Räkmix/Bindemedel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomsson
    Användare
    • February 2003
    • 14

Jag tycker det är onödigt att använda
    animaliska produkter,vem vet vad som
    händer inuti fisken på sikt. det finns
    agar agar som är ett bindemedel av alger
    har funkat för mej i åratal. lite dyrare
    men fiskarna är värda det tycker jag !!!

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Agar agar är ännu svårare att dosera...men visst...det är inte helt problemfritt att använda Gelatin.

Kommentar

• Mattias Andersson
        Användare
        • September 2003
        • 788

lättast borde väl fryspulver vara..

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

...kanske det, om man nu får en bra konsistens som inte skräpar vid utfodring.

Kommentar

• sundelin
            Användare
            • October 2003
            • 234

Kan ju säga att torsken inte funkade någe vidare iallafall.... vet inte riktigt hur den ska kunna binda men har läst det någonstans, blev ett riktigt moln när dom började smaska, gott var det iallafall. Ska prova med något annat binde medel nästa gång så jag följer denna tråd för att hitta det optimala bindemedlet

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

citat:e de ingen mer än jag som använder fisk(torsk) eller syltpulver som bindemedel??
              Jag körde med gelatin första gången jag gjorde räkmix sen efter det så har jag bara kört med Torsk och tycker det räcker gott och väll,Gelatin är bara onödigt och krångligt (enligt mig=D)

Kommentar

• Mattias Andersson
                Användare
                • September 2003
                • 788

citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

citat:e de ingen mer än jag som använder fisk(torsk) eller syltpulver som bindemedel??
                Jag körde med gelatin första gången jag gjorde räkmix sen efter det så har jag bara kört med Torsk och tycker det räcker gott och väll,Gelatin är bara onödigt och krångligt (enligt mig=D)
                Ger verkligen enbart torsk den konsistens som behövs, själv så kombinerar jag med fryspulver, detta kanske är fullständigt onödigt??

Vad har du i din mix och till vilka fiskar är den??

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

Jag kör med 1KG räkor,1KG Ärtor,1Paprika(?),Spirulina,60-80gram musslor,och 800Gram torsk, och ger det till rovmalawi,happlisar och Aulonocara och det är den maten som skräpar ner minst för mig iofs matar jag bara dom vuxna varann dag + att jag har stora filter,Men vatten är alltid hur klart som hälst t.o.m vid matningen!..

Kommentar

• sundelin
                    Användare
                    • October 2003
                    • 234

Ja du kör ju med betydligt mer torsk än jag hade i, ska prova öka mängden i nästa sats. Kan ju även vara konsistensen eller något annat som inte blev riktigt bra för mig

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ang. Gelatin.

1. Jag hettar inte upp mixen dvs. har inga problem med det. All näring är kvar.
                      2. Att lösa upp gelatin i kokande vattenbad är extremt enkelt.
                      3. Mängden våtviktsgelatin är gissningsvis 10% (0.5 kg räkor, 0.5 kg ärtor (inget vatten i mixern) 0.5 dl torrt gelatin + 0.5 dl vatten). Sedan kan man fråga sig hur svinkollagen skiljer sig från fiskkollagen (lär ha högre smältpunkt men vad vet jag) och om däggdjursproteiner är farliga för fisk (det är fettet det oftast talas om och ibland bindemedel).

Eftersom att det är så hysteriskt enkelt och blir så fantastiskt rent och bra så ser jag inga som helst orsaker till att sluta, men jag börjar förstå varför folk har problem med räkmixen.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Alltså...fattar jag konstigt eller.

Du säger att du inte "hettar" upp din mix för att tillsätta gelatin...men du kokar det med vatten för att smälta gelatinet. Varje gång jag haft i gelatinet ner i räkmixen och räkmixen varit för kall så har gelatinet blivit som en gummiklump tills jag värmt upp (ej kokat) den såpass att gelatinet smält ned och enkelt blandat sig med räkmixen.

