Bakgrund

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perre

Bakgrund

Hej
    jag undrar om det någon som har erfarenhet av att bygga upp en miljö av grenar, sten och sedan gjuta av detta med polyretanskum för att få en form som man sedan kan gjuta av med plast. Jag har gjort försök men det faller på att skummet fastnar i det som ska gjutas av. vet inte vad man ska använda för att lösa problemet, är det någon som vet lösningen vore jag tacksam.
    HA EN BRA DAG!!!
    PER
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

Ta en titt på dessa bilder....

Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• perre

tack för hjälpen det här är en början men den här metoden bygger på, om jag fattade det rätt på slippa plasta. jag tänker ha skummet som en form till plastningen.

Kommentar

• Vannar
        Användare
        • April 2002
        • 339

Om jag minns rætt så nær sune holm (BTNs upfinnare) børjade så anvænde han latex som han smetade på klippan (gåd dock knappast att få tag på før vanlig konsument) sedan anvænde han fogskum før att stabilisera upp latexformen, tog løs från klippan och och gøt sedan med polyurethan...

att enbart anvænda fogskum fungerar mest troligt dåligt då det ær allt før trøgt och bubbligt att det inte sluter tætt runt klippan och dom fina detaljerna och resultatet blir inte så bra.
        / Jonas Vannar

Kommentar

• Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

Latex finns att köpa på närmaste perukmakeri eller välsorterade lajvrollspelsbutiker, tex Svarta Katten i Stockholm.

1.5L flytande latex för ca 120:-

Som Jonas beskriver, gör gjutmallen i latex och stabillisera med tex foskum, sand eller annat material som klarar att motstå det tryck som uppstår då du skall gjuta i mallen.

Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

Här kan man också köpa flytande latex: http://www.vardshusverkstan.com/adde..._materiel.html
            Andra tips är välsorterade hantverks- och hobbybutiker, skomakare, välsorterade färghandlare. Samt en del andra obskyra butiker som säljer latexprodukter för ... hm... annat bruk... :-)

Kommentar

• Vannar
              Användare
              • April 2002
              • 339

ja kanske det går att få tag på latex, det var bara vad jag kom ihåg av føredraget som sune holm høll før GBGs ciklidgrupp før något år sedan (samma som han høll på Ncs årsstæmma i malmø) han kanske anvænde nått speciallatex, han sa iaf att det inte gick å få tag på just det han anvænde.
              / Jonas Vannar

Kommentar

Arbetssätt...