Jag kanske bör ta ledigt..eller..söka för det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag kanske bör ta ledigt..eller..söka för det?

Kom på mig själv idag på ett varuhus när jag gick runt och funderade på vad jag egentligen skulle handla...

Jag är en inbiten DIY (Do-It-Yourself)...eller rättare sagt en försöka-DIY-man...jaja en j***a pillergök då!

Jag gick runt och kollade på allt annat som skulle kunna fungera som tillfälliga yngelkar (plastboxar) och allehanda produkter som kanske skulle kunna fungera i en räkmix till fiskarna.
    Sitter hemma på kvällarna (om jag inte jobbar) och funderar på hur f*n jag skall göra de nya filterkamrarna i akvariet...och jag står fortfarande kvar vid den tanke som jag först fick när jag kom att tänka på detta...och den är..."hur ska jag göra?".

Frågan är om jag behöver semester ifrån denna hobby och denna sajt (nu känner jag att en del säger..TA SEMESTER...VI behöver det!). Frugan har påpekat att jag är i det närmaste besatt av mina fiskar, akvarium, ciklid.se och allehanda fisksurfande på nätet...jag har hela tiden förnekat detta, men nu börjar jag undra.

Ibland så känns det som om det är det enda jag har i huvudet, men nu vet jag att det inte är så då jag har lyckats att fixa bevis på annat. En "knodd" är på ingång (lyckades göra det i några väl använda hobbyblanka sekunder)...och vips så blev det andra regler i hemmet. Stora akvariet ut ur sovrummet...och jag fick mer att tänka på...vart ska jag ha det nu?!?!
    Frugan föreslog hallen...jag menar HALLEN...i en 2:a!...nej det blir ut i vardagsrummet igen...och dags att höja försäkringen!

Samtidigt har jag funderat hit och dit hur jag skall förändra bakgrunden som jag skulle ha renoverat för ca 3-4 månader sedan...hua!!

En annan sak jag funderat på...när skall marknadsförarna börja göra reklam som är riktad till oss akvarister angående matberedare???
    Tänk er...Phillips L04965 7000W Matberedare - "Den bästa för din hemmagjorda räkmix"...det är konstigt att de missar största målgruppen!

Har kollat akvariet ikväll...fiskarna ser nervösa och stressade ut...det kanske smittar?

Till råga på allt så släpper inte det där uttalandet som min fru gjorde förut...angående mitt införskaffande av Delfinciklid (Cyrtocara Moori)...hon frågade varför jag köpte en fisk som liknade mig...hm. Nu är de sålda sedan en tid tillbaka...och jag slipper se mig själv varje morgon på insidan av akvariet.

Det räcker med att höra min röst (tankar) dagligen...om akvarier, fiskar, filter...ja f*n vet allt..man kan bli saaaaligt trött på sig själv.

Nu ska jag sova...och drömma om nya fina fiskar (ssch...givetvis drömmer jag om barnvagnar, nappar och blöjbyten) som jag skall skaffa när akvariet är färdigrenoverat! Ha det gott alla fanatiker...ops?!...hobbyvänner menar jag.

P.s. Kan väl knappast tro att det finns fler som jag...??...Nehepp...då blir det att ringa och bestämma tid hos en yrkeskamrat då.

Oj...där rök nog min trovärdighet på detta forum (om det fanns någon att förlora)...hm...undrar om det finns något i Uzbekistan?
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

(jag tror nog att du är i gott sällskap här på forumet)
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Själv är jag periodare. Av och till lyckas jag bli akvariefri akvarist, men till slut trillar jag alltid av vagnen, och skaffar nåt igen....

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Man överlever inte utan vatten så varför inte passa på att ha nått skoj i det =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Christian Alfredsson
          NCS Medlem

• April 2002
          • 4179

Att få barn gör att tiden försvinner till mycket annat än akvarium. Det gäller då att tänka på vad som är roligast. Försök göra smarta lösningar på vattenbyten, rengöring osv innan barnet har kommit.

Själv har jag fått automatisera så mycket som möjligt i akvarierummet. Det enda jag idag måste göra är att mata. Tro mig vissa veckor blir det bara att mata.

Datorn är ett annat bekymmer. Barn gillar inte att sitta brevid skrivbordet och se pappa surfa. En bärbar dator med trådlöst nätverk är lösningen på det.

... men trots ovanstående så kommer du märka att alla dina värderingar kastas om....
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

Uj, vad man känner igen sig...been there, done that, som en del säger... fast är inne i en nedtrappningsfas nu, har lyckats sansa mig och inse att livet innehåller annat än vattenbyten och algbekämpning. När man dessutom ska flytta så passar det ju bra att dra ner på hobbyn. Gör ett sista ryck med renovering av frigolitbakgrund bara, sedan blir det lugnt på ett bra tag... *host, host*
            /Hasse

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

citat:Att få barn gör att tiden försvinner till mycket annat än akvarium. Det gäller då att tänka på vad som är roligast.
              Perfekt, eftersom cikliderna är roligast slipper man väl då andra tråkiga sysslor .

citatatorn är ett annat bekymmer. Barn gillar inte att sitta brevid skrivbordet och se pappa surfa.
              Det är här akvariet kommer in i bilden. Vi sätter bara vår "lille" i babysittern framför akvariet så sitter han där glatt och jollrar för sig själv.

