för tungt eller möjligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

besvärligt på så sätt att det grummar rätt duktigt när man sveper runt i sanden. jag har tänk då stenarna är stora ev limma på lite extra skydd på den ytan där de ligger för att kanske vara på sen säkra sidan. sjävla grejen jag undrar över är om glaset bär tyngden.sjävla riskan att de ska gå emot glaset är inget som jag orar mig över.

Kommentar

• Ralph
      Användare
      • May 2002
      • 736

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

Ralph du ska väl till Gbg o se dem live sist maj? det ska jag
      Tja, vi får väl se. Har några polare som ska ner så det blir väl att haka på. Då får vi bo hos dig då?

Ursäkta alla andra för detta ickeciklid-inlägg!

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

vore ytterst dumt att bo hos mig då jag bor i kalmar

Kommentar

• Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

Såg det i din profil sen... Nåja, det är närmare till Göteborg än vad det är härifrån i alla fall!

Kommentar

• fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

Snygga stenar! Jag måste dock varna för att CD-skivan kommer ta stryk av akvariemiljön. Efter bara ett par månader i akvariet lät min Anna Book-skiva precis som Barbara Streisand.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Såg en bild på ett 1400L från tyskland,han hadde 500 kilo sten i ett rös som nådde upp till ytan,det va inga små stenar.Om du lägger 2-3 cm frigo bara precis under stenen rakt på liggunderlaget så håller det utan problem om akvariet står ordentligt så du inte har en onödigt kraftig spänning i bottenskivan,har själv en 30 kilos i min burk som har 10mm botten.Jag pratade med en kille som jobbar med glasfasader och glastak innan jag tog mitt beslut om att stoppa i min största sten.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

det som kanske bör vägas in är det är ett 720 =2m långt. och det diffar ca 1,3 cm från ena kanten till ena dvs det lutar ojämt längt längden . bredden är så gott som 100% . jag kan inte ställa in det exakt för parketten sjunker ner lite hela tiden medans det fylls på vatten o det är lite bökigt att tömma det justera o sen göra om samma prosedur hela vägen. ..kanske ska låta bli då?

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

citat:jag kan inte ställa in det exakt för parketten sjunker ner lite hela tiden medans det fylls på vatten
                  Du bör nog se till att karet står stabilt vare sig du önskar stora stenar i eller ej...det är ju omöjligt att få det i våg om parketten ger med sig.

Kommentar

• Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

det vore det ultimata att få det att står 100% rakt, tror att det inte går att få då processen är sjukt jobbig om ens möjligt skulle innebära tömma klabbet. justera fylla det fullt igen om det felar..tömma..justera...fylla upp igen o vi pratar 720 liter det tar en stund att tömma o fylla.

kanske lika bra att lägga ner projektet till jag kan hitta ett golv som är typ av betong eller nåt som inte sviktar.

Kommentar

• Rickard
                      Användare
                      • April 2002
                      • 727

Jag svetsade som sagt en egen ställning och satte dit riktiga ställbara maskinfötter. Dom har en stor yta och är lätta att ställa in även med vatten och sten i karet. Jag gissar att mitt kar ligger på ca. 1,5 ton.
                      M.v.h.
                      Rickard

Kommentar

• Juanito
                        Användare
                        • May 2002
                        • 180

Inga problem med ligg underlaget jag har haft större stenar med ligg underlag. Nu förtiden har jag 30 mm frigolit av den hårdare sorten vet inte va det heter men det är en annan historia. Stenen som är störst så är 55 cm lång ~26 cm hög och 5-15 cm bred beroend på var man mäter. Just nu har jag den så att den stå på sidan och är då 55 cm hög. Det är inga problem som helst. Men se till att inte fiskarna kan gräva så att de äventyrar stabiliteten hos stenarna. Då är det bara köra igång...
                        juanito

Kommentar

• Juanito
                          Användare
                          • May 2002
                          • 180

Jag har då aldrig brytt mig om akvariet lutar lite. Däremot bör det stå på ett plant underlag. Så länge det gör det så betyder inte nån millimeter hit eller dit i lutning. Ge mig de fysikaliska prinsiperna för at det inte får luta lite så kanske jag ändrar mig men jag tycker det är lite av en myt att det inte får luta. Däremot bör akvariet inte "böjas" någonstans.
                          juanito

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

citat:så betyder inte nån millimeter hit eller dit i lutning
                            Någon millimeter är väl inga problem...men det som jag tyckte var nödvändigt att ta upp var att Johan har lutning på 13mm samt att parketten verkar ge med sig allteftersom vatten fylls på. Där finns en riskfaktor, men jag vet inte hur stor.

Kommentar

• Karon
                              Användare
                              • April 2002
                              • 880

Verkligen, det verkar ju vara ett äventyr redan utan stenar
                              Givet att akvariet står still, alltså att golvet inte sjunker mer efter att det är fyllt, borde man då inte kunna mäta upp hur mycket det sjunker och sedan justera de respektive benen när det är tommt för att det skall stå rakt och i våg när det är fyllt ?

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Johan_Lindgren: Hur bor du? Hus? Lägenhet? Har du kollat upp vart du har balkar/reglar i golvet?

Kommentar

Arbetssätt...