Varför är centralamerikanarna så opopulära?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

Pratar du inget med kunderna under tiden du fångar fisk o.s.v då kan du väll ändå hinna med att säga t.ex "Den här fisken hålls bäst i akvarium över 500liter" jag vet inte hur det är men när jag köper fisk så kan vi ibland snacka i 10-15 min innan(och under tiden) jag köper fiskarna,Men jag håller med om att kunden ska veta vad han köper!

Kommentar

• malawi_voodoo
      Användare
      • July 2002
      • 790

Nu jobbar ju inte jag som akvariehandlare men i alla fall, vi kan tänka oss att jag är en fiskhandlare (akvariefisk bara).
      Om jag har 7kunder i butiken och endast 1 till i personal så måste jag ju se till att allt går så fort som möjligt för att kunna ge "bra service" så att jag inte förlorar kunder.
      Medans jag håller på å försöker håva upp lite oscar så måste du ju försåt att jag är stressad och inte hinner häva ur mig andra ord än "nedrans, kom hit din fiskusling".

Det där att stå å mingla en 15minuter en kvart före och under tiden man köper fisk är det inte ofta men hinner, men kan ju man sjävlklart dra ett litet kort föredrag om hur man bäst håller arten.

Dessutom vet jag att det är många som säljer dessa små oscars med glädje och även andra arter som tex plecosar, L-malar, pratbotior som blir för stora för det "genomsnittliga akvariet" och då kanske kunden kommer tillbaka nästa år och säger "du dom här fiskarna har blivit för stora för mitt akvarium, vad ska jag göra?" Då kan man antingen vara lite fräck och erbjuda kunden ett större akvarie (med lite specialrabbat förståss så att kunden just köper akvariet i min affär) eller säga att de kan ta emot fiskarna och ge ett tillgodokvitto i utbyte (då förlorar man inte kunden, utan den kommer tillbaka och köper nya fiskar) + att man får rätt bra betalt för 15cm's praktbotior och oscars, så man går ju knappast back på att göra så.

Givetvis är ju bland det bästa man kan göra att sätta upp inormationslappar på alla burkar och ev. ha en bild på de fullvuxna och utfärgade djuren. Men då kommer ett annat problem upp: Det tar väldigt lång tid att göra alla lappar, säg att en gensomsnittlig affär har 80-100akvarier och minst lika många arter. Det skulle ta ganska lång tid att göra alla dessa lappar. Och angående bilderna så måste man först försöka hitta en bra bild + få tillsånd att använda den av copyrightägaren.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Man ska förutsätta att kunden vet tillräckligt om fisken den köper. Såvida kunden inte exempelvis köper 3svärdbärare tillsammans med oscaren (då kan man ju säga att de blir mat när oscaren har vuxit till sig). Men självklart ska man ge rätt info till kunden om denne frågar någonting "hur stora blir dom är oscar?" då måste jag ju svara "runt 30cm", eller hur?

Jag minns ju själv hur det var när man var nybörjare inom ciklider. Jag läste på ganska rejält om vilka ciklidarter man kunde ha i ett 100liters och kom fram till att det enda som passade var egentligen bara pallettciklider, så jag skaffade sånna och blev väldigt nörd med dessa. Så nöjd att jag bestämde mig att skaffa en 375:a för att börja med de ciklider som facsinerade mig mest av alla: Malawi.. men det är en annan historia =)
      /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

jag har haft malawi i nästan alla mina "akvarieår" det som gjort det är att det finns i min butik så få arter att välja mellan. nu har jag inte exakt koll på CA vs SA men det finns typ ibland guldsöm (vilket jag nu har i ett extra kar) eldbuk,o nicuraguensa och jack dempsey det är de som finns o har funnits i längre tid. jag skulle mycket väl kunna tänkta mig en dag att byta ut dem mot några av de som FI visar på sina länkar men blir oerhört svårt då det inte finns några att få tag i.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

citat:Om vi säger att jag jobbar på en akvarieaffär och har ett 200liters med ett gäng påfåglar på 5-6cm och säljer dessa relativt billligt. Om det kommer in en snubbe å vill köpa 5st så ställer väl inte jag en massa frågor som "hur stort kar har du?" och "du vet väl att de blir jättestora å äter allt?" Man kan ju inte ha den fördomen mot alla som köper fisk är helt korkade och inte vet ett dugg om vad de köper. Man måste ju förutsätta att personen i fråga som köper fisken måste veta vad den har för krav osv.

