Ekextrakt och pH förändring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    Ekextrakt och pH förändring

    Hur mycket ekextrakt häller ni i? Jag har hällt i 30ml nu i ett 200 kar och väntat 2 timmar. Verkar inte ha hänt mycket. Hur långt tid tar det? Självklart beror detta på utgångspunkt, men jag undrar generellt hur långt tid det brukar ta att märka pH förändringar...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

    #2
    Under ett par år tillverkade jag exextrakt till zooaffärer. tills jag tröttnade helt enkelt. Jag tillverkade det genom att låta stora mängder med eklöv ligga i ett 100 liters akvarium. Någon månad eller så. Sedan för att få en pH sänkande effekt så tillsattes saltsyra.

    Min efarenhet är att löv enbart tar ganska lång tid på sig att påverka vattnet. Speciellt om du har en hög alkanitet i vattnet.

    Numera leker jag blandannat mina tetror på eklövsbotten i ledningstal om 10 ms/m. Låter vattnet stå till sig med i ca 2 veckor. Men jag använder saltsyra till att sänka pH (utan fisk i).

    Mycket om inget men jag rekomenderar att du antigen skaffar en torvbomb finns på min hemsida. En hink med torv i. Eller plockar ett par säckar med eklöv på hösten. Saltsyra köper du i färgaffär.

    Du slänger bara pengarna i sjön. Jag vet. Det vad lättare att sälja torvextrakt, och hemmagjord diskusmix än fisk till zoo.
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Jag brukar vänta ett par timmar innan jag mäter effekten av ph-sänkningen. Sen kan det vara dags att skvätta i lite till (enligt bruks.anv.)
      Anders L

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Jag använder Amtras ekextrakt och där sänker sig pH mycket snabbt (högst någon minut).
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • May 2002
          • 309

          #5
          Vad har du för KH, Kjell?

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

            Jag använder Amtras ekextrakt och där sänker sig pH mycket snabbt (högst någon minut).
            Jo, det kanske går fortare än ett par timmar som jag sa (har provat Amtra)... men man kanske skall ha lite marginal och inte bara nån minut.
            Vad sägs om en halvtimme?
            Anders L

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              citat:Vad har du för KH, Kjell?
              Kranvattnet har ett KH på under 1 men jag har höjt det med lite bikarbonat.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                När jag bodde i Uppsala så föll det ut kalk på växter, grus, filter, ja allt utom fiskarna. Vattnet är ju övermättat. Nu har jag begripit varför allt blir obegripligt i Uppsala. Troligen sänker de pH till drygt sju, men man kommer troligen in från systemet uppifrån iallafall och slutar på ett pH på drygt 8. Gäller om man har kalksten i akvariet åtminstone. Uppsala är hårdast av dom hårda, Göteborg är mj...
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • May 2002
                  • 309

                  #9
                  Jag har ett KH på 8. Dessvärre så sänker inte Amtra ekextrakt PH knappt någonting. Tidigare använde jag enbart svavelsyra vilket sänkte effektivt för stunden. En kombination av ekextrakt och svavelsyra är hitintills den bästa lösningen för mig. Svavelsyran sänker och extraktet verkar se till att PH håller sig nå´t så när stabilt på en lägre nivå. Någon som har en bättre lösning? RO är ett alternativ iof sig men det är dyrt när man inte bor i lägenhet...

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #10
                    När man har slitit sitt hår i förtvivlaa över uppsalavattnet, så kändes det som himmelriket när man äntligen införskaffade en liten RO anläggning för 1400 kr 136 l/dygn.
                    Allt blev mycket trevligare i karet: inga äckliga kalkavlagringar, fiskarna trivs och leker, jämna vattenvärden...
                    Då tar jag gärna att växterna får ha en tynande tillvaro.
                    En nackdel till är att algerna är nästan helt borta, och det är ju synda när man har L-malar...
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Sven W
                      Användare
                      • October 2003
                      • 157

                      #11
                      anli, nu när du säger det, slår det mig att jag inte skrapat alger en enda gång sedan jag började använda 2/3 RO-vatten i ett av mina akvarier. Lite finns det men inte mycket.

                      Färgar ekstrakt vattnet och i så fall hur mycket? Rötterna gör redan att det blir lite teartat och jag vill helst inte ha det ännu mer färgat.
                      /Sven

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #12
                        det färgade inte nåt för mig...
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          #13
                          Det färgar minimalt - knappt märkbart.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej.
                            Skall ni ha färgat vatten + PH sänkning använd alkottar det är väldigt bra,det är dags att plocka nu när dom har fröat färdigt.Detta med hårt vatten ,har ni aldrig använt oxsalsyra för avkalkning,fäller ut kalken till botten i ett kärl.
                            MVH Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Mats

                              Hej.
                              Skall ni ha färgat vatten + PH sänkning använd alkottar det är väldigt bra,det är dags att plocka nu när dom har fröat färdigt.Detta med hårt vatten ,har ni aldrig använt oxsalsyra för avkalkning,fäller ut kalken till botten i ett kärl.
                              MVH Mats
                              Nja låter bökigt tycker jag, lättare att vrida på en kran och fylla en tunna med RO-vatten... slippa pula med kemikalier
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...