för tungt eller möjligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

lägenhet. kan bara ha karet på detta stället.karet lutar som jag skrev innan sen lutar det pytte lite bakåt dvs att det fylls på lite mer på fram rutan än bakrutan. skiljer kanske 3-4mm. det är en gammal kåk så det går nog inte att få det hundra rakt, då det är svin tungt att lyfta karet o fixa fötterna o sen tömma som jag skrev innan så finns det inte en chans att jag gör det.ställningen i alu har 8 ben för den som undrar.

kanske var luddigt men karets lutning rör inte på sig utan det är från tomt till fullt läge så man kan se att det skilje den biten.

Kommentar

• Juanito
      Användare
      • May 2002
      • 180

Så länge akvariet inte får en "böj" på sig så har du inget att frukta jag vet inte vilken riska faktor ni talar om som skulle existera annat än att man fyller i för mycket och att det då rinner över tidigare på ena sidan. Annars så ät det lungt och 3-4 mm är inget. Har svårt att tro att det finns nån som har ett akvarium som inte kastar lite i höjd om inget annat så ger golv efter och ställer till att akvariet lutar. Men om stälningen är tillräkligt styv och alla ben har kontakt med golvet jämbördigt (Viktfördelningen jämn) så ska det inte vara ett problem.
      juanito

Kommentar

• Juanito
        Användare
        • May 2002
        • 180

Om jag skulle ha fel i denna fråga kunde de som vet visa hur och var riskerna finns. Må hända att belastningen ändrear men när vi fortfaran snackar mm och inte m så är det försumbart.
        juanito

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Detta är utdrag ur Zoopets råd om "Akvariets form och placering":

citat:7/ Akvariet måste stå i lod, använd ett vattenpass. Att akvariet inte står i lod är den absolut vanligaste orsaken till att glaset spricker.
          Lägger man där till en extra belastning av stora stenar eller stenrösen så bjuder man nog in till en högre riskfaktor. Därmed inte sagt att det spricker eller för den delen ger problem...det kan ge problem.

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1338

Parkett som ger vika och som i sin tur då ger en differens på 13mm. Det låter inte alls bra. En stor spånskiva under ställningen hade löst problemet. Men det är klart det kräver ju lite jobb...

Att karet lutar är ju såklart inte alls bra. Jag hade för en tid sedan ett kar där jag hade en viss lutning mot ena sidan av karet(höger framsida) och just här såg jag på när jag vid ett senare tillfälle tömde ut det att silikonet i akvariet hade varit under större belastning än på andra ställen. Det var fullt med luftbubblor i silikonet och bara på just det här stället där trycket hade varit som högst.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

är inte spånskivor rätt lätta att ta sönder. det kommer står ju rätt många kg på det.

Kommentar

• Vannar
                Användare
                • April 2002
                • 339

då tycker jag du ska låta det vara, frigolit-sten-sand bør det vara.

men det dær fixar du på en halv dag, tøm ner næstan helt men du behøver inte håva upp fisken, sedan føs undan sanden i ett hørn (kasnke du får skopa upp endel)så du får tom glasyta, frigolit (jag rekommenderar 20mm till så stora stenar) sedan lægga tillbaka sanden så den tæcker stenen, fyll upp.

att ha så stora stenar ovan sand, æøven om den ær skyddad med frigolit rekommnderar jag inte, det gåtr sækert bra men tænk om det rasar :-(
                / Jonas Vannar

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

som jag ser det nu är det 2 perspektiv.

1 håller det fast det snår lite "snett"

2 om jag ska ha i kommer jag ha kvar liggundis o sen silikona fast friggo under stenara o sen lägg dem på liggis o sen sanden.

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

När 720 liter vatten rinner ut på parketten så blir det blött... Jag tycker du ska sätta upp allt ordentligt om du ska stoppa ner de där stora och tunga stenarna.
                    Så här hade jag gjort. Spånplatta på parketten under alu-ställningen, spånplatta och frigolitskiva mellan akvariet och alu-ställningen, frigolit under sanden, och sedan i med stenarna.

Visst kan man chansa, det kan ju fungera, men vi snackar om en hel del vatten och en hel del omkostnader och problem om det skulle visa sig att det inte fungerade.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• guineapig
                      Användare
                      • September 2003
                      • 72

Kan inte någon som har lite glas liggande eller som har kontakt med en glasmästare ta och rigga upp en testbänk med glas i lite olika tjocklekar och lasta på sten tills det spricker. Då skulle vi kunna få ett empiriskt svar i stället för alla spekulationer. Det skulle kunna bli en kul artikel i Ciklidbladet....

Daniel Gullberg

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Kan berätta att när dom sätter glastak av 8mm glas promenerar dom på det flera stycken medans dom jobbar.Sedan spelar väll det knappast någon roll om burken lutar så länge den inte står skevt för det är ju när det uppstår en spänning pga av skevt underlag det blir känsligt.
                        1.5 cm per meter kan det luta utan at det ska vara någon fara har en kille berättat som jobbat länge med at sätta upp burkar,han har satt upp en ca 200 burkar i olika installationer dvs inte i ställningar för då kommer man fort upp i 200.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Juanito
                          Användare
                          • May 2002
                          • 180

Kan nån säga varför det ska vara i lod innan det tror jag inte ett dyft på det. Men genom att akvariet står i lod så försäkrar ju en om att det inte bildas spänningar i glaset. Men jag lovar siliconera en glaskiva på den öppna delen av akvariet sätt akvariet på kant så fyll det med samma mängd vatten som akvariet är högt och det håller
                          juanito

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

citat:Kan nån säga varför det ska vara i lod innan det tror jag inte ett dyft på det.
                            Svar:
                            Första svaret skriven av dig själv i samma inlägg...

citat:Men genom att akvariet står i lod så försäkrar ju en om att det inte bildas spänningar i glaset.
                            Denna hänvisade jag till i ett tidigare inlägg...

citat:Akvariet måste stå i lod, använd ett vattenpass. Att akvariet inte står i lod är den absolut vanligaste orsaken till att glaset spricker.
                            Sedan förstår jag inte alls det nedanstående:

citat:Men jag lovar siliconera en glaskiva på den öppna delen av akvariet sätt akvariet på kant så fyll det med samma mängd vatten som akvariet är högt och det håller

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

hmm jag kommer testa med frigolit under stenen som sen kommer stå på liggunderlägg.

flytkraften som frigoliten ger är den så stor så att den på verkar tyngden av stenen dvs att friggon strävar uppåt o gör att stenen "väger" mindre med friggo under är om stenen bara skulle ligga utan friggon?

Kommentar

• Karon
                                Användare
                                • April 2002
                                • 880

Om du tar en bit frigolit i handen och trycker ner den i vattnet kommer du att behöva använda en viss kraft.
                                Samma kraft kommer frigoliten att utöva när du ställer stenen på den (fastän uppåt då förstås).
                                Teoretiskt skulle man kunna ha så mycket frigolit under stenen att den flöt, men då får man nog ta en hel del .

Kommentar

Arbetssätt...