Vad är det du förstår angående att folk har problem med räkmixen?

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

citatu säger att du inte "hettar" upp din mix för att tillsätta gelatin...men du kokar det med vatten för att smälta gelatinet. Varje gång jag haft i gelatinet ner i räkmixen och räkmixen varit för kall så har gelatinet blivit som en gummiklump tills jag värmt upp (ej kokat) den såpass att gelatinet smält ned och enkelt blandat sig med räkmixen.
                          Jag häller i varmt upplöst gelatin i mixern samtidigt som maskinen går på max. Gissningsvis är själva räkmixen då 30 grader eller nåt. Jag mixar alltså i gelatinet. Sedan är jag snabb med att köra i det i påsarna. Min mix har en slät konsistens.
                          citat:Vad är det du förstår angående att folk har problem med räkmixen?
                          Folk mesar med bindemedel eller kör med bindemedel som inte är speciellt "kraftfulla".

Sedan räknade jag nog fel. Tror att jag har i 0.25 dl gelatin, men våtviktsmängden blir 1 dl ändå.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Pjotr
                            Användare
                            • April 2002
                            • 129

Hej, gjorde min första räkmix igår och var osäker på det här med gelatinet. Tänk om jag hade kunnat kolla den här tråden igår vid 20-tiden, men då gick det inte att koppla upp sig mot forumet! Gjorde av en slump precis som Ola, dvs värmde aldrig mixen. Tyckte gelatinet blev som en stor skumboll först... Nu när jag har läst lite här så törs jag nog mata med min mix... eller hur?
                            mvh Pjotr

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                            http://www.cardomain.com/ride/690250

Kommentar

• Ricard
                              Användare
                              • August 2003
                              • 476

[u]HEJ OLA!

Jag har ngn fråga direkt till dig. Du sa i tidigare inlägg:
                              citat:
                              3. Löser upp en rejäl mängd gelatin i kokande vattenbad dvs. bunke med vatten och gelatin körs ner i kastrull med kokande vatten (jag kör den mängd som det står i ciklidboken, blad räknas om utifrån någon bok jag har).
                              För mig som inte har ciklidbok (borde jag skämmas[]?) eller den där boken du har om gelatin, kan du ge mig lite mer exakta värden. Visst kan jag chansa, men om du nu har hållt på med mix i åratal och gjort alla misstag som tänkas kan så lär jag mig gärna av dig...

citat:
                              Jag har ibland sett att folk använder direkt ynkliga mängder gelatin dessutom.
                              Som sagt, hur mkt skall man ha då?

citat:
                              Min mix smular sig förstås, men dammar definitivt inte. Torrfoder slabbar mer.
                              Det där låter ju strålande, så vill man ha det! En bra mix som inte skitar ner hela karet. Om du vill så förtydliga gärna!

Mvh. Ricard Hulteke (och som kuriosa så har jag på väggen bakom mig en plansch som jag fick av dig för ett par år sedan när vi hade killidagar på NatHisMus. Det är en plansch som har titeln "Fish and bottom fauna in the Kashmir Valley". Passar på att tacka för den )
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• kaj.p
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2294

Jag envisas fortfarande med att slå ett slag för Lunelax. Receptfritt på apoteket. Bara att stöa över tills man uppnått önskat resultat. Framställt av indiskt loppfröskal. Närbesläktat med vårt svenska groblad som är en gammal svensk medicinalväxt.
                                Och jämfört detta med Gelatin som utvinns av hitkörd spansk svinsvål!!!
                                Ur Fass
                                "Lunelax är framställt av ispaghulaskal, ett växtslem som har förmåga att binda vatten. Tarminnehållet får på detta sätt en större volym vilket stimulerar tarmen till ökad rörelse på samma sätt som när man äter fiberrik kost.
                                Det ökade vätskeinnehållet ger också en mjukare avföring, vilket underlättar avföringen.
                                Lunelax är inte vanebildande. Lunelax innehåller inte gluten"
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

Kommentar

Arbetssätt...