Varför är centralamerikanarna så opopulära?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #16
    Rivulatus: Det där lät intressant... Nordiska Centralamerikanska Ciklidsällskapet, NCCS

    Men tror du inte att det blir lite som att leva i en bubbla då? Alltså att vi lever i vår egen lilla värld och varken kan påverka hobbyn eller få andra att bli intresserad av "vår" del av hobbyn?
    Att skapa ett eget forum kan däremot vara bra för att få igång lite bättre diskussioner sinsemellan så det tycker jag ändå att vi borde försöka göra, jag vet att orm hade lite funderingar på detta en gång i tiden, men för att få andra att bli intresserade av samma fiskar så krävs det nog att man hela tiden sliter bort "skygglapparna" på dem så att säga... Och det gör vi nog bäst där alla andra är, på ciklid.se och zoopet.com.

    En sak som NCS skulle kunna göra är att slumpa fram en fisk på förstasidan eller kanske på sidan om eller i botten eller toppen av själva forumet, t.ex mha frames, och sedan se till att man hela tiden varierar vilken region bilderna plockas från. central->syd->malawi->tanganyika->victoria->central-> ...osv, runt runt runt...

    Sedan så har vi ju ett förträffligt ställe att marknadsföra våra fiskar i Ciklidbladet, ser vi bara till att skicka in artiklar så ser Micke till att publicera dem med jämna mellanrum. Så ni som har något att skriva om kan ju börja knåpa ihop en artikel eller två.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • July 2002
      • 790

      #17
      Jag tänkte på det som Kjell sa att Akvarieaffärer informerar för dåligt.

      Om vi säger att jag jobbar på en akvarieaffär och har ett 200liters med ett gäng påfåglar på 5-6cm och säljer dessa relativt billligt. Om det kommer in en snubbe å vill köpa 5st så ställer väl inte jag en massa frågor som "hur stort kar har du?" och "du vet väl att de blir jättestora å äter allt?" Man kan ju inte ha den fördomen mot alla som köper fisk är helt korkade och inte vet ett dugg om vad de köper. Man måste ju förutsätta att personen i fråga som köper fisken måste veta vad den har för krav osv.

      Det är en helt annan sak om kunden ställer frågor först: "hur stora blir dom?", "är de snälla?". eller hur?...Då måste man ju ge rätt info.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av FI

        I ett försök att vara lite informativ så kommer här några bilder på ungfiskar respektive vuxna individer på ett par utvalda centralamerikanska arter.
        LOL! Ja, de är i alla fall söta som barn!

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #19
          Man kan ju inte neka till att de trådar här på ciklid.se som har handlat om jaguarer, citrinellum, viejor m.m har fått tex mig väldigt sugen att hålla centraler själv (har desutom själv halkat dit!). Så Kjell har en poäng med vikten av positiv reklam. Med surt gnäll kommer man nog ingen vart.
          För mig har annars biotopfaktorn en rätt stor betydelse, tex SA och CA är ju mest floder och små sjöar. Den typen tycker jag är mest intressant i akvarium. Funderar faktiskt på en afrikansk flodbiotop som framtida projekt.

          ps. man ljuger om man säger att exklusiviteten inte har nån betydelse, visst är det ändå kul att ha nåt ovanligt i karet!
          Anders L

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

            Det är en helt annan sak om kunden ställer frågor först: "hur stora blir dom?", "är de snälla?". eller hur?...Då måste man ju ge rätt info.
            Jag tror att det är lag på att personalen i akvariebutiken måste informera kunden på ett eller annat sätt vad som gäller för arten de säljer, som försäljare så får man alltså inte undanhålla viktig information även om ingen ställer några frågor.

            Jag tycker även att det är lite naivt att tro att en nybörjare ska kunna ta reda på information om en art då erfarna inte ens har kunnat samsas om vilken information som gäller, det råder ju rätt delade meningar just då det gäller kraven för akvariestorlek och hur aggressiva arterna är.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

              #21
              En liten snabb replik till malawi_voodo: Du har aldrig funderat på att en kund kanske kommer tillbaka fler gånger om han/hon får en bra service. Jag tycker att det är helt ok att ställa de frågor du anger, i all välmening. Att ta sig tid och visa ett personligt intresse är en bra väg till att skaffa sig fler kunder. För mycket information kan aldrig vara fel.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

                #22
                citat: Det finns ju faktiskt en stor centralamerikan som idag är rätt populär "papegojcikliden" dvs Cichlasoma-korsningen och 95% av marknadsförningen av denna art har de som är avskyr denna "art" stått för.
                Vi kanske skulle gå bakvägen och totalsåga, baktala och beskriva det omoraliska i att ha dessa stora centralamerikaner i akvarier över huvudtaget även om det skullle kännas svårt?

                Det kanske är det som får CA ciklider att bli nästa innefisk?

                Obs ! Ironiserar aningen !

                Jag köper inte riktigt den förklaringen till papegojciklidens framgång, utan tror det mer handlar om dess starka färg.

