Svarta pigmentfläckar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1338

Svarta pigmentfläckar

Jag har sedan en tid tillbaka fått en del svarta pigment-fläckar på mina tropheusar. Alla fiskarna är inte drabbade utan enbart en tredje eller en fjärdedel. Fläckarna sitter både på kropp och fenor.
    Jag såg redan när jag köpte fiskarna, som är vildfångade, att ett par av dom hade någon enstaka svart fläck.
    Jag har mest matat med räkmix med den rekommenderade mängden spirulina i. Men även i perioder med spirulinaflingor, artemia och någon enstaka gång cyklops. Det verkar bli fler o fler fiskar som får dom här fläckarna.
    Kan fläckarna bero på något annat än maten?
    //Stefan Lindstedt
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Jag kan märka att min Canary Cheeks ibland får mörka fläckar på fenorna, men det är bara när de blir oroliga. Typ när någon klampar in fort fram till karet eller när man precis tände ljuset på morgonen. Men efter typ 1 min så är de borta och de vanliga färgerna träder in.

Kan dina vara stressade? Hur stort kar går de i?

MVH
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1338

Fiskarna är inte stressade. Dom går i ett 720 liters kar. Gruppen är mycket harmonisk och några bråk ser jag nästan aldrig.
      Fläckarna är riktigt svarta.

(Alla Teorier är välkomna)
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• malawi_voodoo
        Användare
        • July 2002
        • 790

men sluta mata helt med spirulina under en månad och se vad som händer.
        /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• diskus
          • April 2002
          • 276

Hej Stefan,

Precis som sägs ovan är min rekommendation att du slutar med Spirulinan som kan ge upphov till dessa pigmentsförändringar du beskriver.

Lycka till

Björn H
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1338

Jag får väl göra detta(sluta med spirulina)

Min tanke var att det finns ju dom som matar mycket/uteslutande med tex OSI spirulina som innehåller mycket spirulina och får trots detta ändå inga problem med pigmentförändringar. Och att det därför kanske egentligen beror på något annat.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

Det räcker nog inte med att sluta med spirulina i endast en månad för att se resultat.Jag har själv slutat med att mata med foder med spirulina i,för ca 1 1/2 månad sen p ga spirulinafläckar.Jag har fortfarande inte sett något resultat av att jag slutat med spirulina utan fläckarna består.Har oxå funderat om det kan bero på annat eftersom jag såg på gamla bilder,som jag har på en grupp vf Mpulungu,där det oxå fanns s k pigmentfläckar.När det fotot är taget har jag haft gruppen i endast tre dagar och inte matat med något över huvud taget.På två av fiskarna,vid stjärtfenan,syns pigmentfläckar och det trots att fiskarna kom direkt från Africa.
              mvh Stefan

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1338

Nej, hur lång tid det tar för fläckarna att försvinna kan ju ta betydligt längre tid. Jag har hört dom som säger att det kan ta upp till ett halvår eller t.o.m ett år.
                Men hursomhelst så är det märkligt att vissa får problem med fläckarna och andra inte. Kanske det är en kombination av olika faktorer.
                Och varför har som du också upptäckt även en del vildfångade fiskar det redan när man köper dom.
                Kanske det inte är vildfångade utan odlade som har ätit just spirulina(hemska tanke)
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

Har någon av er märkt några positiva effekter av spirulina? Jag slutade med spirulina för ungefär 1½ år sedan eftersom jag inte såg någon mening med det. Det enda foder som jag märker förstärker färgerna är vanlig räkmix och då menar jag helt utan spirulina.

mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1338

För min del så har jag alltid haft spirulina i mixen och då alltid i rekommenderad mängd. Inte enbart pga de färgförbättrande egenskaperna som spirulina påstås ha, utan också för att det känns rätt bra att ha även en alg i mixen till fiskar som naturligt går och betar alger.

Nu har jag precis gjort en ny sats räkmix men nu utan spirulina. Och jag ska nu försöka hålla mig till att enbart utfodra med detta. Får väl se om man märker någon skillnad på fiskarnas färger nu när jag inte har spirulina i. (Men även räkorna har väl en del färgförstärkande egenskaper så någon större skillnad blir det kanske inte.)
                    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• malawi_voodoo
                      Användare
                      • July 2002
                      • 790

Jag har själv aldrig sett någon skillnad av spirulina, så jag ar bojkottat det helt. Har inte en enda pigmentfläck på mina firrar.
                      /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1338

En för mig ny teori som jag nyss fick höra var att dom här svarta fläckarna skulle vara pga någon parasit. Detta förklarar isåfall varför vildfångade ibland har dessa fläckar redan vid inköp.
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Jag vet de (inkl mig själv) som använder Tropical Spirulina flingor som innehåller 36% Spirulina utan att det syns på fiskarna.

Intressant teori Stelin...vart finns denna "nyhet"?

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1338

Det var från en person som jag pratade med per telefon. Han arbetade inom branschen och verkade ha odlat fiskar i stor skala. Att fläckarna skulle komma ifrån fodret hade han inte hört talas om utan sa direkt att det var pga parasiter. Men han.(med folk från Hikari-Japan) skulle undersöka vidare om det här med fläckarna, man kan ju ha fel.

Citat:Jag vet de (inkl mig själv) som använder Tropical Spirulina flingor som innehåller 36% Spirulina utan att det syns på fiskarna.

Jag vet inte vad man ska tro om det hela. Det bästa vore nog att låta någon expert undersöka fläckarna. Efter en undersökning med mikroskop så borde det gå att slå fast om ovan teori stämmer eller ej,
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Bengan
                              Användare
                              • January 2004
                              • 4

Stelin, de där fläckarna är inga pigment fläckar och alltså inte orsakade av spirulina. De svarta fläckarna är orsakade av en svamp som följer med de viltfångade fiskarna. Det är inget farligt för fiskarna det är bara vi som beskådar dem som kan tycka att det ser lite tråkigt ut. Jag har själv viltfångade Ilangi och några av dem har dessa svarta fläckar. De har alltid funnits där och det är inget farligt.

NO WORRIES

Kommentar

Arbetssätt...