Filter bakom bakgrunden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

Filter bakom bakgrunden

Håller på att bygga ett biologiskt innnerfilter i mitt 300 liters.

Hela filtret byggs bakom en bakgrund i frigolit som är förstärkt med plexi. Filtermodulerna jag tänkt mig är avgänsade med plexi (extremt perforerade)som skall sitta mellan bakgrunden och bakre glasrutan. Tanken är helt enkelt att rada upp 3-4 såna filter moduler, värmare, oxydator för att avsluta med två ehiem pumpar. Vattnet sugs in bakom bakgrunden på ena sidan, går igenom filtret och pumpas ut på den andra för att få bra cirkulation (malawi)och stor filteryta.

Tänkte börja med en grovporig filtermatta. Sen är frågan.. Ska man fortsätta med biobollar eller fin filtermatta, kanske makaroner?? Varje filtermodul kommer ha en volym på 10x10x50 cm, alltså 5 liter.

Nån som har några förslag på den ultimata ordningen av filtermaterial eller andra förslag?
    Magnus Lovgren
  • Fred
    Användare
    • October 2003
    • 67

I min 300-liters Mbunaburk med BTN-bakgrund har jag placerat ett vattenintag med 75 mm diameter i nedre delen av mitten på bakgrunden och två pumpar på 1500 l/h (Project) tillsammans med två 75-watts värmare i vardera hörn. Som filtermedia har jag endast använt grov filtermatta (ppi 10) skuren i tärningar (~ 3*3*3 cm).

Försökte även täcka intaget med torvbeklädd filtermatta (såsom beskrivs i http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=469), men vattenflödet genom intaget ströps så pass mycket att när vattnets nivåskillnad mellan bakgrundens bak- och framsida började närma sig 10 cm, rationaliserade jag bort mattan (hade även silikonat fast nät på insidan).

Nu har inte karet varit igång mer än ett halvår, men hitintills har vattenvärden och filtrering varit utmärkta (det syns knappt på filtertärningarna att de varit använda, förmodligen kan man klara sig åtminstone något år innan det är dags för rengöring).

Inför uppstart av nytt kar (nu i planeringsstadiet) hade jag tänkt mig en identisk filtreringslösning, men då burken kommer att stå dikt an mot väggen och filtermediet därmed kommer att var svårare att komma åt, tänkte jag placera dessa i nätkassar som enkelt går att dra upp och rengöra.

Mina (begränsade) erfarenheter på området är således:
    1. så stort vattenintag som möjligt, åtminstone 75 mm (fult men bra)
    2. tillskuren grov filtermatta (ppi 10) fungerar utmärkt alldeles allena

Vänligen,

Fredrik
    Min Zoon

Kommentar

• MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

Aha, kanske jag ska tänka om och bara köra filtermatta då? Jag har läst en del om att biobollar snabbt förlorar i effektivitet och mitt mål är ju att inte behöva röra filtret mer än max 1 gång per år.
      Magnus Lovgren

Kommentar

• Fred
        Användare
        • October 2003
        • 67

Bör gå alldeles utmärkt!

Vänligen,

Fredrik E
        Min Zoon

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

citat:Jag har läst en del om att biobollar snabbt förlorar i effektivitet och mitt mål är ju att inte behöva röra filtret mer än max 1 gång per år.
          Biobollarna är ju konstruerade för att vatten skall transporteras igenom dom och om man nu skulle ha dessa biobollar t ex längst ned bakom en BTN så blir det inte den cirkulation som jag tror krävs för att de skall uppfylla sin fulla funktion. I ett ytterfilter där vattnet passerar snabbare är biobollar kanon, men inte bakom en bakgrund. Där är nog filtermattebitar, eller hela filtermattor, det närmast ultimata och mest fungerande.

Kommentar

• MagnusL
            Användare
            • January 2004
            • 326

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

citat:Jag har läst en del om att biobollar snabbt förlorar i effektivitet och mitt mål är ju att inte behöva röra filtret mer än max 1 gång per år.
            Biobollarna är ju konstruerade för att vatten skall transporteras igenom dom och om man nu skulle ha dessa biobollar t ex längst ned bakom en BTN så blir det inte den cirkulation som jag tror krävs för att de skall uppfylla sin fulla funktion. I ett ytterfilter där vattnet passerar snabbare är biobollar kanon, men inte bakom en bakgrund. Där är nog filtermattebitar, eller hela filtermattor, det närmast ultimata och mest fungerande.
            Mmm.. Jag hade tänkt att släppa ner bollarna i en 5 liter stor "behållare" / Filtermodul som byggs genom att man sätter plexi vertikalt mellan akvariets bakre ruta och bakgrunden. Behållaren blir alltså en stående rektangel 10x10x50 i perforerad plexi. Sen kör jag två eheim pumpar en 600 liters och en 1200 liters med insug precis bakom behållaren. Blir det ändå för dålig genomströmmning tro?
            Magnus Lovgren

Kommentar

• klassisk ära
              Användare
              • July 2003
              • 139

" ett ytterfilter där vattnet passerar snabbare är biobollar kanon, "

Varför skall det passera snabbt???

Mikael

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Uttryckte mig lite dåligt kanske...vattnet skall passera igenom biobollarna för att ge effekt. Jag räknar det som snabbt när vattnet "sugs" igenom ytterfiltrets filtermaterial...för att åka tillbaka i karet igen. Biobollarna är ämnade för den sortens genomströmningen...

Kommentar

• MagnusL
                  Användare
                  • January 2004
                  • 326

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Uttryckte mig lite dåligt kanske...vattnet skall passera igenom biobollarna för att ge effekt. Jag räknar det som snabbt när vattnet "sugs" igenom ytterfiltrets filtermaterial...för att åka tillbaka i karet igen. Biobollarna är ämnade för den sortens genomströmningen...
                  Då borde nog min idé funka ändå. Jag kommer pumpa 1800 l/t genom tre moduler i serie på vardera fem liter.
                  Magnus Lovgren

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

Låter som om det kommer bli lite dåligt med klös i karet när du ska dra vattnet genom alla modulerna. Satsa på en större pump.
                    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• MagnusL
                      Användare
                      • January 2004
                      • 326

citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

Låter som om det kommer bli lite dåligt med klös i karet när du ska dra vattnet genom alla modulerna. Satsa på en större pump.
                      Ah, ok! Då tar jag och uppgraderar min lista! Två Ehiem 1250, (1200 l/t) räcker det eller behövs det mer ändå? Vill helst köra med två pumpar istället för en, känns mer "safe".
                      Magnus Lovgren

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

Låter bra!
                        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

Arbetssätt...