Häpnadsväckande

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arvid
    Användare
    • May 2002
    • 60

Häpnadsväckande

Detta har igentligen inte mycket med ciklider att göra men måste bara berätta en sjuk sak som inträffade idag...

Packade ned den torkade sanden som jag hade i förra akvariet i oktober -03 i "skurhinkar". Den har sedan dess stått helt torrt i rumstemperatur. I det gamla karet hade jag lite Marisa cornuariettis
    (Äppelsniglar) som jag skänkte till några vänner. Idag när jag fyllde på sanden i ett nytt kar jag införskaffat såg jag att ett gammalt äppelsnigelskal låg en bit ned i en av hinkarna, men va sjutton det kunde ju få vara med som lite utsmyckning tänkte jag...

Och där trodde jag historien skulle vara slut, men icke när jag nu några timmar senare skulle börja plantera växter kröp den lille rackaren (äppelsnigeln) runt ner på botten i jakt på föda (snacka om överlevnad!! mer än 3 månader).. Nu har han i alle fall fått en hygrophila polysperma att tugga i sig...
    Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

350 liters växtkar.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Kalla snäckan för "Robinson"...

Hur coolt som helst! Troligtvis har det funnits lite fukt nere i botten och där har den klarat sig. Jag vet att sniglar kan "spärra" in sig själva genom att plugga igen öppningen med slem och överleva torrperioder. Helt klart fräckt och precis som du sa...häpnadsväckande.

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Jag har en liknande upplevelse att berätta om.

I somras så skaffade jag ett Vf par av L. signatus. De fick gå i ett 30 liters, för jag kunde ju inte vara utan fiskar över sommaren. De andra gick kvar i Lund i min studentlägenhet över sommaren. I alla fall skulle mina föräldrar komma ner och besöka mig i början av November och skulle då ta med sig karet och fiskarna ner.

Dagen kom då de skulle åka ner de 45 milen från Lidköping till Lund. Kl 05.30 lastade farsan in karet i bagaget på bilen och de åkte mot Lund. De stannade till i ca 2 timmar på Ikea. Fortsatte sedan ner till Helsingborg, där de ställde bilen och åkte över i ca 2.5 timme till Danmark och sedan ner till Lund.

När jag kom ner till karet i bilen ser jag till min fasa att snäckorna som de lever i är helt igentäppta av sand och vattnet var bara några få grader. Fort upp till 152:an och koppa in dem. Bort med sanden och sedan ner i karet. Inget händer. Nästa morgon när jag kollar till karet, ser jag att honan är ute och sedan kommer hanen fram också. Helt otroligt enligt mig. Antagligen har det blivigt en fick med vatten och luft i snäckan under all sand.

Idag går de i mitt 375 liters tillsammans med min Tropheus brichardi och har haft 2 kullar och vårdar den tredje för fullt.

En helt otrolig liten fisk.

MVH
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Arvid
        Användare
        • May 2002
        • 60

Kanske man skulle satsa på avel på Cutekid's L. signatus. Det verkar ju vara överlevnadsvilliga gener.

350 liters växtkar.

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

öhh vad snackar du om Arvid? Du kanske ska skriva med små bokstäver nästa gång så att man inte missuppfattar ditt inlägg.

MVH
          Carl

Kommentar

• Arvid
            Användare
            • May 2002
            • 60

CuteKid. Du måste ha missuppfattat vad jag menade,... ta det med en nypa salt.

PS. Appropå bokstäverna så "prövade" jag bara hur html kodningen funkade på sidan. DS

Antar att du nu förstår att allt var med välmening.

Ha det gott och lycka till med dina L. signatus
            M.v.h. Arvid

350 liters växtkar.

Kommentar

• klassisk ära
              Användare
              • July 2003
              • 139

"Cutekid", vad snackar du om? Du kanske ska skriva med stora bokstäver nästa gång så man inte missuppfattar ditt inlägg![xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]

[xx(][xx(]Mikael[xx(][xx(]

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Om man använder, och syftar, på internet språket så innebär stora bokstäver ett aggressivt eller argt inlägg. Därav Cutekid´s inlägg om att det Arvid skrev kunde missuppfattas (tror jag).

Det är vanligt på forum att man via olika tecken (smilies) eller storlekar på text försöker förmedla ett mer "visande" känsloläge för att personer skall förstå hur den andre som skriver känner sig.

Internet är ett väldigt "platt" forum där du varken ser eller hör den andres känslo- och diskussionsläge...

Smilies kan avhjälpa missförstånden som kan uppkomma lätt vid diskussioner där personer är t ex oense...det kan vara svårt att se skillnad på om det är skämt eller förolämpning.

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Japp! Ber om ursäkt Arvid!

Moget Ära!! Hur gammal är du?? Sådana där inlägg är så onödíga. Grow up!
                  Carl

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

citat: Moget Ära !! Hur gammal är du ??
                    Om man sedan inbjuder till dans får man skylla sig själv...

Kommentar

• Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

citat: Moget Ära !! Hur gammal är du ??
                      Om man sedan inbjuder till dans får man skylla sig själv...
                      Bjuder upp till dans?? Vem startade det hela??
                      Carl

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

citat:Vem startade det hela??
                        Klassisk dagisfras, ämnets titel speglar väl nivån på den här diskussionen just nu...
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

sen visste var den satt, Micke! =)

Det spelar väl ingen större roll vem det var som började när ingen verkar ha några ambitioner att avsluta tramset?

Mvh
                          Björn
                          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

*kastar sand på Micke*
                            fish r friend

Kommentar

• Cutekid
                              Användare
                              • January 2003
                              • 3368

citat:Ursprungligen skickat av Micke

citat:Vem startade det hela??
                              Klassisk dagisfras, ämnets titel speglar väl nivån på den här diskussionen just nu...
                              Dagisfras eller inte, spelar ingen roll. Tycker att Klassisk Ära alltid kommer med sina onödiga inlägg. Måste det alltid vara han som hugger så fort några har en diskussion. Han behöver ju inte ens bry sig, det handlar ju inte om honom. Det var en diskussion mellan mig och Arvid som vi tillsammans löste. Klassisk Ära vill ju bara provocera andra för att sedan komma undan varje gång.

Jag ber ju Arvid om ursäkt för att jag missuppfattade hans inlägg med stora BOKSTÄVER, men ändå kommer ju det ett idiotinlägg från en viss person.

Jag tycker att det är alldeles för mkt av den här sortens diskussioner på detta forum. Bättre forum än så här finns inte i sverige, kanske inte ens utomlands. Forumet är ju till för att diskutera frågor,få svar på frågor och få hjälp. Inte för att hugga på någon som råkar nämna något olämpligt.

MVH
                              Carl

Kommentar

Arbetssätt...