                Det är ju inte direkt ciklidnördarna som håller dom i sina akvarier utan folk som tycker det är sött med ett förvridet anlete och starka färger.


                Mvh Jari

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av anli

                  ps. man ljuger om man säger att exklusiviteten inte har nån betydelse, visst är det ändå kul att ha nåt ovanligt i karet!
                  Jo visst kan det vara kul, det jag menade var mer att man inte bör grunda sitt intresse i just exklusiviteten, det är kul i början då allt är nytt men blir snabbt tradigt då exklusiviteten börjar dämpa sig vilket den ofta gör. Snart dyker det upp någon ännu ovanligare art och då börjar den gamla kännas som en B-variant...

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av FI
                    [Jo visst kan det vara kul, det jag menade var mer att man inte bör grunda sitt intresse i just exklusiviteten, det är kul i början då allt är nytt men blir snabbt tradigt då exklusiviteten börjar dämpa sig vilket den ofta gör. Snart dyker det upp någon ännu ovanligare art och då börjar den gamla kännas som en B-variant...
                    Är det en fisktyp som man gillar extra (pga beteende m.m), så är det nog liksom grädde på moset om exemplaret är ovanligare eller unikt.
                    FI, vi tycker nog samma sak tror jag...
                    Anders L

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

                      #25
                      Lite egna funderingar på vaarför centralare inte är spciellt vanliga.
                      1. Dålig marknadsföring. Det finns faktiskt ett antal mindre arter också. Precis som med malawi och tanganyika kan dessa tjäna som introduktionsfiskar (nu är det inte så att jag på något sätt förringar dessa arter, jag har själv t ex 2 par sebraciklider, 1 par jack dempsey). Om du börjar med tanganyika så börjar du nog inte med tropheus direkt till exempel.

                      2. Översvämning av marknaden. När de väl får yngel så kommer det inte 10 tals yngel utan 100 tals. Men varför inte låta föräldrarna gå med ynglen till det bara är ett 20 tal kvar. På detta sätt så har du säkrat dig om att det är de bästa som är kvar. Handlaren som köper in dessa får också relativt snabbt avsättning för dem då det inte finns så många och kan på så sätt hela tiden hålla ett varierat utbud med nyheter varenda gång man kommer dit.

                      3. Dåligt urval i handeln. Som nybörjare kan man lätt fastna i den tanken att det bara finns ett 10 tal arter, sebraciklid, eldbuk, jack dempsey, texasciklid osv. När jag köpt dessa olika arter vad skall jag då köpa för någon om jag vill byta?

                      4. Fortplantningsbeteendet. Vilka är de mest populära fiskarna idag. Jo, munruvare! Varför då? De tar inga stora revir som de försvarar under en längre period vilket substratlekarna måste göra. I ett begränsat utrymme så blir detta rätt så besvärligt för övriga fiskar. Alternativen då är större kar eller mindre antal fiskar->mindre variation i karet.

                      Sedan så finns det flera andra små orsaker som också gör att de kanske inte blir så populära. Vem har t ex inte hört att ciklider bara gräver. Detta uttryck myntades innan den första malawi/tanganyikacikliden hade kommit till Sverige. Jag har haft en hel del malawi också under mina år och de kan gräva de också. Men hel del centralare går utanför det mesta när de sätter igång. Som ny och lite grön på det hela så vill man inte ha någon som vänder upp och ner på hela karet.

                      Litteraturen i Sverige om centralare är väldigt liten. Det har gjorts ett stort och mycket bra arbete på att översätta utländsk litteratur till svenska vad det gäller malawi och tanganyika. Heder åt dem som lagt ner tid på detta!!
                      Det senaste som endast avhandlar centralare som jag kommer ihåg är Centralamerikas ciklider av Benny B. Larsen och F. Ingemann Hansen, denna bok gavs ut 1983! (finns det någon senare?). I denna bok finns det 16 sidor med färgbilder, annars är det artbeskrivningar och teckningar.
                      Jag förstår också varför det inte har översatts fler böcker, för få intresserade köpare.

                      Återigen det här med "introduktionsfiskarna" det finns ingen centralare som kan tävla med mbunas (golden,röd zebra,auratus osv) när det gäller pastellfärger. Köp en 4-5 st av varje så har du ett kar med mycket färg och liv och rörelse hela tiden. Karet behöver inte heller vara minst 1,5 m långt. Kan det bli mycket bättre för en nybörjare?
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • December 2002
                        • 811

                        #26
                        citat:Rivulatus: Det där lät intressant... Nordiska Centralamerikanska Ciklidsällskapet, NCCS

