Nä, inga barred midas...och inga escondido heller.
Varför är centralamerikanarna så opopulära?
Kollaps
X
-
-
-
-
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
Har kommit i kontakt med en väldigt trevlig kille uppe i Norrland som verkar ha allt som man pekar på (vem sa att jultomten inte fanns i Norrland). Han verkar ha en hel del kunder som handlar centralare.
citat:Ursprungligen skickat av FI
En akvariebutiksägare sa även att centralamerikanarna var populärare i Norge än i Sverige, det fanns någon entusiast uppe i nordligaste norrland som man skulle prata med då man ville bli iväg med stora centralamerikanare, han sålde vidare fiskarna till Norge där det tydligen var ett rejält sug efter dem. Vet dock inte om det stämmer.
Du får jättegärna maila mig namnet och telefonnumret om du har det i närheten.
Jag har för övrigt hört om ännu en norrlänning, tror han bodde i Boden, han hade igång en väldig massa feta kar med centralamerikaner som han odlade. Han hade dem i separata kar och flyttade bara ihop avelsdjuren då de var redo. Vet dock inte heller vad denna person heter eller hur man ska kunna kontakta honom...
Kan det vara någon av dessa du har pratat med jinnarparen? Eller finns det en tredje centralamerika-entusiast här i närheten.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
Nä, inga barred midas...och inga escondido heller.Kommentar
-
mike: Jag nämnde inget om svartvita jaguarer, men orm har inte hört av sig än, så....
...
...
Han hade svartvita jaguarer ! ...och festae (Har själv beställt 7 st festae "black", tror de största blir uppemot 15 cm)
FI: Känner inte till något om de du nämner, men försök ta reda på mer om dessa så att vi kan arbeta in dem i gemenskapen.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Hallå på er !! tråden kanske håller på att spåra ur men.... ämnet är ju av stort intresse !! Håller på att 'besätta' en stor burk o söker
just dessa typer av firrar som beskrivs. Man har ju en önskelista
ex. Fenestratus, Maculicauda, Synspilus, Managuense, Festae, Dovii, Citrinellus, Trimaulatus, Jack D o Texas !!
Var i detta avlånga land hittar man några av dessa ?? Kanske nån av er
har nåt 'över' ??
Tacksam för alla tips /Gunnar
Burkar just nu:
1350L
500L
400L
Dygnet har 24 timmar ...minst !
GunnarKommentar
-
-
citat:Man har ju en önskelista
ex. Fenestratus, Maculicauda, Synspilus, Managuense, Festae, Dovii, Citrinellus, Trimaulatus, Jack D o Texas !!citat:fast inga barred midas va?
A. amarillo
A. sagittae
A. zaliosus
A. xiloaensis
A. "chancho"
A. "short"
A. "Apoyo amarillo"
A. "fat lips"
Ken McKaye kommer att prata om dessa firrar på ciklidstämman (+ lite dovi, nicaraguense mm antar jag). Se www.stockholmsciklidklubb.com
Lite bilder finns på http://www.cichlidpress.com/books/de...apaper2002.htmMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
barred = vildform. eller barred är en vanlig sort av vildform.
Jeff har försökt jaga rätt på alla de där "Nicaraguan crater lake" firrarna du listade. Men ingen lycka ännu. Jag håller med att ska man leka superduper-exklusiv deluxe fisk-samlare så är de fiskarna riktigt intresanta.
citat:
For anybody that is interested in these cichlids you need to get the January 04 issue of Cichlid News.
"More Close Encounters - Through The Glass Clearly, Aquarium observations on the behaviour of Nicaraguan cichlid communities" by Willem Heijns
In this article he discusses the interaction between various cichlids and includes pictures of fish that I have never seen before including:
Amphilophus amarillo, A. xiloaensis (both normal and gold forms), A. sagittae & A. zaliosus.
The author claims to have "an almost complete collection of the cichlids of Laguna Xiloá" including the following:
Amphilophus amarillo
A. sagittae
A. zaliosus
A. sp. "chancho"
P. managuense
P. dovii
Archocentrus centrarchus
Crytoheros nigrofasciatus "Ometepe Island"
Hypsophrys nicaraguensis
Neetroplus nematopus
He also includes pics of his 620 gallon tanks packed with Nicaraguan cichlids.
He mentions how in these big tanks the centrarchus are a tight group cruising the tank together as a schooling fish while in the presence of a large pair of A. zaliosus and 5 P. managuesis and 10 A. sp. "chancho".fish r friendKommentar
-
På stämman kommer det som sagt bli tokdräggel med filmer och bilder på rubbet från dessa kratersjöar. Undrar om Ken har någon fisk själv? Jag tar med boken jag länkade till mötet (SCK hos Orm) så får ni dräggla. En stämmogrej till för er som gillar "tuffa" fiskar. Madagaskar känns väldigt centralamerika. Sonia och Dave har och odlar en rejäl bunt av dessa och de kommer också till stämman. Alla som är intresserade av den här tråden måste helt enkelt komma till stämman! (oj vad jag aggiterar för stämman nu).
Se artiklarna som det länkas till på http://www.cichlidae.com/docs/author...ane_sonia.htmlMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
mmmmm jag längtar till det föredraget! jag har försökt få tag på ett exemplar av cichlid press men de verkar ignorera mig som svensk rätt hårtfish r friendKommentar
-
Som sagt, gå in och titta på Sonias artiklar och Daves bilder på artiklarna i http://www.cichlidae.com/docs/author...ane_sonia.html sedan ska vi kanske dräggla igång en madagaskartråd...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Både Sonia/Dave och Kenneth R. McKaye har dessutom bidragit med artiklar som kommer i Ciklidbladet under året.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
[Ken McKaye kommer att prata om dessa firrar på ciklidstämman (+ lite dovi, nicaraguense mm antar jag). Se www.stockholmsciklidklubb.com
Anders LKommentar
Kommentar