Vart gör ni av alla yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zozz
    Användare
    • October 2003
    • 35

    Vart gör ni av alla yngel?

    Vi har två kar, ett med demasoni, golden och rost, och ett med rostyngel. Köpte det lilla yngelkaret för att ha som "spottkar" och karantän vid behov. Rostynglen är ca 4 veckor nu (21 st) och idag när jag kom hem såg jag att en golden och en rost tuggar för fullt.

    Yngelkaret är bara 70l, kan man släppa ner honona och låta dom spotta bland de äldre ynglen?

    Och vart ska man göra av alla yngel, vad gör ni? Här i Borlänge finns väl knappast många som har malawis gissar jag som vill köpa.
    Har ni kanske hela husen fulla med småkar som står och puttrar i varenda hörn? =)

    Mvh: Magnus
  • technofish
    Användare
    • January 2004
    • 23

    #2
    Du kan kanske sälja dom till någon akvarie-affär där du bor!?
    540L Malawi/Tanganyika
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

    Kommentar

    • zozz
      Användare
      • October 2003
      • 35

      #3
      Ska ja driva upp 50-60 yngel till 2-3cm i ett 70 liters eller?? Knappast.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        citatka ja driva upp 50-60 yngel till 2-3cm i ett 70 liters eller?? Knappast.
        Om du har svaret själv behöver du väl inte fråga...

        Jag bor i Skövde och det är sannerligen ingen metropol för Malawi-intresserade akvarister, men jag drar upp yngel som jag sedan kan sälja privat eller till någon zoohandlare.
        Du har inte så långt till Ludvika som har en fin zooaffär med mycket Malawi och Tanganyika. Där kan du byta till dig prylar eller annan fisk...kanske foder?

        Kommentar

        • technofish
          Användare
          • January 2004
          • 23

          #5
          Det var bara ett svar på en av dina frågor!
          Jag trodde att du ville ha svar på det du frågar,men jag kanske missuppfattade det hela..
          540L Malawi/Tanganyika
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Har du inte plats för alla så låt naturen ha sin gång =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • January 2003
              • 404

              #7
              Visst kan det vara kul att se ynglen växa upp och om intresse finns ifrån omgivningen kan man ju sälja. Men jag håller med "deelay". Vet du inte var du ska göra av dem så låt honorna spotta i stora karet. Då brukar det överleva ett fåtal yngel och dessa brukar kompensera ev. dödsfall el felaaktiga könsfördelningar i redan befintliga grupper.
              Mvh/Marcus
              960L Malawi

              Kommentar

              • zozz
                Användare
                • October 2003
                • 35

                #8
                Tack för svaren men rubriken och den omgivande texten gjorde att ni kanske missade den egentliga frågar; Skulle det gå att släppa de nu tuggande honorna i karet med yngel och låta dom spotta där eller kommer de yngel som går där nu att bli middag då? Och kan de kommande ynglen klara sig med de äldre som då kanske är 6-7 veckor?

                Mvh: Magnus

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag tycker inte att det är bra att låta honan gå ned ibland äldre yngel då det kan stressa honan. Jag tror inte att hon skulle snappa i sig av de andra ynglen, men säkert är det inte.

                  Egentligen har du fått svaret när Marcus1979 svarade att du skulle låta honan vara kvar i det stora och släppa ut ynglen...och när deelay skrev
                  citat: Har du inte plats för alla så låt naturen ha sin gång =)
                  .

                  De kommande ynglen kan gå tillsammans med de 6-7 veckor gamla ynglen, så länge de är utan gulesäcken.

                  Kommentar

                  • Mangan
                    Användare
                    • November 2003
                    • 86

                    #10
                    Skall du dessutom ha mer än dina 21st yngel i ett 70 liters kommer det ta evigheter innan dom växer till sig?
                    Mvh
                    Mangan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...