Varför är centralamerikanarna så opopulära?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Varför är centralamerikanarna så opopulära?

    Varför är centralamerikanska ciklider så opopulära här på forumet och ute i vårt avlånga land? Vad är det som gör att så många hellre väljer afrikanska ciklider?
    Är det okunskap om hur vackra centralamerikanarna blir då de blir större eller är det just storleken som avskräcker? Eller har majoriteten lagt märke till något jag aldrig har noterat?

    Vi har i och för sig sett ett litet uppsving det sista året och kanske är det på väg att vända så att centralamerikanarna snart blir den stora "flugan" likt mbunas och tropheus är nu idag... Men som det är nu så är det de afrikanska arterna som är på tapeten, det finns några få hjältar som håller fiskar från samtliga regioner men så fort man ska profilera sig så verkar det vara vanligt att man fokuserar på afrikanska arter och då speciellt mbunas och tropheus.
    Varför är det så? Är det grupptryck, enkelheten, otåligheten att vänta på att en centralamerikanare ska färga ut, eller har verkligen så många ungefär samma smak då det gäller akvariefiskar? Centralamerikanarna har ju färg, mönster, beteende och intressant yngelvård... Ändå så faller de tydligen inte många i smaken...

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    centralare blir för stora för de flesta. jag har ju igentligen inte plats att husera dem trots brinnande intresse. afrikaner e små å mer lätthanterliga.
    fish r friend

    Kommentar

    • Gwendly
      Användare
      • December 2003
      • 374

      #3
      Jag tror att det beror på flera faktorer:

      1) Många centralamerikanare blir för stora och för våldsamma, många vill helt enkelt ha mer än ett lekpar i sin 400 liters burk

      2) Det tar för lång tid innan yngeln färgar ut. Det här problemet lider även många av de vackrare Tang. cikliderna av (Xenotilapia och Cyathopharynx är exempel på fiskar som man vanligen inte ser i LFS pga fiskarna måste vara så stora för att folk ska förstå hur häftiga de är)

      3)Tillgång och efterfråga när man får yngel: Många centralare får typ yngelkullar på 500-1000 (jämför med tropheus när du får mindre än 10) och om man skulle få för sig att köra upp alla dem här så floodar man marknade direkt, vilket gör ynglen snudd på värdelösa vilket inte direkt uppmuntrar ciklidnördar att odla arterna.

      Sen är det ju också det faktum att många aldrig får se nån centralare i sina lfs. Innan Chris Biggs (känd odlare av New World Cichlids) började jobba på petland så var utbudet på centalare i Winnipeg smått patetiskt, om man vill ha nått annat än convict ciklider så fick man specialbeställa för dyra slantar.

      Jag tror tyvärr inte att centralare någonsin kan bli lika populära som mbunas eller tropheus framförallt pga storleken på alla "intressanta" arter

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Japp, så enkelt är det nog... det är få förunnat att ha plats med dessa underbara fiskar. SA-fiskar är ju lite enklare för det mesta. Själv vill jag hålla nån mer CA-fisk än den lilla Cichlasoma trimaculatum, som jag håller som "pet-fish".
        Får jag bara plats med 2 meter kar, så blir det mer centralare!

        Sen är det nog inte så konstigt att tex malawis är populärt, de är ju färgglada redan från start. Tar man steget från det vanliga sällskapskaret till ciklider, så är det med tex Malawi inte så stort (med avseende på skötsel och akvariestorlek m.m.)
        Anders L

