October 2003
              • 157

Jag hade problem med dimma i ett akvarium som jag kämpade med i ett halvår. Provade massor av metoder utan varaktiga resultat. När det var som värst hade jag ett siktdjup på två decimeter. Det var dock aldrig problem för fiskarna.

Det som till blev lösningen för mig var att slänga in massor av vattenormbunke som fick flyta omkring. Efter en vecka såg jag påtaglig förbättring och efter en 2-3 veckor var det helt försvunnet och har inte kommit tillbaka. Ormbunkarna fortsatte att växa kraftigt under några månader, fick släng typ en halv kasse i veckan. Min teori är att de växte så snabbt att det som orsakade dimman helt enkelt blev utkonkurerat.

Jag har i mitt fall fått för mig att det var infusorier som var problemet, men helt säker kan man kanske inte vara.
              /Sven

Kommentar

• boflakt
                Användare
                • January 2004
                • 17

Förbättrad filtrering hjälper tydligen. Jag har nu haft igång mitt nya ytterfilter Fluval 404 i ca 20 timmar och det märks redan en avsevärd förbättring, detta efter att ha brottats med denna förb-e dimma i över en månad. Glad är jag!

//Bosse

Kommentar

Arbetssätt...