Jag kanske bör ta ledigt..eller..söka för det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Trevligt att se att man inte är ensam...*pust*

Det ska bli riktigt roligt att få nytillskott i familjen (har redan två i tonårsåldern) och det ser jag verkligen fram emot. Hobbyn lär jag inte plocka bort då det är en av de saker som får mig att le om dagarna...och att motionera hjärnan.

Akvariehobbyn är fantastiskt rolig, intressant och njutbar (för ögonen)...för att inte tala om ciklid.se och Ciklidbladet som också skänker många intressanta timmar.

Tack för alla svar...

Kommentar

• lisabeth
      Användare
      • December 2012
      • 124

Ja det är tur att man har en kille som gillar akvarier,hojåkning mm så man inte kommer på kant med varann:-)för den saken skull,jag har kommit till den åldern att jag aldrig ska sälja akvariet eller hojen igen för en killes skull,vill han ha mej får det bli med tillbehör. Men tänk på att ungarna växer upp och min grabb på 22 har större akvarium än mej ,dock har jag fler. Så det är bara att planera och prioritera,man hinner det man vill,,,,eller??????????
      lisa
      lisa

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Det jag skrev var skrivet med "glimten i ögat"...självklart hinner man med allt man har runt sig och utan prut kommer familjen först för mig. Däremot är jag en inbiten akvariehobbyist så jag sviker aldrig min hobby...det är bara att se till att det hela fungerar.

Kommentar

• swede
          Användare
          • November 2003
          • 40

Christian !

Snälla berätta för mig vad jag ska göra för att automatisera mitt
          kar så det räcker med att bara mata i ett par veckor!!

Har ett kar på 630 lit med innefilter och Malawi.
          citat:

Själv har jag fått automatisera så mycket som möjligt i akvarierummet. Det enda jag idag måste göra är att mata. Tro mig vissa veckor blir det bara att mata.
          Swede

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

citat:Ursprungligen skickat av swede

Christian !

Snälla berätta för mig vad jag ska göra för att automatisera mitt
            kar så det räcker med att bara mata i ett par veckor!!

Har ett kar på 630 lit med innefilter och Malawi.
            citat:

Själv har jag fått automatisera så mycket som möjligt i akvarierummet. Det enda jag idag måste göra är att mata. Tro mig vissa veckor blir det bara att mata.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Cassandra
              Användare
              • December 2002
              • 152

Känner också igen mig angående alla tankar, planer och idéer om akvarium och diverse fiskar som ständigt cirkulerar i hjärnan. Ser just det som en kul grej med hobbyn. För mig är det ofta själva planeringen och tänkande som är kul. Ännu roligare att sedan få sätta sina planer i verk efter det.
              Har just nu 11 akvarium hemma i bostaden med en sambo som från början var helt ointresserad. Men nu, nu verkar något hända......titt som tätt kommer jag på honom när han står med fiskmaten i handen ..... Snälla, jag kan väl få mata.....

//Cassandra

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Just mitt intresse för hobbyn satt verkligen fart när jag stötte på denna förening (NCS) och dess ypperliga internetsajt ciklid.se. Jag har blivit oerhört inspirerad av artiklar, bilder, råd och andra människors passion till hobbyn.

Forumet på ciklid.se är otroligt bra som informationskälla och det tåls att sägas om och om igen...alla på forumet gör ett enormt bra arbete genom att diskutera olika ämnen och ge med sig av sina erfarenheter.

Styrelsemedlemmarna och andra ideellt arbetande i denna förening och på denna sajt har gjort ett kanonarbete för att skapa detta intresse för akvaristiken och denna forumplats åt oss alla...

Mycket av mitt intresse för hobbyn har fötts här och mycket av den bibehållna känslan lever här varje dag...(borde kanske söka för det iallafall).

Kommentar

• Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

Jag vill hålla med föregående talare när han öser superlativ över Ciklidsällskapet och ciklid.se

Det enda smolket i bägaren är just detta att man nästan kastar sig in på forumet så fort man hinner och kommer åt. Man vet mera om akvarier runt om i landet och deras "hussar å mattar" än vad alla kiddsens kompisar heter.. Än mindre vart dom bor!