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Ja varför kan man ju undra - några synpunkter.
          1/ Vissa centralamerikaner är faktiskt väldigt populära som t.ex. eldbuk, zebraciklid och sajica. De ligger alla tre i topp hundra av de arter som tittas mest på i zoopets "topplista". Zebracikliden ligger faktiskt så högt som på 19 plats.
          2/ Vad de ovanstående har gemensamt är att de är relativt små och inte kräver akvarier på 500 liter och större. Man måste faktiskt ha i åtanke att 98% av alla akvarier som säljs är på under 500 liter.
          Så de stora centralamerikanernas "opopularitet" är nog snare något som de har gemensamt med många andra stora fiskarter.
          3/ De som odlar de stora centralamerikanska ciklerna är ofta väldigt otaktiska. Dessa arter får ofta stora kullar på åtskilliga hundra yngel och odlarna drar ofta upp alla. Sedan kränger de ynglen till samtliga akvarieaffärer i stan, till akvarieföreningens medlemmar och till kompisar. Detta gör att affärerna får sålt väldigt få och att de säger "aldrig mer" om den sortens fisk - "dom var osäljbara".
          4/ Även om man har ett stort akvarium så kan man ha ganska få av dom i ett akvarium och detta är inte någor som stimulerar intressset. Många vill då och då köpa något nytt och har man ett malawikar så kan det funka men ofta inte i ett kar med stora centralamerikaner.
          5/ Har sagt det tidigare men det förtjänas att upprepas. Marknadsförering behövs och inte marknadsföring som denna som talar om att dessa fiskar är "ute" - vem vill satsa på sådant dom är ute.
          Istället för att marknadsföra dessa fiskar genom artiklar etc. så spills en massa krut på att gnälla på opopularitet och på andra arter. Det finns ju faktiskt en stor centralamerikan som idag är rätt populär "papegojcikliden" dvs Cichlasoma-korsningen och 95% av marknadsförningen av denna art har de som är avskyr denna "art" stått för.
          Några synpunkter från Kjell
          Ciklidhälsningar
          Kjell
          PS: Bör kanske nämnas att jag tycket att det faktiskt görs en hel del positiv reklam just för stora centralamerikaner (av bl.a. dig Fredrik) på just detta forum.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #6
            Men kan akvariestorleken verkligen vara ett problem idag?... Tittar man på hur stora kar afrikafansen har så har de ju ofta större kar än vi som håller på med centralamerikanare, jag ser ofta diskussioner om att det krävs kar på närmare 300liter även för väldigt små afrikanska arter, p.g.a. att de vill gå i "stim". Bland de erfarna afrikafansen så verkar ett 720liters inte vara särskilt ovanligt. Många skulle nog utan problem kunna husera två lekpar av de mellanstora centralamerikanska arterna vilket lugnt gör karet tillräckligt intressant p.g.a. deras intressanta beteende och yngelvård.

            Men det är väl som ni säger, den gråa ungfisken i butikskaret ser kanske inte så tilltalande ut alla gånger... Speciellt inte om den simmar runt i eget litet kar med färgglada afrikanska ciklider i karen runt om vilket är fallet i de flesta butiker.

            Ett sätt att få folk att få upp ögonen för centralamerikanarna kanske skulle vara att säga åt butiksägarna att placera ett stort foto på ett extremt vackert fullvuxet exemplar vid karet där ungfiskarna går i akvariebutiken. Jag tror nämligen att det råder en stor ovetskap om hur vackra fullvuxna individer blir, även bland arter som inte blir runt halvmetern, tittar man runt på olika akvariesidor så hittar man faktiskt ovanligt få vackra foton på centralamerikanare i artbeskrivningarna. Det är faktiskt inte ovanligt att det är samma gråa ungfisk man ser i butiken som även pryder artbeskrivningen. Men andra sidor, bl.a Zoopet.com, har nu börjat peta in lite bilder på större individer, det tackar man för.

            Men tillbaka till det där med ovetskapen... Jag har postat en del bilder på mina jaguarciklider på amerikanska forum som har varit hårt dominerade av fans till afrikanska arter och det är inte klokt vilka superlativ som används för att beskriva fiskarna! Ändå är mina jaguarciklider ovanligt fula jämfört med andra jaguarciklider...
            Det visade sig att många bara hade sett gråa fula fiskar i butikerna eller också inbytta större exemplar som då var bleka och hängiga p.g.a. att de gick i ett 50liters kar eller nåt sånt...
            Jag postade även filmer på fiskarna och fick ännu mer förvånade svar, det första man kommenterade var givetvis storleken, men också att fiskarna faktiskt simmade och inte bara låg på botten och tryckte...
            Så min uppfattning är att det mycket väl kan röra sig om ovetskap, eftersom centralamerikanarna är så opopulära så kanske det är väldigt få som har sett hur de ser ut och beter sig som stora.

            Så för att följa Kjells råd om att marknadsföra fiskarna så hoppas jag att ni som läser den här tråden och som har centralamerikanska ciklider börjar fotografera eller filma era fiskar och sedan postar resultatet här på forumet. För inte kan vi väl tillåta att många tror att fiskarna bara ser ut som större versioner av de gråa ungfiskarna även efter 2 år?

            Det där med papegojciklidens popularitet är ju lite märkligt, den tycks ha blivit populär eftersom alla är så arga över att folk har fiskarna... Samma sak gäller ju egentligen för både paroonhajen och redtailmalen...
            Så funkar det inte med att visa vackra bilder och filmer på fiskarna så får vi väl helt enkelt får börja snacka skit om dem istället... ;D

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Men det får inte bli föör populärt eller hur!
              Lite kul är det väl att vara finsmakare...
              Anders L

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

                #8
                Varför göra det alla andra redan gör? Det vill säga att hålla afrikanska ciklider.

