svältande mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Jag har tidigare testat "Gurka-metoden" men mina verkar hjälplöst dumma då de inte var det minsta intresserade av att äta gurkan...

    Jag kör hellre den gamla beprövade metoden med "sinking wafers" ämnade för malar...släpper ned dom när karet varit släckt en stund.

    Kommentar

    • Fiskar.nu
      Användare
      • September 2003
      • 442

      #17
      men va inte snål då, stoppa in mer mat
      375 liter till L-malar

      Kommentar

      • sarahkarlsson
        Användare
        • March 2003
        • 43

        #18
        Provade ärtorna inatt när jag trodde att fiskarna sov. Det gjorde de inte! Fiskar sover väl nån gång? Ärtorna "simmade iväg". Sedan provade jag "gurka-metoden" utan att nån, inte ens fiskarna brydde sig. Gibbin var brevid den och ivrigt simmade upp och ned i sitt hörn efter mat och fattade inte att maten låg brevid honom. Får väl prova broccoli inatt då...
        Förresten "sinking wafers" är de jag har som fiskarna glupskt simmar iväg med. Har modell större också, men eftersom fiskarna inte sväljer den hel så grisar den ner nåt oerhört.

        sarah

        Kommentar

        • Anne E
          Användare
          • April 2002
          • 117

          #19
          Hej!
          Innan släckning så sticker jag ner ett elrör i ett hörn, ibland två.
          Sedan väntar jag någon timme och petar ner ett par "sjunkare" och lyfter bort röret (flyttar den försiktigt så att Malawisarna inte kommer farande) när jag ser att min Gibbi "Arnold" är ute o söker mat. Försök att alltid ha samma matställe. Att variera maten är också bra.Nu för tiden sker detta på rutin och Arnold "vet" vad som gäller när jag försiktigt knackar på rutan./A

          Kommentar

          • sarahkarlsson
            Användare
            • March 2003
            • 43

            #20
            Hej Anne! Har inte kikat på forumet sedan jag skrev sist, och såg ditt förslag idag! Detta kommer jag prova så fort jag hittat ett passande rör och hoppas det funkar!!
            sarah

            Kommentar

            • Sven W
              Användare
              • October 2003
              • 157

              #21
              Jag använder zuccini och ibland gurka. Mina ancistrus är galna i det, medan en annan mal inte verkar bry sig. Hur länge de kan ligga i beror på hur färska de är, men det brukar inte vara något större problem att ha det i ett dygn. För det mesta är det slut innan. Jag tar bort mitterdelen med kärnorna eftersom de inte blir uppätna och eftersom fruktköttet närmast mjuknar fortare.

              Har testat broccoli också vilket var populärt hos malarna, men jag slutade eftersom akvariet började lukta som kålsoppa.
              /Sven

              Kommentar

              • cremedaz
                Användare
                • December 2003
                • 144

                #22
                sarahkarlsson: Har du inga alger i akvariet som malen kan äta?
                Mina malar gibbiceps och pardalis kommer upp till ytan och käkar flytande pellets.....då försvinner de mindre fiskarna av någon anledning =)
                Testa ärtor med eller utan skal.
                Har du provat med sjunkande pellets? Malawisarna kanske inte äter sånt som ligget på botten?
                När jag odlade ancistrusmalar matade jag med sjunkade pellets avsett för laxodlingar,det funkade kanon.

                Mvh Erik

                Min zoon.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                Kommentar

                • cremedaz
                  Användare
                  • December 2003
                  • 144

                  #23
                  Hej igen.
                  Har du rötter i ditt akvarium?
                  Det är nämligen livsviktigt för L-malar att kunna gnaga i sig cellulosafibrer från trärötterna,detta för att matsmältningen ska fungera bra.
                  Jag tycker det verkar som om du har dålig fart på din gibbiceps.. =)

                  /Erik
                  Min zoon.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                  Kommentar

                  • sarahkarlsson
                    Användare
                    • March 2003
                    • 43

                    #24
                    Han kan äta flytande pellets, det har han gjort förut. Men det är så att på den tiden hade jag 15 fiskar och nu har jag 40 gamar som äter allt vad de kommer över. Får prova med sjunkande pellets. Fast det är klart, räkmixen hinner ju heller aldrig ens komma ned till botten. Är jag för snål med matningen? Hur mycket vågar jag egentligen mata? Alger det äter ancistrusarna som jag har (3 st) men gibbin är mycket lat på det området.
                    Har förresten provat röret, det gick ganska bra men så fort fiskarna får nys om tabletten så är det kört. Han får ju ha den i nån minut iallafall...
                    sarah

                    Kommentar

                    • sarahkarlsson
                      Användare
                      • March 2003
                      • 43

                      #25
                      Förresten, jag har plockat ut roten jag hade för att den gjorde vattnet gult. Vad tror ni? ska den i igen? Han har levt utan i ett år nu.Jag vet inte om fiskarna var så förtjusta i den. (malawi)
                      sarah

                      Kommentar

                      • tobias_bmx

                        #26
                        du kan ju ta en ost bit

                        Kommentar

                        • tobias_bmx

                          #27
                          du kan ju altid lägga en ost bit i akvariet

                          Kommentar

                          • Anne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 117

                            #28
                            Hej Sara!
                            Försök att placera rörändan nära grottan där malen håller till. Lyft inte bort röret, utan bara flytta den lite så att maten kommer ut och gör så ett par ggr om dagen.För han behöver mer än en kula.(Min mal är aktiv även dagtid) Man kan också vänja malen att äta samtidigt som du matar malawisarna.Mata först malawisarna så att de har munnen full med mat och ge sedan malen hans.De små "Tetra min" har han större chans att behålla.Du kan också pröva att mata honm innan ljuset tänds (så tidigt som möjligt) då matvrakarna "sover" och inte fattar vad som händer...
                            Man får pröva sig fram..
                            Vad gäller roten,(som inte behöver vara så stor) så blötlägg den så att den sjunker och "skura" så mycket du orkar. Det kan ta "ett tag" innan roten sjunker.
                            Mvh Anne[:p]

                            Kommentar

                            • tobias_bmx

                              #29
                              man kan använda ost ändå jag odlar guppi och palett ciklider jag matar mi mal med ost i bland pröva

                              Kommentar

                              • cremedaz
                                Användare
                                • December 2003
                                • 144

                                #30
                                Huvudsaken är att malen får i sig cellulosa från träfibrer.....först då kommer matsmältningen igång ordentligt och malen känner att den måste skaffa föda.....
                                Det finns ju alger så den kan ju inte svälta ihjäl.
                                Du kan koka den roten du har,för att få den att sluta färga av sig.....försök att "låna" en stor saftgryta av någon,så slipper du skita ner din egen. =)

                                Mvh Erik
                                Min zoon.
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                                Kommentar

                                Arbetssätt...