Varför är centralamerikanarna så opopulära?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #46
    orm: Helt appropå bara, ungefär hur mycket blev kostnaden per fisk då du beställde från Jeff Rapps?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #47
      300:- nått tror ja.
      fish r friend

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

        #48
        Jag tror enbart det beror på dem flesta centralernas storlek.Som sagts tidigare är ju dem små centralerna väldigt populära redan idag typ Sebraciklid med fler.
        Många inser nog helt enkelt inte tjusningen med att ha ett enda stort par i ett 500-700 liters akvarium med någon enstaka robust mal som komplement.
        Många nämner agressivitet som ett negativt skäl till centraler men det köper inte jag då malawiciklider från mbuna gruppen många ggr är minst lika agressiva Lombardoi,Auratus med fler som är mycket populära malawiciklider.
        Nej det är nog bara att inse att man kommer tillhöra en minioritet av akvarister som håller stora centraler.
        Men vad gör det?
        Jag tycker nästan det då blir ännu mer spännande när man väl får tag på en art som man förut bara sett på bild:-)

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • December 2003
          • 374

          #49
          citat:Ursprungligen skickat av jarinen
          Förresten, jag har malawi numera och det är gult o blått o snyggt i karet men inget finns att rapportera.

          I jämförelse med amerika karet så händer just ingenting, men det är snyggt.

          Ska väl tillägga att det är väl dom enklare malawi arterna jag har.
          Jag tycker du är lite orättvis som samlar ihop alla afrikaner i samma grupp. Det finns hur många exempel som helst på intressanta fiskar ifrån Afrika som tex ; Xenotilapia ,Cyathopharynx , Altolamprologus , Snäcklekare och Nimbochromis mfl är alla härliga fiskar. Men visst, röd zebror är inte så roliga i längden men det finns fler än de allra vanligaste lfs fiskarna, annars skulle ju centralare typ bara vara jd, guldsömn,zebra och eldbuk eller nått i den stilen.

          citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

          Jag tror enbart det beror på dem flesta centralernas storlek.
          Jag tror inte att det riktigt är så enkelt som att det beror på storleken, C.Frontosa tex blir ju runt 30+ cm men det är ändå en fisk som förekommer i så gott som alla akvariebutiker, och jag tror ett stort skäl till varför den förekommer istället för tex trimac,umbee eller nått liknande är att man kan ha fler än 2 fiskar i 700+ liters akvarium och att de inte ser ut som gråsillar när de är ungfiskar

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #50
            citat:Ursprungligen skickat av orm

            300:- nått tror ja.
            Ajdå, jag trodde det var billigare än så. Nog har det hänt att jag har köpt en del dyra fiskar jag med, men inte en grupp på 5-6st utan bara en åt gången, jag törs inte ens tänka på var slutnotan hamnade i och med att du köpte 5-6st av flera olika arter... ujujuj.

            Det är det där vi måste försöka komma runt på något sätt, nu lär ju inte butikerna börja importera från Jeff Rapps men kan de bara ta in någorlunda fina exemplar av de ovanliga arterna så är jag nöjd. Zonatumcikliden som jag hade var ju jättevacker... men den arten lär jag förmodligen aldrig få se här uppe i norrland igen. Jättetråkigt.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #51
              citat:Ursprungligen skickat av Gwendly

              citat:Ursprungligen skickat av jarinen
              Förresten, jag har malawi numera och det är gult o blått o snyggt i karet men inget finns att rapportera.

              I jämförelse med amerika karet så händer just ingenting, men det är snyggt.

              Ska väl tillägga att det är väl dom enklare malawi arterna jag har.
              Jag tycker du är lite orättvis som samlar ihop alla afrikaner i samma grupp. Det finns hur många exempel som helst på intressanta fiskar ifrån Afrika som tex ; Xenotilapia ,Cyathopharynx , Altolamprologus , Snäcklekare och Nimbochromis mfl är alla härliga fiskar. Men visst, röd zebror är inte så roliga i längden men det finns fler än de allra vanligaste lfs fiskarna, annars skulle ju centralare typ bara vara jd, guldsömn,zebra och eldbuk eller nått i den stilen.
              Ok, jag klargör, det är Labidochromis caeruleus och cyrtocara moorii som jag har och där står jag för vad jag sa tidigare, i övrigt tänker jag inte ha nån åsikt (officiellt) i allafall om malawi och andra afrikanska ciklider.

              Notering : Guldsöm är sydamerikan.


              Mvh Jari



              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • December 2003
                • 374

                #52
                citat:Ursprungligen skickat av jarinen
                Notering : Guldsöm är sydamerikan.
                *rodnar* det visste jag eller uhm ja du vet Jag är förmodligen lika outbildad på NWC som många i den här tråden är om Afrika (förmodligen är jag ännu värre, har mer eller mindre bara andra hands erfarenhet av NWC) , men jag tycker det är värt att säga att det finns många intressant afrikanare vilket är något som typ alla som håller NWC verkar dissa helt, men det blir precis som med NWC fiskar att många av de roliga fiskarna inte dyker upp i LFS även om calvus och snäcklekare är fiskar som är typ standard i affärer. Xeno´s är däremot en raritet.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #53
                  När blev Afrika = Viktoriasjön, Tanganyikasjön och Malawisjön?