                Förutom allt det fantastiska som centraler kan erbjuda, som beskrivits ett otal ggr, så är det för min del just den första frågan i mitt inlägg som är ganska bidragande till mitt val av ciklider.

                Om afrikanska ciklider är "inne" eller inte har inte med saken att göra, kanske är malawis och tanganyika helt fantastiska men det har ingen fått mig att inse.

                Förresten, jag har malawi numera och det är gult o blått o snyggt i karet men inget finns att rapportera.

                I jämförelse med amerika karet så händer just ingenting, men det är snyggt.

                Ska väl tillägga att det är väl dom enklare malawi arterna jag har.

                Att affärer har svårt att husera centralamerikaner är nog en naturlig orsak till att det heller inte säljs så mycket.


                Mvh Jari

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #9
                  Så länge man själv tycker att fiskarna är intressanta så spelar det väl ingen roll hur populära de är? Grundar man intresset i att arterna är ovanliga så brukar det inte hålla särskilt länge, detta är i alla fall min erfarenhet då det gäller andra saker.

                  Påfågelcikliden är ju jättepopulär och har varit det ända sedan jag var liten men jag tycker fortfarande att det är en av de trevligaste cikliderna som finns i hobbyn. Citrinellumcikliden har ett liknande beteende, extremt utåtriktad och nyfiken, det vore jättekul om den kunde bli populärare och därmed även vanligare i handeln. Jag skaffade citrinellumciklider för ett par månader sedan, ungfiskar dyker väl upp si så där var 3:e år så det var bara att slå till... Tyvärr så visade sig hela bunten vara missbildade så butiken fick snällt ta tillbaka dem... Hade citrinellumen varit vanligare så hade man kanske kunnat välja ut de bästa exemplaren redan i butiken istället för att bara impulshandla och sedan upptäcka ett par månader senare att de var av kass kvalitet.

                  Så för min del så ser jag inget positivt att centralamerikanarna är opopulära, det blir bara svårare att få tag på arterna man vill ha och dessutom hitta fina exemplar av dessa arter, att man tvingas importera fiskar från amerika för att få riktigt fina fiskar säger väl en hel del om hur illa ställt det är... Det är p.g.a detta som jag vill att de ska bli populärare, lite själviskt kanske... :/

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    citatåfågelcikliden är ju jättepopulär....
                    Populär och populär - det säljs fruktansvärt många men det är ju inte riktigt samma sak.
                    De som köper denna art tror oftast att det är en liten söt fisk som inte blir mycket större än en svärdbärare - orsaken till det är väl främst två saker
                    1/ dålig information i akvarieaffärerna.
                    2/ Den är snygg som litet yngel och utifrån den synpunkten så är det kanske tur att inte de stora centralamerikanernas yngel är så snygga. Tänk vad många ytterligare 100-150 liters akvarier dessa då skulle sabba. Mängder av människor har lagt ner sina akvarier pga att de köpt påfåglar och detta har också lett till att ciklider i sig har fått ett rykte om sig att vara elaka, rovgiriga, äter växter och flyttar om i hela akvariet.

                    Kommentar

                    • felipe cantera
                      Användare
                      • November 2003
                      • 12

                      #11
                      Dar ar kanske helt fel av mig att lagga mig i pa grund av att jag kan sa fruktansvart lite om afrikanska och C.A. ciklider, men samma problem har vi ocksa med vara Sydamerikanska ciklider.
                      Arligt talat sa tror jag att det ror sig om en mycket dalig marknadsforing och en annu samre tillgang till litteratur.
                      Jag behover egentligen inte prata om hur det ar i Sverige eller ovriga Europa....har hemma i Uruguay ar det bara nagra fa akvarister som verkligen kanner till vara egna arter!! (Gymnogeophagus, "cichlasoma" och Crenicichla)
                      Vi brukar stalla ut en del arter och ni skulle bara se akvaristernas ansiktsuttryck nar dem far se arter som G.labiatus eller G.gymnoegnys!!
                      Det forsta dem fragar ar: "var kommer dessa fiskar ifran??".....och svaret ar; "knappt 100 kilometer fran dar du bor....."
                      Har hemma ar det alltsa INTE pa grund av att fiskarna inte saljs, utan mest pa grund av att affarerna inte erbjuder dem.
                      Sedan ar det info som finns i litteraturen....jag trottnar aldrig pa att saga detta; dem "experter" som ger ut artiklar eller bocker vet oftast valdigt lite och det verkar som om ideen med att "synas" eller pengarna (??) vager mera an kunskap....
                      Som sagt; jag ar kanske fel person att diskutera detta med...men om jag tanker pa "vara" ciklidarter sa ar det nastan pinsamt det som skrivs!!

