Varför är centralamerikanarna så opopulära?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #61
    citat:
    Ursprungligen skickat av Gwendly

    men jag tycker det är värt att säga att det finns många intressant afrikanare vilket är något som typ alla som håller NWC verkar dissa helt
    då har du nog träffat fel akvarister, troligen testosteronstinna amerikaner som håller centrala för dom e så jävla balla typ som en viss sorts killar som håller kamphundar.

    Afrikas floder och tanganyikasjön innehåller mängder med fisk som är intresanta. hadde jag bara oändligt med pengar och plats så ....
    fish r friend

    Kommentar

    • Gwendly
      Användare
      • December 2003
      • 374

      #62
      FI: Mbunas är "by far" den mest populära typen av ciklider bland "vanligt folk" även här i Nordamerika. I USA är centralare och sydamerikaner lite vanligare än i Kanada. De populäraste fiskarna bland folk som är mer än lite intresserade (dvs de som åker 8+ timmar med bil för att kolla på en show osv) är fiskarna från tanganyikasjön.

      orm: *ler* när jag om ett år eller så kör Meeki igen, kanske du kan prova snäcklekare då , haha så får vi båda testa någonting intressant. Förmodligen har jag träffat fel personer när det gäller NWC firrar, jag vet inte, men det var bara det intrycket jag har fått när jag snackat med dem.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #63
        jag har hafft snäcklekare, men det var nog 12 år sedan. Underbara fiskar och en av mina favoriter nånsin. (L. ocellatus, L. Brevis, L. Multifasciatus)

        Och jag håller på å designar/hobbyprojekt-meckar ihop ett 30x30x30 med BTN å inbyggda filter/värme hela kittet för att ha snäcklekare på kontoret
        fish r friend

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #64
          citat:Ursprungligen skickat av Gwendly

          Förmodligen har jag träffat fel personer när det gäller NWC firrar, jag vet inte, men det var bara det intrycket jag har fått när jag snackat med dem.
          Det beror nog på vilket forum man besöker och vem man pratar med, även i vilket sammanhang diskussionen dyker upp. Själv så har jag inget emot afrikanarna förutom att de har blivit så populära att andra delar av hobbyn delvis har dött ut, sånt är aldrig bra. Jag vet mycket väl att det finns intressanta afrikanska ciklider, Nimbochromis livingstonii och Dimidiochromis compressiceps är två arter som jag tror jag skulle gilla väldigt mycket. Men precis som nästan alla nu har sagt... Tyvärr så har man ju inte hur mycket plats som helst och då tvingas man välja. Och här hos mig så har centralamerikanarna som sagt dragit det längsta strået... Men det är mycket möjligt att jag lessnar på centralamerikanarna om några år och vill prova något annat istället, då kanske det är de där rovmalawisarna som gäller. Eller också så blir det något helt annorlunda, de afrikanska fengäddorna blir jag bara mer och mer intresserade av så vem vet, det kanske är fullständigt ciklidfritt om några år här hos mig... Hemska tanke.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #65
            citat: de afrikanska fengäddorna blir jag bara mer och mer intresserade av så vem vet, det kanske är fullständigt ciklidfritt om några år här hos mig... Hemska tanke.

            Mvh Fredrik Isaksson

            Jäpp, det är en riktigt hemsk tanke! Vi vill ha kvar våran passionerade managuense ambassadör .


            Mvh Jari

            Kommentar

            • jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

              #66
              orm och FI: Kostnaden per fisk som beställdes från USA blev för mig knappt 110:- och för orm knappt 160:-. Märk väl, på det som beställdes. Jag beställde 50 st, orm 25 st. Idag har jag 38 st kvar (tetracanthusen var tydligen väldigt känsliga har bara 2 kvar av 10), så kostnaden per fisk har ökat. Men jag tycker ändå att det hitills har varit värt priset och mödan.
              Om jag t ex skulle få ut 40 st små från 5 av arterna och jag säljer dessa för 30:-/st så skulle investeringen vara betald.
              Nu var det ju inte därför jag köpte fisken, det handlade mer om och förverkliga en dröm (drömmen om tetracanthus, men den ser ut att ha spruckit).
              Men min målsättning med den ny art är alltid att försöka få dem till att föröka sig, då har jag lyckats skapa bra förhållanden för dem. Sedan så brukar jag inte vara så nogrann med att fånga upp en massa yngel.
              Men 40 st skulle man väl kunna föda upp, om det är någon som vill ha.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #67
                oj hur räknade jag? förutom fel då
                vem vet ... har du världens tur så har det naturliga urvalet bevaret de två starkaste individerna och det kan ju vara en hane och en hona, och de kan ju trivas ihop .... *hålla tummarna*
                fish r friend

                Kommentar

                • jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

                  #68
                  "Hane&hona, Trivas ihop" ja, vi får hoppas på det. De fysiska förutsättningarna finns i varje fall, den största av de två har dragit iväg ordentligt medan den andra tydligen tar det lite lugnare. De har haft magproblem 3-4 gånger sedan jag fick dem (sytråds avföring, hostar, vill inte äta osv), känsliga typer.

                  I alla fall , för att komma till saken, så verkar det som om ruljangsen på centralare är större än vi kanske anar, åtminstone uppe i Norrland och i Norge.
                  Har kommit i kontakt med en väldigt trevlig kille uppe i Norrland som verkar ha allt som man pekar på (vem sa att jultomten inte fanns i Norrland). Han verkar ha en hel del kunder som handlar centralare. Men tyvärr, för oss andra så delar de inte med sig av sina erfarenheter. Mycket kan nog bero på att de helt enkelt inte känner till detta forum. Själv hade han ingen dator igång och visste därför inte så mycket om vad som skrevs här.
                  Eller, de kanske inte ens är med i NCS så att de kan skriva artiklar till tidningen.


                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #69
                    Du menar att det finns ciklidakvarister utanför detta forum!
                    Undra hur många dom är...
                    Anders L

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

                      #70
                      Vad det gäller de som håller på med centralare så är de nog betydligt fler än oss fåtal som skriver här.
                      Som tur var så hade den här gode norrlänningen inte alla de arter som jag beställde från USA, annars så hade man ju stått där med lång näsa. Det är nog trots allt billigare att få fisk från Sverige än att få dem från andra sidan pölen.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

                        #71
                        har han Trimacs? *hoppas inte*
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

                          #72
                          orm:...
                          ...
                          ...
                          Jäpp, stora pjäser också tydligen
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #73
                            Nu raderar vi denna tråd ur minnet eller hur, Orm!
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

                              #74
                              nä men va i helvete

                              fast inga barred midas va? å inte med Big Head som pappa!
                              fish r friend

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

                                #75
                                Nä, inga barred midas...och inga escondido heller.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...