Ciklidernas ursprung och släktingar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harry

    Ciklidernas ursprung och släktingar?

    Har funderat lite ibland över ciklidernas ursprung och släktingar.
    Vad jag har hört är att cikliderna har utvecklats ifrån några få förfäder, som blivit utestängda ifrån havet då de stora afrikanska sjöarna bildades för länge sedan och därefter spridit sig vidare till bl a Sydamerika då kontinenterna gled isär. Men vilka är deras förföder och idag närmaste släktingar i havet?

    När jag var i Thailand och snorklade observerade jag en del fiskar, som liknade ciklider både till utseende och beteende. Denna grupp av små fiskar var mestadels sk "Damsel"-fiskar, dit bl a clownfisk, blå chromis och sergeant-major ingår. T ex kan nämnas en svart fisk på ca 20 cm av denna grupp, som ihärdigt försvarade en algtäckt sten vid korallrevet. Han jagade bort alla som kom nära inkl mej själv. Sedan när allt var lungt, återgick han till ätande av sin algmatta på stenen. Påminner rätt mycket om en Malawi-Mbuna, eller hur! Är det någon som vet om dessa fiskar är besläktade med ciklider?
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    om ciklider.



    stämmer väl rätt bra att dom har sina närmsta släktingar i havet men dom utvecklades inte i dom stora afrikanska sjöarna utan kom till dom sjöarna via floder när dom redan var ciklider.

    Men sök lite på denna sajt så lär du få mer info om ciklider en du orkar läsa =)
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3

      Kommentar

      Arbetssätt...