                      HALSNINGAR!
                      Felipe

                      PD; Kjell har alldelles ratt; fler artiklar skulle inte vara dumt!!!
                      Felipe

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #12
                        I ett försök att vara lite informativ så kommer här några bilder på ungfiskar respektive vuxna individer på ett par utvalda centralamerikanska arter.

                        haitensis


                        Jepp, det är samma fisk.

                        umbriferum


                        Jepp, samma fisk.

                        trimaculatum


                        Samma fisk även här.

                        Samtliga bilder kommer från http://www.cichlidscene.com/

                        Personligen så tycker jag att den kraftiga förändringen som centralamerikanarna går igen under sin livstid gör att intresset för dem stärks ytterligare, att de är grå som små och toksnygga som fullvuxna är egentligen något positivt i långa loppet, man har ju hela tiden något positivt att vänta på.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          #13
                          Det kanske ska understrykas att arterna ovan är monster, inget för 375liters karet alltså.

                          Men ungefär samma utveckling då det gäller utseende och form ser man på samtliga centralamerikanska arter, de större utvecklas givetvis mer än de allra minsta men det som enligt mig kännetecknar centralamerikanarna är att deras mönster går från att vara i det närmaste obefintligt till otroligt detaljerat. I vanliga fall så är det vanligt att mönstret utvecklas som på påfågelcikliden, alltså från att vara skarpt och detaljerat på ungfisken till suddigt och utdraget på den vuxna fisken.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • December 2002
                            • 811

                            #14
                            Oj här var en tråd som verkligen kändes när hjärtat! Jag har i tidigare tårdar uttryckt min frustration att våran del av akvariehobbyn inte kommer nån vart just på grund av okunskap och pinsamt dålig åtkomst av arter ifrån affärerna och det känns som det skulle behövas mycket reklam ifrån oss som håller på med hobbyn att sprida det!!

                            Jag har tänkt ut lite planer och jobbat på ett eget forum där hela sidan ska enbart handla om centraler och sydamerikaner där man också ska kunna byta, erbjuda och tipsa andra akvarister vart man kan få tag på vissa arter som är intressanta så att det nu främsta problemet överkoms, nämligen att man inte kan få tag på arter öht. alltså ett slags community för oss enbart!! Jag tror inte att ens om alla centralakvarister i världen skulle göra en namnlista och skicka till grossisterna skulle dom ens då ändra sig så jag ser det som enda utvägen att skapa en grupp med nordens ciklidister som arbetar tillsammans och hjälper varandra som enda utvägen för att lyfta hobbyn till en rättvis nivå.

                            Skriv gärna vad ni tycker själva och om nån av er skulle ha erfarenhet med forum-hantering och dyligt så får ni jättegärna kontakta mig på mail: Rivulatus76@hotmail.com

                            Och slutligen måste jag berömma FI för att tagit upp detta ämne på ett så diplomatiskt sätt trots motsättningarna, det är något du får lära mig för när jag försöker säga samma sak blir det bra fel[]
                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #15
                              felipe: Jo det där med bristen på bra litteratur är ett stort bekymmer, det jobbiga är att det inte lär bli en förbättring förrän populariteten ökar. Jag vet att Kjell nämnde detta en gång i tiden, som författare så känns det säkert rätt ointressant att lägga ner flera års arbete på att skriva ihop en bok som bara några hundra köper... Fullt förståeligt.
                              Sedan så krävs det säkert flera års erfarenhet av arterna innan man kan börja skriva en bok om dem, vilket gör att projektet i sig skulle ta kanske 10år eller mer om boken skulle behandla ett gäng olika arter och om informationen om dessa arter skulle vara något så när tillförlitlig. Jag upptäcker fortfarande nya beteenden hos mina jaguarciklider trots att jag nu har haft dem i drygt 1,5år, förmodligen så kommer jag att upptäcka nya saker även ett par år till framåt i tiden om jag nu har dem kvar. Det kan inte vara lätt att plita ihop en tillförlitlig akvariebok helt enkelt...

                              Hur som helst, i USA så är centralamerikanarna populärare, i alla fall om man ska gå efter populariteten på vissa forum, men där verkar fiskarna ha blivit populära genom att det har spridits rykten om att de är sådana monster... De populäraste diskussionerna på dessa forum handlar om vilka ciklider som är aggressivast och snacket handlar oftast om hur lång tid det skulle ta för en art att bli slaktad av en annan art...
                              Jag vet inte om jag är intresserad av att fiskarna ska få den typen av popularitet, då får de hellre vara opopulära...

                              Jag tror fortfarande att det bästa sättet är att visa bilder på fina fiskar då jag tror att väldigt många väljer fisk beroende på hur de ser ut. Så än en gång, börja posta bilder och filmer nu allihopa.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...