Kommentar

• Niclas Larsson
                    Användare
                    • January 2004
                    • 546

Jag har inga fiskar i karet än har hållit på och bygga i 2 månader
                    har suttit här framför burken nästan varje kväll sedan dess
                    och jag måste säga att detta är det bästa forum jag varit medlem i.
                    Jag sysslar även lite med hemmabio och elgitarr, men språket och tonen är inte alls lika treligt på forum om dessa ämnen, känns ju mer som man känner medlemerna i detta forum

Även om mycket bra har sagts vill jag ändå tacka medlemarna i forumet som snabbt drivit mitt bygge framåt med svar på nybörjar frågor och dunkar i ryggen inte minst från dig Tricella TACK.

Du behöver inte "söka för detta" finns inget bot mot kunskapstörst, nyfikenhet och kompisanda

Nicke
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• Morellen
                      Användare
                      • December 2003
                      • 84

jag är inte alls så fanatisk som omgivningen tycks tro. Visst är det normalt att ägna lördagskvällen att planera för inköp av ett nytt, större kar... och att jämföra olika tänkbara bottenmaterial.
                      Jag KAN prata om annat än akvarier - om jag vill... (tror jag)
                      Rätt skönt att se att jag inte är ensam av att bli uppslukad av den här hobbyn

Kommentar

• Mattias Andersson
                        Användare
                        • September 2003
                        • 788

citat:Ursprungligen skickat av Morellen

jag är inte alls så fanatisk som omgivningen tycks tro. Visst är det normalt att ägna lördagskvällen att planera för inköp av ett nytt, större kar... och att jämföra olika tänkbara bottenmaterial.
                        Jag KAN prata om annat än akvarier - om jag vill... (tror jag)
                        Rätt skönt att se att jag inte är ensam av att bli uppslukad av den här hobbyn
                        Låter som en perfekt defenition av akvaholism, som vi alla verkar ha

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

En annan grej om det där med barn och ciklider är syndromet "hemma med sjukt barn" Jag rekomenderar att akvaristen i familjen alltid åtar sig att vara detta för det blir garanterat mycket gjort.

Så här gör jag: Lägg barnet/barnen på soffan, ge dem Alvedon, videofilm, glass och läsk (vilket barn måste få när de är sjuka), sen är det bara att sätta igång med att göra just allt det där som du alltid tänkt göra men aldrig riktigt orkat ta itu med. Ofta varar sjukdomen i minst fyra dagar vilket är tillräckligt för att tömma några kar, bygga några bakgrunder och återfylla karen. Du får aldrig en chans till detta under semestern kan jag lova för då förväntas det helt andra saker av dig.

mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Mannens list...och det hemliga receptet som bevisar att män verkligen kan göra två saker samtidigt!

Fantastiskt trevligt med dessa berättelser...kul att se en annan sida hos medlemmar.

Kommentar

• Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

Jag känner igen mig i flera inlägg här...

Frugan är förstående men tack och lov även bromsande, annars skulle jag nog fylla hela huset med akvarier. Jag får (nästan) göra som jag vill i hobbyrummet i källaren, som dessutom har betonggolv vilket är underbart om något skulle skita sig, så där nere står ett 720, ett 190 och ett 50 liters (till att börja med). 720:t ska förresten in i väggen ut mot gillestugan nån gång när man har tid...

Om man har en lite trilskande fru kan man alltid ta den dyra vägen, dvs man köper lite BTN-moduler och lovar att det ska bli hur snyggt som helst för att få ha ett akvarium även i vardagsrummet. Man får ta det i små etapper.

Lyckades lura in chefen i den här hobbyn också, och nu håller jag på att jobba för att vi ska ha en fet burk här på kontoret. 1200-1400 liter är väl lagom?

Kommentar

• anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

På lördag skall jag inhandla dyr champagne, skaldjur och ett par läckra örhängen till min fru. Ge henne lite "quality time" på eftermiddagen så att säga.
                                Sedan kan det vara grönt för mig att inhandla det där extra tillfälliga lilla 220 L karet (som senare kan bli ett permanent tillskott).
                                La man alltid samma pengar på frun som på hobbyn, så skulle det aldrig vara nåt problem...
                                Anders L

Kommentar

Arbetssätt...