En till filterfråga..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

    En till filterfråga..

    Tänk er följande scenario, ett akvarium för malawi där allt vatten passerar filtret 10 ggr / timme. Akvariet har en ganska stor filtervolym och fungerar utmärkt. Det är ganska bra skjuts på vattnet och malawisarna trivs.

    Plötsligt bestämmer sig ägaren för att sadla om till Discus i detta kar utan att ändra allt för mycket.. Är det då möjligt att med strilrör m.m. fortfarande ha samma höga genomströmming av vatten men att få ett såpass lungt vatten att discusarna trivs?
    Magnus Lovgren
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #2
    [u]Kanske det skulle kunna gå med lite modifieringar.
    Man kan tex sätta en bit blå grovporig svamp på utblåsen från filtrena(har själv vid något tillfälle provat detta och det dämpade vattenrörelsena ganska mycket). Eller som du själv är inne på med långa strilrör(och göra lite större strilhål än vad som finns på dom man köper), som går från ena sidan av karet till andra. (Du kan ju alltid testa lite innan du gör "fiskbytet" för att se hur det verkar.)
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Emil Martinsson
      Användare
      • November 2003
      • 167

      #3
      Du skulle kunna vända strilrören innåt så att vattnet färdas längs med glaset. Jag hade samma problem när jag hade diskus och denna lösningen funkade för mig. Syresättningen blir ju sämre men när du har så stor cirkulering lär syresättningen ändå räcka.
      Emil
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

      Kommentar

      • MagnusL
        Användare
        • January 2004
        • 326

        #4
        Tack för svaren!

        Jag har precis tillverkat ett par 20 cm strilrör i pvc (2 cm i diameter) som jag målat med husfix och pigment så dom är gråbruna och passar med bakgrunden. Har gjort många stora hål i dom och det borde ju lungna ner det hela en del.
        Magnus Lovgren

        Kommentar

        Arbetssätt...