Salvini kön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    Användare
    • October 2003
    • 234

    Salvini kön

    Undrar om man kan könsbestämma dessa redan när dom är små, ska åka och titta på ett gäng som är ca 2-3cm. Stämmer det att man ser skillnad på att honan har en fläck på ryggfenan?
  • sundelin
    Användare
    • October 2003
    • 234

    #2
    Nu har jag 6 st dom var lite större ca 3-4cm, man könen har jag ingen aning om. Kaxiga är dom iallafall, har redan börjat spänna upp sig när zebrorna som är större kommer =). Lite kräsna på maten var dom oxå spottade ut fling fodret jag hade men när jag gav dom lite räka så svalde dom. Så nu måste jag komma mig för o köpa en mixer så jag kan göra lite räkmix. Går det att köra den i en köttkvarn??

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #3
      räkmix i köttkvarn? mjä

      kör med stavmixer eller nått.
      fish r friend

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

        #4
        Det går absolut att göra räkmix i en köttkvarn. Sök på köttkvarn i artikelarkivet här så hittar du nog info om detta.

        Att göra några större mängder räkmix med en stavmixer verkar minst sagt jobbigt, även om det kanske funkar.

        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

          #5
          Jag har smällt ett antal stavmixrar under min tid. Mest för att jag inte har väntat på att räkorna har tinat upp ordentligt.
          Men med en köttkvarn är det inga problem. Jag använder mig av en antik sak som man vevar själv. Det tar lite tid men man får se det som bra träning för armarna.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

            #6
            Var kan man köpa köttkvarna förutom på loppis?
            Finns det nya-priser?

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #7
              He, jag trodde de gav sån köttfärsgrov struktur på det som kom ut. Då kanske man ska köpa en köttkvarn då för det va pain in the arse å stå med stavmixer.
              fish r friend

              Kommentar

              • sundelin
                Användare
                • October 2003
                • 234

                #8
                Då vet man ju iallafall att köttkvarnen funkar, nu är det bara könen på fiskarna kvar =)

                Kommentar

                • jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

                  #9
                  Könen ja, det glömde jag svara på.
                  De honor som jag har haft mer svart i ryggfenan än vad hanen har. Hanens svarta brukar dessutom bli uppblandat med lite iriserande blåaktig färg, honans är svart.
                  Något som jag har tittat efter också är en svart kindfläck som är mycket större på honan än vad den är på hanen.
                  Länge så trodde jag att hanen saknade den helt och hållet, men på min nuvarande så finns det en. Jag är rätt säker på att det är en hane då jag har haft yngel av dem (som jag inte sparat).
                  Men att plocka kön på dem vid 2-3 cm längd är snudd på omöjligt. Men du tar väl en grupp på åtminstone 6 st. För salvinins del handlar det inte bara om att hitta rätt kön, de skall helst passa bra ihop också. Just salvinin brukar ha problem med detta.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • sundelin
                    Användare
                    • October 2003
                    • 234

                    #10
                    Hur stora ska dessa bli innan dom börjar få riktigt fina färger? och hur stora blir dom igentligen, har hittat en hel del olika storlekar när man läst om dom, från 14cm till 30cm..... jag gissar att det borde stanna på ca 20-25cm???

                    Kommentar

                    • sundelin
                      Användare
                      • October 2003
                      • 234

                      #11
                      Nu har jag försökt hitta ett bra recept på räkmix till mina firrar, vill ju stoppa i lite mer än standard mixen men vad?
                      Har man bara vitfisk i för bindningens skull?
                      Har sett att man rekomenderar morötter, vitlök, spirulina, multivitamin, broccoli, spenat ja allt möjligt faktiskt, hur mycket är bra?
                      Vad ska man stoppa ner om man vill ha bra tillväxt på firrarna?
                      Jaja jag vet att detta var många frågor men man blir ju helt yr när man läser alla trådar och tips =)

                      Kommentar

                      • sundelin
                        Användare
                        • October 2003
                        • 234

                        #12
                        vilken storlek är mest rätt? 15 eller 25cm



                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

                          #13
                          Räkna med lite drygt 15 cm. Jag har, under alla dessa år jag hållt på med fisk, sett en hane som varit 22-23 cm.
                          De jag har haft har dessutom vuxit väldigt långsamt.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • sundelin
                            Användare
                            • October 2003
                            • 234

                            #14
                            Ingen som har bilder på honor och hanar där man kan se skillnaderna? dom fem största är mer svarta på rygg fenan och den minsta den har bara en liten prick på fenan, annars verkar dom rätt lika hela bunten.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...