                  Nu ska jag svara på varför jag inte tokkör med mellissar. Man cementerar in sig i en lösning som är fast och det i ett decenium. Firrar från de flesta andra gruperna kan man flytta runt på ett helt annat sätt. Man tar bort en art och lägger till en art. Att skaffa sig stora mellanamerikaner är lite som att skaffa sig katt. Jag har inte plats med stora akvarium hemma (24 kvadrat) och lär inte vara ensam om det. På jobbet har jag ett 540 med några stora malar. Sedan har jag i princip ett Crenicichlapar och ett Aequidens patrickipar. Det finns inte en enda liten möjlighet att ha i fler ciklider. Jag gissar på att firrarna kommer att leva länge till. Jag har full förståelse för att folk vill ha ny fisk dvs. inte skaffar sig få-fiskar-som-blir-gamla akvarier. Sedan börjar jag bli ohyggligt trött på att akvarier alltid är för små. Nästa gång jag införskaffar fisk så tänker jag ge dem ett akvarium som är dubbelt så långt som det jag anser vara minimum. Jaguarer kommer jag alltså skaffa först om jag har en damm eller ett 4 metersakvarium. Mellanstora centraler först om jag har ett tremetersakvarium. Sedan är diskussionen lite konstig. Vad har malawi och troffar (vilket Afrika konstigt nog gått och blivit synonymt med) med centraler att göra? Är det inte riktigt rejält jämförande av äpplen och päron. En sak till. Leder inte diskussionen hela tiden till en lång lista över centralamerikaners fel? Jag tycker att centraler nog är de häftigaste cikliderna, men jag inser att de är något sämre akvariefiskar och ganska kassa "marknadsprodukter". Slutligen har marknaden en del med det att göra. Hade jag kunnat välja och vraka mellan centraler som passar ihop (i mitt fall mindre samt möjligen någon mellan) så skulle sannolikheten att jag drog igång med dem öka. Jag tycker förövrigt att den här diskussionen känns som den om "synth" mot "hårdrock" som härjade när jag var "ung". Det här svaret utgick från mig.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #54
                    citat:Ursprungligen skickat av Gwendly

                    men jag tycker det är värt att säga att det finns många intressant afrikanare vilket är något som typ alla som håller NWC verkar dissa helt
                    Jo så är det säkert, men frågan är varför så få väljer centralamerikanska arter trots att de är minst lika intressanta, minst lika vackra och är rent fantastiska att äga. Att det skulle vara något negativt att man bara kan ha två ciklider i karet kan inte jag hålla med om, de som har provat på att ha ett lekpar av stora centralare kan nog skriva under på att det är allt annat än fattigt på variation. Två stora centralare kan utan problem hålla intresset vid liv hos även den mest ombytliga akvaristen, fiskarna får sådana personligheter att man inte ens tänker på att karet känns tomt. Att så många amerikaner dessutom nöjer sig med att hålla en ensammen centralamerikan i ett stort kar visar ju om möjligt ännu tydligare hur mycket personlighet fiskarna faktiskt har.

                    En bra sida med många bilder och filmer på centralamerikanska cikldier.
                    国产精品自在线拍国产不卡,蜜臀精品无码国产一区二区三区,免费看成年视频在线入口完整版,无码秘 人妻一区二区三区,人妻少妇精品无码专区视频,亚洲产国偷v产偷v自拍色戒,久久精品中文字幕一区二区,93在线观看视频中文无码


                    Mvh Fredrk Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #55
                      Ola: Visst, jag håller med om att det på många sätt är som att skaffa hund eller katt då man skaffar sig centralamerikanare, det tar säkert minst 2 år innan de ser ut som något och blir så pass stora att man börjar se deras verkliga beteenden, sedan så lever de i minst 10år. Men personligen så tycker jag att detta är positivt och att man får ut mer av den typen av fiskhållning än att ha fiskar som är "färdiga" redan efter 1år eller utvecklar sig väldigt sakta.

                      Jag gillar att det sker stora förändringar och eftersom det tar kanske 2 år innan fiskarna börjar stanna av i utvecklingen så fäster sig ofta intresset för dem mycket hårdare än om förändringarna inte är lika stora, att se fiskarna växa från en 5-centimeters "gråsill" till ett 30-centimeters färggrant och vackert mönstrat "monster" är halva nöjet som jag ser det.

                      Det är svårt att förklara varför... men på något sätt så tycker jag dessutom att en större fisk blir betydligt mer personlig än en liten fisk, visst kan jag tycka att små fiskar är tuffa och intressanta men en stor bjässe som tittar på en som en hund låter man sig lätt charmeras av. Jag vet inte varför, det kanske är mig det är fel på, men jag gillar helt enkelt stora fiskar mer än små. Storleken har betydelse helt enkelt.

