Skrämda jack dempsey???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • September 2003
    • 788

    Skrämda jack dempsey???

    Mina jacks färgar ut när det är mörkt i karet men så fort ljuset tänds så blir dom fruktansvärt ljusa å står och trycker som ni kan se på denna bilder.



    Med invånare karet är 6 st Gheopagus brassilliensis(5-10 cm), 2 zebraciklider(6 o 11 cm), 5 pansarmalar, 2 gibbiceps(14 o 22 cm) och 3 Siamensis.

    Akvariet är inrett så här:




    Nån som har nån aning vad detta beror på??????
  • Kalejdoskop

    #2
    Jag är ingen expert på jack dempseys, men jag kan berätta lite utifrån min erfarenhet av fisken.. vi hade 6 st och lyckades få en hane och fem honor, varav hanen var den enda utfärgade men kunde även han tappa färgen, medan honorna jämt var bleka. De var alla otroligt skygga och reagerade så fort man närmade sig karet.. kan ju vara så att de känner sig trygga när ljuset är släckt och får starkare färger därför.. men det är bara en gissning.

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Bilderna var väääldigt små...du har inga större?

      Kommentar

      • jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

        #4
        Hur reagerar övriga fiskar i karet?
        Står karet i ett rum där det ofta är människor? Har själv ett kar på ett ställe i huset där vi inte är så ofta. Fiskarna i detta kar är livrädda när man kommer.
        Hur länge har du haft dem? I början är det inte ovanligt att fiskarna är rädda.
        Sedan så har du inte så många fiskar i ditt kar heller, inte om man ser till storleken på dem nu.
        Av det som jag såg på bilden så verkar du ha en väldigt öppen planlösning samt inredning som inte når så långt upp från bottnen. Skaffa mer rötter och någon växt som når upp till ytan. En mörkare bakgrund skapar också en viss trygghet.
        Förmodar att de flesta fiskarna håller sig nära bottnen, vid matning så väntar de antingen på att maten kommer ner till dem eller så simmar de blixtsnabbt upp till ytan och snappar efter maten innan de snabbt återvänder ner igen, men jag kan ju ha fel.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Festae
          NCS Medlem
          • December 2003
          • 45

          #5
          Jag har 2st utfärgade JD (hona och hane).
          De slåss med påfåglar och festae om maten trots att de är mindre än hälften så stora.

          Som Jinnarparen skriver är nog att de kan bli rädd för dig och de som kommer nära Akvariet.

          //Magnus
          720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • September 2003
            • 788

            #6






            Så skulle de va.

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • September 2003
              • 788

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

              Hur reagerar övriga fiskar i karet?
              Står karet i ett rum där det ofta är människor? Har själv ett kar på ett ställe i huset där vi inte är så ofta. Fiskarna i detta kar är livrädda när man kommer.
              Hur länge har du haft dem? I början är det inte ovanligt att fiskarna är rädda.
              Sedan så har du inte så många fiskar i ditt kar heller, inte om man ser till storleken på dem nu.
              Av det som jag såg på bilden så verkar du ha en väldigt öppen planlösning samt inredning som inte når så långt upp från bottnen. Skaffa mer rötter och någon växt som når upp till ytan. En mörkare bakgrund skapar också en viss trygghet.
              Förmodar att de flesta fiskarna håller sig nära bottnen, vid matning så väntar de antingen på att maten kommer ner till dem eller så simmar de blixtsnabbt upp till ytan och snappar efter maten innan de snabbt återvänder ner igen, men jag kan ju ha fel.
              Övriga fiskar är relativt pigga, det är ju inte malawifart men dom rör på sig.
              Har dom i "mitt" rum och där är ofta folk.
              Jacksen har gått i karet i 5-6 veckor, övriga längre.
              Det stämmer att det är en ganska öppen planlösning, men det är bara Jacksen som gömmer sig.
              Som sagt var så är det fart på dom andra, dom tar en bit var av räkmixen eller vad jag nu matar med just då och sen simmar dom runt ett tag och kivas om maten, sen så kommer Jacksen och vill va med på det hela, Jacksen äter snabbt och sen tillbaka till sina platser.

              Nämnas bör kanske att förrutom malarna så är Jacksen störst i karet (13 o 15 cm)

              Kan det verkligen vara så att dom ännu inte vant in sig i karet efter 5-6 veckor???
              Honan står mest och trycker ovanför pumpen medans hanen står under en av rötterna som på bilden......

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • December 2002
                • 811

                #8
                Mitt tips är att byta till en mörkare barkgrund och kanske ha mer gömställen så fiskarna inte känner sig att de är "-up against the wall" fiskarna vill ha många gömställen och gärna en trygg vägg i baken då känner de att de inte behöver vara så oroliga för att rovfiskar ska komma och ta dom!
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • September 2003
                  • 788

                  #9
                  Kan fiskar gå i för stora akvarie??

                  Mina Jacks har ju givit mig stora problem.
                  För att inte få trixa allt för mycke när jag ska lämna tillbax dom på onsdag så la jag över dom i varsitt 54 liters, vad händer jo honan som mest stod o tryckte vid pumpen börjar jaga runt efter röd cikliden som går i samma 54 liters och är nu väldigt revirlysten.

                  Vad kan detta bero på??

                  Kan det vara så att mina Brasiliensis på 5-11 cm har hållt jacksen i schack???

                  Kommentar

                  Arbetssätt...