Varför är centralamerikanarna så opopulära?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

    #76
    Nä, inga barred midas...och inga escondido heller.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • July 2002
      • 494

      #77
      Chanchito(Cichlasoma facetum)?

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #78
        Nu kan orm sova gött igen!
        Anders L

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #79
          citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

          Har kommit i kontakt med en väldigt trevlig kille uppe i Norrland som verkar ha allt som man pekar på (vem sa att jultomten inte fanns i Norrland). Han verkar ha en hel del kunder som handlar centralare.
          Intressant! Kan detta vara samma person som butiksägaren jag pratade med nämnde?
          citat:Ursprungligen skickat av FI

          En akvariebutiksägare sa även att centralamerikanarna var populärare i Norge än i Sverige, det fanns någon entusiast uppe i nordligaste norrland som man skulle prata med då man ville bli iväg med stora centralamerikanare, han sålde vidare fiskarna till Norge där det tydligen var ett rejält sug efter dem. Vet dock inte om det stämmer.
          Jag kommer tyvärr inte ihåg vad han hette eller ens var han bodde... men det var typ i Kiruna eller nåt sånt... En bra bit ovanför Luleå i alla fall.
          Du får jättegärna maila mig namnet och telefonnumret om du har det i närheten.

          Jag har för övrigt hört om ännu en norrlänning, tror han bodde i Boden, han hade igång en väldig massa feta kar med centralamerikaner som han odlade. Han hade dem i separata kar och flyttade bara ihop avelsdjuren då de var redo. Vet dock inte heller vad denna person heter eller hur man ska kunna kontakta honom...

          Kan det vara någon av dessa du har pratat med jinnarparen? Eller finns det en tredje centralamerika-entusiast här i närheten.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #80
            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

            Nä, inga barred midas...och inga escondido heller.
            Kunde du inte ha ljugit lite... Jag hade velat se reaktionen.

            Kommentar

            • jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

              #81
              mike: Jag nämnde inget om svartvita jaguarer, men orm har inte hört av sig än, så....
              ...
              ...
              Han hade svartvita jaguarer ! ...och festae (Har själv beställt 7 st festae "black", tror de största blir uppemot 15 cm)

              FI: Känner inte till något om de du nämner, men försök ta reda på mer om dessa så att vi kan arbeta in dem i gemenskapen.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • GurraG
                Användare
                • January 2004
                • 75

                #82
                Hallå på er !! tråden kanske håller på att spåra ur men.... ämnet är ju av stort intresse !! Håller på att 'besätta' en stor burk o söker
                just dessa typer av firrar som beskrivs. Man har ju en önskelista
                ex. Fenestratus, Maculicauda, Synspilus, Managuense, Festae, Dovii, Citrinellus, Trimaulatus, Jack D o Texas !!
                Var i detta avlånga land hittar man några av dessa ?? Kanske nån av er
                har nåt 'över' ??
                Tacksam för alla tips /Gunnar
                Burkar just nu:
                1350L
                500L
                400L


                Dygnet har 24 timmar ...minst !
                Gunnar

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #83


                  Mike_Noren: det är bara pengar ändå.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #84
                    citat:Man har ju en önskelista
                    ex. Fenestratus, Maculicauda, Synspilus, Managuense, Festae, Dovii, Citrinellus, Trimaulatus, Jack D o Texas !!
                    Alla dessa ser man ju mer eller mindre ofta i handeln med undantag för trimaculatus.
                    citat:fast inga barred midas va?
                    Du menar originalformen av citrinellus eller? Eller menar du en som är ännu randigare? Originalformen borde vara bättre akvariefisk eftersom att de kan kommunicera det med varandra. En röd uppfattas som togarg och hotfull hela tiden och har därför svårare att hålla ihop i par (honan ger upp = får stryk). Randig hane röd hona har kanske bra chans. Lite arter att kolla upp till dräggellistan. Flertalet finns i både guld och randig form:

                    A. amarillo
                    A. sagittae
                    A. zaliosus
                    A. xiloaensis
                    A. "chancho"
                    A. "short"
                    A. "Apoyo amarillo"
                    A. "fat lips"

                    Ken McKaye kommer att prata om dessa firrar på ciklidstämman (+ lite dovi, nicaraguense mm antar jag). Se www.stockholmsciklidklubb.com

                    Lite bilder finns på http://www.cichlidpress.com/books/de...apaper2002.htm
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

                      #85
                      barred = vildform. eller barred är en vanlig sort av vildform.

                      Jeff har försökt jaga rätt på alla de där "Nicaraguan crater lake" firrarna du listade. Men ingen lycka ännu. Jag håller med att ska man leka superduper-exklusiv deluxe fisk-samlare så är de fiskarna riktigt intresanta.

                      citat:
                      For anybody that is interested in these cichlids you need to get the January 04 issue of Cichlid News.

                      "More Close Encounters - Through The Glass Clearly, Aquarium observations on the behaviour of Nicaraguan cichlid communities" by Willem Heijns

                      In this article he discusses the interaction between various cichlids and includes pictures of fish that I have never seen before including:

                      Amphilophus amarillo, A. xiloaensis (both normal and gold forms), A. sagittae & A. zaliosus.

                      The author claims to have "an almost complete collection of the cichlids of Laguna Xiloá" including the following:

                      Amphilophus amarillo
                      A. sagittae
                      A. zaliosus
                      A. sp. "chancho"
                      P. managuense
                      P. dovii
                      Archocentrus centrarchus
                      Crytoheros nigrofasciatus "Ometepe Island"
                      Hypsophrys nicaraguensis
                      Neetroplus nematopus

                      He also includes pics of his 620 gallon tanks packed with Nicaraguan cichlids.

                      He mentions how in these big tanks the centrarchus are a tight group cruising the tank together as a schooling fish while in the presence of a large pair of A. zaliosus and 5 P. managuesis and 10 A. sp. "chancho".
                      Det låter inte helt fel va?
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #86
                        På stämman kommer det som sagt bli tokdräggel med filmer och bilder på rubbet från dessa kratersjöar. Undrar om Ken har någon fisk själv? Jag tar med boken jag länkade till mötet (SCK hos Orm) så får ni dräggla. En stämmogrej till för er som gillar "tuffa" fiskar. Madagaskar känns väldigt centralamerika. Sonia och Dave har och odlar en rejäl bunt av dessa och de kommer också till stämman. Alla som är intresserade av den här tråden måste helt enkelt komma till stämman! (oj vad jag aggiterar för stämman nu).

                        Se artiklarna som det länkas till på http://www.cichlidae.com/docs/author...ane_sonia.html
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

                          #87
                          mmmmm jag längtar till det föredraget! jag har försökt få tag på ett exemplar av cichlid press men de verkar ignorera mig som svensk rätt hårt
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #88
                            Som sagt, gå in och titta på Sonias artiklar och Daves bilder på artiklarna i http://www.cichlidae.com/docs/author...ane_sonia.html sedan ska vi kanske dräggla igång en madagaskartråd...
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #89
                              Både Sonia/Dave och Kenneth R. McKaye har dessutom bidragit med artiklar som kommer i Ciklidbladet under året.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

                                #90
                                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                                [Ken McKaye kommer att prata om dessa firrar på ciklidstämman (+ lite dovi, nicaraguense mm antar jag). Se www.stockholmsciklidklubb.com
                                Va jobbigt! Ni har ju spritt ut de intressanta föreläsningarna på två dagar... det slutar med att jag måste åka till Stockholm båda dagarna! Nåja, det blir nog skitkul!
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...