                      När sedan uppvaktningen mellan hona och hane, leken i sig och sedan yngelvården är så pass intressant som den är så har jag svårt att hitta något negativt med dessa fiskar.
                      Nu ska jag kanske understryka att jag är ganska färsk då det gäller stora centralamerikanare, mitt jaguarciklidslekpar, den stora citrinellumciklidshonan och den vackra zonatumciklidshonan är egentligen de enda stora centralamerikanarna jag har provat på. Men samtliga har haft det där härligt utåtriktade och kaxigt orädda beteende som jag tycker om. De har alla haft en stolthet som jag inte har sett hos andra ciklider.
                      Jag tycker dock att den sydamerikanska påfågelcikliden ligger väldigt nära centralamerikanarna då det gäller nöjet att äga dem, men jag upplever påfåglarna som lite mer ängsliga och nervösa, de har liksom inte samma råg i ryggen som de centralamerikanare som jag har provat.

                      Appropå storleken och känslan att man alltid har ett för litet akvarium... Jepp, där har vi väl den enda negativa aspekten med de större centralamerikanarna, det stämmer faktiskt bra. Hade jag satt upp ett kar med jaguarciklider nu idag så hade det varit minst 2 meter långt, gärna 3 meter, att då sitta med ett 1,5 meter långt kar, fiskar runt 30cm och för lite pengar för att kunna uppgradera är väl ingen angenäm sits direkt... Men så länge fiskarna verkar må bra så kommer jag att köra vidare trots att jag egentligen "bryter mot lagen".

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Gwendly
                        Användare
                        • December 2003
                        • 374

                        #56
                        FI: jag har inte sagt att centralare inte skulle vara intressanta , tvärtom tycker jag många är fruktansvärt intressant, iaf när de leker, men om valet står mellan Xenotilapia eller Jaguarer så blir valet inte så svårt för mig med tanke på att mitt kar är bara cirkus 375 liter. När jag om 2-4 år flyttar från det här huset till ett annat har jag blivit lovad att få en källare full med plywoodtankar, då kommer jag förmodligen prova både den ena och den andra centralaren , men tills dess så blir det inget.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          #57
                          Gwendly: Jaguarcikliden är ju ett monster, en av de allra största arterna, det finns ju även "små" centralare som inte kräver lika stora kar. Carpinte skulle nog fungera i ett 375liters, jag gissar att även Jack Dempsey och Salvini skulle fungera, de blir ca 20-25cm vilket är ganska lagomt för ett 375liters. Sedan så finns det ju en mängd ovanligare arter som kan passa men dessa är som sagt tyvärr lite svåra att få tag på. Vill man göra övergången mellan t.ex mbunas och centraler lite mildare så kan man testa med nicaraguensen som är väldigt livlig. Samtliga är hur som helst vackra och har centralarnas härliga beteende.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • December 2003
                            • 374

                            #58
                            FI: nej jag vet att det finns centralare som funkar i mindre kar, min favorit centralare T.Meeki tex. Men många av de centralare jag skulle vilja ha ; dovii,umbee,jaguarer, många av vieja arterna osv är inte lämpliga. Meeki tror jag att jag kommer äga igen inom ett år, eftersom jag håller på och försöker sälja ut mitt saltvattenakvarium, vilket skulle ge mig typ 120 liter eller nått i den stilen. Om jag bara hade antingen bättre golv eller källare så skulle jag redan haft flertalet större kar som jag skulle kunna köra massor av mina favoriter, inklusive en del centralare.

                            Angånde att få tag på "ovanliga" arter så är det nog inte lika svårt här i Kanada Särskilt inte när vi ligger mindre än 2 timmar ifrån USA så det är bara att samköra nått och typ beställa från Jeff eller nått.

                            Kommentar

                            • Fiskar.nu
                              Användare
                              • September 2003
                              • 442

                              #59
                              bara för att dom är svårsälja här i Sverige betyder det ju inte att dom är svår sälja i andra länder. Det finns (säkert/förmodligen) multi miljardär eller nån rik rackare som gillar sydamerikanska ciklider och har stora feting akvarie på 100 000. vem vet? inte jag Dom köper nog heller en/flera haj(ar)
                              375 liter till L-malar

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #60
                                citat:Ursprungligen skickat av Fiskar.nu

                                bara för att dom är svårsälja här i Sverige betyder det ju inte att dom är svår sälja i andra länder.
                                Nej det stämmer, i amerika så verkar det vara en helt annan uppdelning i hobbyn, de afrikanska arterna kanske dominerar även där(eller?) men av vad jag kan se så är det inte alls på samma sätt som här i Sverige. En akvariebutiksägare sa även att centralamerikanarna var populärare i Norge än i Sverige, det fanns någon entusiast uppe i nordligaste norrland som man skulle prata med då man ville bli iväg med stora centralamerikanare, han sålde vidare fiskarna till Norge där det tydligen var ett rejält sug efter dem. Vet dock inte om det stämmer.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...