Jag har följt denna tråd (även andra)http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5257 med intresse och fattat tycke för en del av de arter som diskuterats. Jag har haft Aulonocara, Cyrtocara och Protomelas förut men styrde in mer emot Mbuna under en stund. Nu har jag planerat att renovera mitt akvarium till helgen och efter det skall en del ny fisk installeras. Jag har bestämt mig för att blanda Labidochromis Caeruleus och Metriaclima Estherae tillsammans med någon eller några arter ur ovan nämnda grupp.
Jag vet inte hur många jag kan ha och hur många arter av varje då jag är ganska ny på just denna grupp av Malawiciklider.
Förut hade jag 1+2 av de jag har erfarenhet av, eller 1+1, men det har inte känts helt funktionellt. Honorna har inte givit varandra utrymme utan har haft ganska ofta förekommande "gräl" om de varit två honor. Att ha dom parvis känns också ganska ok, men det är en känsla av "skör tråd" där...
Kan någon ge råd i hur man bäst förhåller sig med dessa arter och då främst i ett 375liters som de kommer att ha tills vidare (2004).
Arter som jag fastnat för just nu är:
Aulonocara Stuartgranti Iwanda (Lwanda?)
Aulonocara Stuartgranti Mdoka (Ngara?)
Copadichromis Azureus
Protomelas Taeniolatus Red Empress
Protomelas Steveni Taiwan Reef
Jag vet inte hur många jag kan ha och hur många arter av varje då jag är ganska ny på just denna grupp av Malawiciklider.
Förut hade jag 1+2 av de jag har erfarenhet av, eller 1+1, men det har inte känts helt funktionellt. Honorna har inte givit varandra utrymme utan har haft ganska ofta förekommande "gräl" om de varit två honor. Att ha dom parvis känns också ganska ok, men det är en känsla av "skör tråd" där...
Kan någon ge råd i hur man bäst förhåller sig med dessa arter och då främst i ett 375liters som de kommer att ha tills vidare (2004).
Arter som jag fastnat för just nu är:
Aulonocara Stuartgranti Iwanda (Lwanda?)
Aulonocara Stuartgranti Mdoka (Ngara?)
Copadichromis Azureus
Protomelas Taeniolatus Red Empress
Protomelas Steveni Taiwan Reef
Kommentar