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • January 2003
                • 82

Tricella, jag sitter i precis samma sits.. det var lustigt att läsa.. DIY, filter-lösningar, "knodd på gång", nerdragning av antal akvarium trots ny större lägenhet...

Kommentar

• Sven W
                  Användare
                  • October 2003
                  • 157

Själv har jag en 5-6 olika hobbys jag växlar mellan att vara fanatiskt intrsserad av. På det viset får frugan lite variation i vad hon skall var irriterad på.

Har också hunnit med 4 ungar, så det är egentligen inte många timmar i veckan det är är frågan om. Efter de första var tiden för hobbys nere på absolut noll, fick tvillingar, men efter ett tag har man vant sig och nu är det OK igen. De största vill till och med vara med och hjälpa till.
                  /Sven

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ett bra tips är att försöka få frugan intresserad också, det underlättar betydligt. Efter att jag och min fru besökte malawisjön har hon större förståelse för min hobby.

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

Mmm... när man under bakgrundstillverkningen står med frigolitkulor i håret och på väggarna och doften av cancerogena plaster sprider sig i huset samtidigt som tvättstugan svämmar över, köket behöver storstädas och snön behöver skottas bort, då vill det nog till att man har en plan för att få motparten mer välvilligt inställd till hobbyn... ;-D

Kommentar

• Christer T

Tricella,
                        Får gratulera! Att du fått till det. Kanske blivit inspirerad av alla lekande fiskar?

Jag fick en dotter för ett och ett halvt år sedan och efter det har mina små projekt blivit oäääändligt långa. Jag tänkte då, när hon var nyfödd och jag ledig sex veckor på sommaren att jag skulle bygga ett nytt skåp till några av mina orkidéer. Det har inte blivit gjort ännu. Jag hade till och med sålt det gamla skåpet, pinsamt. Var jag trögstartad i mina DIY-projekt tidigare så är det ingenting mot nu.

Det tar dessutom pengar från ens privata små utlägg. Om man som min sambo måste ha en ny barnvagn med argumenten: "Det är ju bara en gång." "Är hon inte värd det kanske?" "Dom står sig bra i andrahandsvärde." Jaa, då är man bara där (nästan) torsk på vad det kostar att sätta upp ett mindre saltvattenskar.

Bortsett från sådana saker så är det alldeles fantastiskt underbart! Även om man tycker att man har starka känslor från första gången man ser det lilla knyttet så blir dom bara starkare och starkare ju längre tiden går. Jaa, nu har hon till och med tagit sig om hunden och är på första plats!

Micke,
                        En otrolig bedrift att bara få frugan med till Malawisjön. Hur bar du dig åt? Några tips?

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Christer, det är nog bra mycket lättare att få frugan med på en malawiresa än att skrapa ihop pengar till den =).

Tony Englund

Kommentar

• Fredrik H.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1884

För mig blev det tvärt om. Det var just tack vare barnen (idag 3 & 6 år) som jag kom tillbaka till akvariehobbyn.

Jag har också alltid varit fanatiskt intresserad av olika saker. För min del var det långa resor med olika projekt, mest barer och klubbar(att driva dem) och olika fotoprojekt i Spanien. Sedan blev det foto, mode, skivbolag och ännu mer klubbar hemma i Sverige vilket resulterade i att jag i stort sätt aldig kom hem förrän 4-5 på morgonen och försvann ut genom dörren så fort jag stigit upp. Mycket mässor och hotell blev det med.

När jag fick barn så förstod jag att jag inte skulle kunna fortsätta så. All min energi var jag tvungen att lägga i hemmet men dock inte bara på barnen. Det som är viktigast är trots allt att var hemma när barnen växer upp, att vara tillgänglig för dem så mycket som möjligt. Jag såg helt enkelt till att bygga min lilla värld i vår lägenhet och jag visste att jag hade cikliderna där i bakhuvudert och när jag tillsammans med min son köpte ett 250 liters så visste jag redan när jag såg det på plats attt det här kommer att bli stort.

Nu när jag har 2o kar så blir det såklart lite tjat från min fru ibland men jag tycker att akvariehobbyn går väldigt bra ihop med barn. Och så kom jag ju ur det där nattlivet också som tog all min tid och som faktiskt inte ledde till så mycket i slutändan.

mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

Kommentar

• Mohlin
                              Användare
                              • May 2002
                              • 139

Fantastiskt vilken insikt man som tjej kan få i den manliga världen... Fortsätt skriva killar, jag börjar förstå min man bättre redan!

Fast i vår familj är det jag som har akvarieintresset. Han är fanatisk motståndare till att hålla fiskar i "bur". Han dyker ner o tittar på dem istället. Men nu har han börjat smygtitta lite för att kolla hur det går för de två förälskade pansarmalarna. Han har ursäkten att han bara "ska se hur Billie (katten) har det". Hon tycker nämnligen att det är det mest spännande som finns, att ligga där o titta. (O tigga flingor när jag matar). Fiskarna har vant sig, så nu reagerar de inte om hon försöker "fånga" dem när de kommer för nära glaset. Fiskarna har lärt sig att hon inte kan komma åt dem, men hon provar hela tiden. Vem är smartast egentligen?

Kommentar

Arbetssätt...