Byta från räkmix till flingfoder under semestern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P-Å

    Byta från räkmix till flingfoder under semestern

    Har ett 200-liter Malawi som jag matar med räkmix men vi skall om ett tag åka bort en vecka och jag tänkte då ladda en foderautomat med flingfoder.

    Är det några problem att göra den typen av foderbyte för en vecka ?
    Något man bör tänka på ?

    Jag har en hel del ungdjur i karet. 2-4 cm.



  • Vannar
    Användare
    • April 2002
    • 339

    #2
    en vecka inget problem, børja någon vecka innan att dra ned på fodermængden lite, mata kanske varannan istællet før varje dag. dom klarar en vecka utan mat, det ær inga problem det kommer inte att mærkas på fiskarna. Jag matade under några månaders period kanske bara varannan helg till mina fiskar och dom mådde alderles utmærkt.

    Fiskarna klarar av mycket mindre mat æn vad man tror, laxen tillexempel som inte æter mens den ær i sæøtvatten klarar sig utan mat i upp emot ett år.

    att børja laborera med flingfoder nær man har fiskarna inmatade på rækmix innebær att man får en viss risk før att det knyter sig magen på dom.
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • P-Å

      #3
      Jag tolkar det som att det är bättre att låta fiskarna fasta en vecka än att byta foder.

      Gäller det även yngre fiskar som är ca 2-5 cm (Delfinciklider, rödzebra)?

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #4
        Visst dom klarar 1vecka hur lätt som hälst!,

        Kommentar

        • forssten
          Användare
          • December 2003
          • 70

          #5
          Nu blir jag orolig!!!!Ska man inte variera fodret???("tänkte på det Vannar skrev om att de kan få problem med magen") Jag har matat mina mbunas med blandat foder räkmix 1 g per dag och varierar sedan flingor(sera flora) eller pellets(sera granu green).
          mbunas

          Kommentar

          Arbetssätt...