                        Men tror du inte att det blir lite som att leva i en bubbla då? Alltså att vi lever i vår egen lilla värld och varken kan påverka hobbyn eller få andra att bli intresserad av "vår" del av hobbyn?
                        Att skapa ett eget forum kan däremot vara bra för att få igång lite bättre diskussioner sinsemellan så det tycker jag ändå att vi borde försöka göra, jag vet att orm hade lite funderingar på detta en gång i tiden, men för att få andra att bli intresserade av samma fiskar så krävs det nog att man hela tiden sliter bort "skygglapparna" på dem så att säga... Och det gör vi nog bäst där alla andra är, på ciklid.se och zoopet.com.
                        Det jag menade var inte att starta en ny förening eller nått utan mer ett utrymme där vi kan göra reklam, lägga upp bilder och skriva,byta och sälja våra fiskar! Känns som vi får dra det tunga lastet själv om man vill att det ska hända nått men om man är fanatiker så blir det ju inte ens jobbigt om vi hjälps åt tror personligen mkt. på denna ide som ett bra hjälpmedel och en fristaf för oss ciklidfanatiker ifrån "rätt" kontinent
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #27
                          Tror allvarligt talat inte att så många nybörjare ger sig direkt på malawis - och tur det, med tanke på hur aggro och utrymmeskrävande de är. Jag tror att skalarer, fjärilar och paletter är de vanligaste nybörjarcikliderna. Ja, plus papegojciklider förstås.

                          Finns det inte små (under 15cm) icke-grävande planktonätande ciklider i mellanamerika?

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            #28
                            Mike Noren: Nej jag tror inte heller att malawiciklider är nybörjarciklider, det är väl mer att de är väldigt tacksamma att ha att göra med och att man gärna fortsätter eftersom man aldrig går in i den där väggen som man kan göra med centralamerikanare. Farsan har haft ett kar med mbunas sedan jag var liten och är allt annat än nybörjare, han tycker att allt bara rullar på så bra, så varför ska man byta?
                            Men nog finns det enklare ciklider än mbunas om man ska ta sina första trevande steg in i ciklidvärlden...

                            Det finns en hel del centralamerikanare som inte blir så stora, men som vanligt så är det svårt att hitta dem i handeln. Bland de man kan hitta så är sajicacikliden en av mina favoriter, lättlekt, klarblå ögon och riktigt vacker, jag har ännu inte hittat en enda bild på nätet som har gjort den rättvisa. Snäll men lite aggro just vid leken. Blir 10-15cm. Ingen grävskopa men kan gräva en aning just vid leken.

                            Multispinosacikliden kan man också hitta i handeln, blir inte heller så stor, ca 15cm. Lite aggressivare än sajican men ändå ganska lugn. Vacker. Knallgul basfärg med svarta fält. Gräver en aning.

                            Sedan har vi ju eldbuken och sebracikliden som nog alla känner till, båda finns i de flesta välsorterade akvariebutiker, eldbuken är dock ovanligare än sebran, de blir inte så stora men gräver tyvärr en hel del och är rejält aggressiva. Men självklara val som "introduktionsfiskar" till de centralamerikanska ciklidernas underbara värld.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • nashorn

                              #29
                              Jag är ganska ofta inne på "min" akvarieaffär i Östersund och pratar med en som jobbar där och som är väldigt ciklid-intresserad. När jag var där sist så sa han faktiskt att det verkar som om centralerna är på väg mot ett uppsving här. Många hade kommit in och sagt att de ville starta akvarier med ciklider osv. Han har ett ganska bra utbud av CA-ciklider (tror nästan att han har fler centraler än malawis), vilket antagligen gör sitt till att det blir populärt.
                              Han sa även att han skulle satsa ännu mer på lite ovanliga arter framöver våren

                              Hursomhelst tyckte jag att det var väldigt kul att höra att de börja bli mer populära här.

                              Kommentar

                              • malawi_voodoo
                                Användare
                                • July 2002
                                • 790

                                #30
                                jinnarparen: Varför ska man bry sig om alla kunder? Det finns ingen tid i världen att man ska hinna med det.
                                Om det kommer in nån och vill köpa 4 st demasoni för att han/hon tycker att de är fina och sedan inte frågar ett dugg om dom, så måste man ju anta att personen i fråga vet vad den köper! Jag kan ju inte hålla på å dra all fakta om denna fisk (forderkrav etc.), men om samma person sen säger att de vill ha ett paket röda mygg, så säger man självklart "demasonin dör på fläcken om du ger dom röda mygg". Men inte tänker jag ställa 17frågor om hur stort deras kar är, vilka inevånare de har och hur de gör sin räkmix osv till alla kunder som köper fiskar! då skulle man ju inte få sålt ett dugg!

                                Samma sak om de skulle få för sig att köpa 4st minioscar eftersom de ser så "gulliga ut", då måste man ju anta att de har ett 540 å vet åtminstone grunderna för hur de ska hålla och sköta dem. Annars kan man ju hålla på å ställa frågor till dom som köper neontetra oxå. "du vet väl att de bara blir 3år gamla" "du vet väl att de lätt kan bli mat åt andra fiskar" sån säger ju sig själv, om man har något i skallen dvs...

                                Som en kompis till mig sa: "det finns väldigt många som har akvarium, men det finns väldigt få akvarister"
                                /Glenn Wouda

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                                Kommentar

                                Arbetssätt...