Det är en helt annan sak om kunden ställer frågor först: "hur stora blir dom?", "är de snälla?". eller hur?...Då måste man ju ge rätt info.
          Bara en kort kommentar till detta.
          En akvarieaffär är enligt lag skyldig att lämna information om de fiskar de säljer (t.ex. om maxstorlek och krav på akvariestorlek) - så alla skall ha info vare sig de frågar efter det eller inte.
          Det handlar inte heller om muntlig info utan om skriftlig - se denna artikel http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=495

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Nu har nog tråden spårat ut lite tycker jag...
            CA-fantaster: - Se till att få aschlet ur vagnen och bomba Ciklibladet med artiklar om CA-ciklider, lämpliga CA-kar och CA-biotoper
            Hade jag kunnigheten samt nåt intressant att bidra med så skulle jag knåpa ihop en artikel direkt...
            FI:s jaguarartikel hemsöker mig och min fru fortfarande... det kan man verkligen kalla reklam!
            Anders L

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

För att vara elak ibland och förhoppningsvis provocera centralamerika-fansen till att skriva artiklar om sina skyddslingar brukar jag påstå att - anledningen till att vi aldrig (eller nästan aldrig) får in artiklar om stora centralamerikaner måste väl vara att dessa är sällsynt tråkiga och ointressanta, eller[]
              Ciklidhälsningar
              Kjell

Kommentar

• malawi_voodoo
                Användare
                • July 2002
                • 790

okej Kjell, det hade jag ingen aning om.
                Så då är det alltså ett krav på att akvarieaffärerna måste ha sådana "informationslappar" på alla akvarier, ska ta upp det med min lokala akvarieaffär. Men bild behöver väl inte finnas?
                /Glenn Wouda

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Som anli skrev - så är det ju inte om regler för akvarieffärer som denna tråd är tänkt att handla om.
                  Men ett kort svar på ovanstående inlägg (om ytterligare svar önskas, atarta en ny tråd).
                  Lagen säger konstigt nog att man skall skicka med skriftlig info vid köpet av fisken, inte att det skall anslås på akvariet (vilket vore mycket bättre). Däremot så klagar få kontrollanter om man har det anslagit vid akvariet istället. Om man kan identifiera fisken (genom text eller genom att den är ensam art i akvariet) så behövs knappast något foto.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

Kommentar

• malawi_voodoo
                    Användare
                    • July 2002
                    • 790

okej jag vet. men det är onödigt att starta en ny tråd, men jag

Kjell: så man ska få med sig skötsleråd när man har KÖPT fisken. det vore mycket bättre som du sa att skötselråd redan står på burken.
                    Vad är då meningen med akvarieböcker....
                    /Glenn Wouda

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Jag avstår att svara av respekt för den som startade tråden.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

citat:Vad är då meningen med akvarieböcker....
                        Akvarieböcker täcker ju oerhört större område kring akvaristiken och sedan så vore det ju ett jädra spring hos zoohandlaren för dom som glömt vad som stod och måste kolla igen...
                        Nej en bok...eller cd...internet...är vida mer informationsrikt än vad en handlare kan eller har skyldighet till.

citatkej jag vet. men det är onödigt att starta en ny tråd
                        Det är "aldrig" onödigt att starta ny tråd om ett specifikt ämne då det i senare fall kan hjälpa medlemmar som undrar över samma sak och då enkelt kan få svar via läsning av det ämnet.

citat:Jag avstår att svara av respekt för den som startade tråden.
                        Du kunde ha fyllt i "Med respekt för den frågande medlemmen sänder jag ett mail med svar på ovanstående fråga...

Ursäkta att jag är petig Kjell...

