Hikari

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

Har matat med olika sorters Hikari, gold mfl.

Tror att matar man för mycket och det blir rester så kan lukt framträda.

jag arh aldrig haft några problem och jag har haft olik sorters bottensand/grus, både Råda och Engelsk sjösten.

Har bara ahft dplig lukt på vattnet en gång, jag ställde då upp främre luckan (matningsluckan till en dalazooline ljusramp)så det fick vädra lite och gjorde ett vatten byte och matade sparsamt.
    Vips så var problemet borta![:p]

Men det är klart jag har ju oxå tuffa Centraler! (orm
    Det smackar bara till så har mitt Synspila par eller Guldsömarna gjort rent hus.

Matar bara en gång per dag!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1338

Jag har tidigare matat med drygt en matsked till mina c:a 50 fiskar(7-11cm). Inte kan väl detta egentligen räknas som att det är för mycket mat? (Nu ger jag en dryg tesked istället ) Några rester har jag inte kunnat se. Allt foder såg ut att ha blivit uppätet på c:a 1-2 min.

Hursomhelst, jag känner mig nöjd med att jag nu kan mata med Hikari cichlid excel, att jag måste se till att vara lite mer sparsam med utfodringen ser jag egentligen inte som någon nackdel.
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1338

citerar mig själv:

citat:hikari cichlid excel pelletsen sväller ju inte sådär väldans mycket
        Nja, både Hikari och Aquatic Nature pellets sväller ungefär 30%, en hel del alltså.(kollade nyss detta)
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Torsten
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 647

Jag har Aquatic Nature Chiclid Excel, Medium size. Jag tycker att dom sväller ganska rejält. Därför brukar jag blötlägga den ordentligt innan jag matar med den, ngn timme ibland.

Detta gör ju att en del av pelletsen sjunker fortare, vilket gör att flera fiskar hinner äta innan bara dom största har fyllt munnarna till bristningsgränsen.

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1338

Det var medium size jag mätte. Jag jämförde mätte storleken före och efter dom legat i blöt i 15-20 minuter.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kid
              Användare
              • March 2004
              • 256

Matar med AN Excel och blötlägger nuförtiden alltid minst 10 minuter.

Har malawis och speciellt mbunas som stoppar i sig för mycket för sitt eget bästa!
              Brukade inte blötlägga förr men efter att två fullvuxna friska (och tyvärr fina) fiskar dött någon timme efter utfodring så gör jag det alltid nu. Även då jag inte har tid (på morgonen innan man går till jobbet!) så blötlägger jag hellre i 5 min än inte alls.

Sen dess har jag inte haft någon mystisk fiskdöd efter utfodring.

/Kid

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

En stor näve Hikari large rätt i karet batra! Plask, stänk, plask...
                Anders L

Kommentar

• johanssonsan
                  Användare
                  • October 2004
                  • 160

Hikari har ett proteininnehåll på ca 40%. Fisken har kort tarm och jag tror att det mesta kommer ut med hög proteinhalt. Mesta proteinen hamnar i vattnet och skapar på sikt "dålig lukt". Någon som vet hur hög proteinhalt i foder en fisk klarar att ta upp?

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Det är väl bra med hög proteinhalt om det rovfiskar med kort tarm?
                    Anders L

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Tror absolut inte på bottenlagret i det här fallet. Pysslar en hel del med växtakvarier och det ska rätt mycket till innan bottenlagret börjar "ruttna" så att det bildas sumpgas. Har man växter i karen är det däremot rätt ofta det bubblar syre från bottenlagret (rötterna producerar också syre), även i kar utan CO2 (om växterna trivs alltså).

Min teori är att en del pellets inte har blivit uppätna. Om de flyter omkring i karet så kanske en del lägger sig "i lä" där fiskarna inte kommer åt dem, och så ruttnar de där. Torde kunna testas med ett rätt enkelt experiment - lägg ett gäng pellets i lite varmt vatten och låt dem ligga i något/några dygn. Lukta och känn "sanningen"...

Har bara kört Hikari under korta perioder och inte särskilt mycket, så jag har aldrig märkt någon lukt från dem. Instämmer annars i att den mesta fiskmaten luktar rätt otrevligt. Men vad gör man inte...

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1338

Den där lukten kom tillbaka igen så jag gav till slut upp helt med Hikari's fiskmat.

Hursomhelst så har jag nu precis samma problem med ett annat fabrikat. Och något fel på bottensubstratet är det inte.
                        Någon överbliven mat blir det aldrig, utan all mat blir uppäten 5-10 sekunder efter det att jag har matat(sammanlagt får dom (5-10mltorrfoder/dag).
                        Karet i sig har därtill kraftig överkapacitet när det gäller filtrering.

Det jag vet är att en del fiskmat kan reagera och skapa en dålig lukt i karet om man samtidigt använder en produkt som innehåller ett ämne som heter "sodium thiosulfate".
                        Så jag misstanker att det är något sådant som spökar, en reaktion på något ämne som finns unikt i mitt akvarievatten. Kanske långsökt även det men det är iaf den senaste iden....

//Stefan
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Låter trixigt, Stelin. Tror ändå inte på bottenlagret. Kör du med någon produkt som ska motverka klor/tungmetaller (typ Aquasafe) eller sådant, så är det en annan femma. Ingen aning om hur sådant reagerar på vartannat och vilka ämnen som kan skapas av det. Hoppas det ger sig i vilket fall. Trist med dålig lukt.

För övrigt så gillar jag akvariedoften. Vet många som inte har kar som tycker det luktar illa, men det är något med mustigheten, vatten, alger och växter... liv, helt enkelt. Månne är jag skadad. Högst sannolikt.

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...