Angående trådens huvudinriktning så har det mesta redan yppats här och jag håller med om det som står. Jag har varit, och är fortfarande ibland, intresserad av dessa ciklider men att endast ha ett par eller två i ett stort akvarium lockar inte mig så mycket...inte mer än vad Malawi och Tanganyika gör iallafall. Arterna är ju lite säregna i sitt beteende och det är en liten grupp av akvarister som håller dessa...och om det gör denna grupp "speciell" är ju upp till var och en att tycka (syftar på Anli´s inlägg).
                        Hur som helst så är ju CA en intressant grupp...och det finns många bra, lärorika trådar om just dessa arter som jag läst med glädje. Här på forumet är dom inte underrepresenterade...

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av anli

FI:s jaguarartikel hemsöker mig och min fru fortfarande...
                          Moahahahahahaa!.... Min plan ser ut att fungera! []
                          Skämt åsido, jag hade faktiskt aldrig läst Ciklidbladet då jag skrev artikeln så jag visste faktiskt inte hur artiklarna normalt var skrivna. Och nu med facit i hand så kanske det var både positivt och negativt, artikeln verkar ju fungera då det gäller att skapa ett intresse för arten men kanske inte ger så många svar till de som redan har arten. Skriver jag en till artikel så blir den nog lite mer "vetenskaplig".

Appropå artiklar så tycker jag att "dovii-folket" borde börja knåpa ihop något till CB. Eller vad säger du jinnarparen? Du har ju en fin berättelse om "generation två" och har väl även säkrat fortlevnaden för "generation tre". Ett kanonfint utgångsläge för en artikel. =)

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

citatu kunde ha fyllt i "Med respekt för den frågande medlemmen sänder jag ett mail med svar på ovanstående fråga...
                            Ber om ursäkt att jag försökte återgå till ämnet - men det är väl så att de där stora centralamerikanarna är så fruktansvärt tråkiga att det inte finns något mer att säga i ämnet utan att t.o.m. du själv föredrar att prata om något helt annat än dessa fiskar
                            Därför svarar jag på frågorna i ett helt annat ämne.

citat:så man ska få med sig skötsleråd när man har KÖPT fisken.
                            Svar ja.

citat:Vad är då meningen med akvarieböcker..
                            Ett skötselråd är ju extremt kortfattad och ger bara basic information.
                            Man skulle ju då också lika gärna kunna skriva "vad är då meningen med forum om fiskar"?
                            Tycker att alla dessa saker kompletterar varandra -

Skötselinfo - ger baskunskaper som är speciellt viktiga för den som inte är väldigt erfaren.

Böcker - ger mer kött på benen och innehåller väldigt mycket ytterligare information. De ger också en mer samlad kunskap.

Hemsidor - Här finns också mycket info att hämta men också betydligt mer skräpinfo än i böcker- Stor fördel med hemsidor är att de går snabba att uppdatera vad gäller ny kunskap etc.

Forum på hemsidor - Väcker många ideer genom att man får reda på hur andra har gjort och man får snabba svar på frågor, det är också inspirerande att kunna "diskutera" med andra. Däremot anser jag väl inte att forum ger så mycket kunskapsmässigt - väldigt mycket av det som skrivs håller en låg nivå. De bästa odlarna etc. är oerhört sällan aktiva i olika forum utan de som är aktiva är ofta de med ganska liten erfarenhet.

Föreningsmöten - Ett mycket bra sätt att skaffa sig kunskap är att gå med i en förening. Här finns det ofta ett 30-40 tal människor som har mycket stor erfarenhet och det diskuteras villt. Föredrag hålls etc.

Själv tar jag aktiv del i alla fem saker jag nämnt ovan - köper in ett 10-15 tal nya akvarieböcker varje år, har en egen hemsida och läser på andras, deltar i två olika forum samt går på ca. 30 akvariemöten per år (varav ca. 5 i utlandet). Brukar faktiskt också kolla på skötselinfon i affärerna.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

nej lägg ner tråden nu, jag har betalat en smärre förmögenhet för att få tag på ovanliga arter, jag vill vara ensam om att ha dem! tänk om butiker började ta hem trimacs å barred midas!
                              fish r friend

Kommentar

• anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

Anders L

Kommentar

Arbetssätt...