Jag kanske bör ta ledigt..eller..söka för det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

citat:La man alltid samma pengar på frun som på hobbyn, så skulle det aldrig vara nåt problem...
    Hade du haft hus om du var singel? Hade du haft den bil du har om du var singel? Varje dag spenderar man pengar på familjen, vilket givetvis ens livskamrat också gör...så om man jämför så är nog hobbyns kostnader minimala i förhållande till det man lägger ned på livets huvudsakliga "hobby"...kvinnan och familjen.

Det kan ibland vara svårt (om inte omöjligt) att övertyga ens "bättre" hälft om detta perspektiv...

Kanske nuddar man snart den fruktansvärt fina gränsen mellan en god man och en mullig mansgris

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Tricella
      [Varje dag spenderar man pengar på familjen, vilket givetvis ens livskamrat också gör...så om man jämför så är nog hobbyns kostnader minimala i förhållande till det man lägger ned på livets huvudsakliga "hobby"...kvinnan och familjen.
      Det handlar naturligtvis inte om rättvisa i den tråkiga vardagsekonomin, utan om personlig lyx för hustrun! För det är det som syns och uppskattas.

Anders L

Kommentar

• Mohlin
        Användare
        • May 2002
        • 139

Tricella

Vad har din fru för hobby? Förutom dig då, alltså :-)
        Det är kanske det hon kan bli irriterad över. Att det är ok för dig att köpa en BNT-modul till 1000:- (obs - exempel!!), men det är inte ok för henne att köpa nya kläder för 1000:-. Eller ett par ridstövlar. Eller en ny kamera. Eller vad det nu är hon gör av med pengar på.

Kommentar

• Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

Vad skönt att man får en bekräftelse på att man inte är ensam om denna "sjukdom". I mitt huvud snurrar det alltid tankar om hur jag kan förändra och förbättra mina akvarier och fiskbesättningar. Tankarna vandrar iväg om hur odlingslokalen hade sett ut om pengar inte varit något hinder, hur min affär hade sett ut om jag haft en egen. Vilka fiskar hade man satsat på att försöka sälja, vilka tillbehör och vilka foder hade man salufört?
          Till saken hör kanske att jag redan jobbar i zoobutik och har som framtidsmål (för tilfället iallafall) att inom tio år starta en egen butik. Jag har ju redan bra kontakt med många grossister och jag har ju rätt bra koll på branchen. Men jag vågar inte riktigt fråga mina leverantörer om dom bygger butiksställningar och dylikt efter mina önskemål. "- Kan ni fixa blablabla till mej när jag eventuellt startar eget om tio år?". Hur f*n skulle det låta. Så än så länge är det bara jag som vet hur extremt bra min lilla butik skulle bli. (Och min stackars sambo som suckar och säger "mmm". =)

Fördelen med allt detta tänkande och funderande är ju att man glömmer bort den tråkiga vardagen en del. Nackdelen är att man glömmerbort även de viktiga delarna av den tråkiga vardagen. Allt kretsar kring mina djur. Även om min sambo alltid kommer i första hand så är det inte alltid så lätt att visa det. Ännu svårare blir det när hon inte gillar räkor, dricker inte skumpa och saknar hål i öronen...

Men hon har ju stått ut i över tre år nu, och fiskarna hade jag innan vi träffades. Dessutom är hon också rätt insnöad på djur, men sånna som lever ovan ytan.

Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Hej Mohlin,

Jag har aldrig råd med en BTN då jag prioriterar min fru och andra familjeåtaganden före. Därför är jag en DIY-man...

Min fru handlar kläder så det står härliga till då hon är modeinriktad och fd klädhandlare från det land hon kommer ifrån (Thailand). Hon skickar även en hel del pengar varje månad till sina föräldrar och släkt så nu har du fått reda på vart våra familjepengar går till...

Men det stör mig inte ett enda dugg då frugan är en enormt kreativ och duktig kvinna (utanpå detta...väldigt vacker). Den kärlek och glädje hon ger mig varje dag är värt allt.

Det är dock jäkligt roligt att ironisera över sig själv och ens situation...

Kommentar

• Morellen
              Användare
              • December 2003
              • 84

efter denna insikt i mäns instinkt att försörja familjen skall jag nog satsa på att sambon får ett välavlönat jobb så att han kan försörja både mig och mina akvarium. *s*

Kommentar

• lisabeth
                Användare
                • December 2012
                • 124

Ja det där med god mat och något gott att dricka det skulle jag också uppskatta ,MEN skulle min snart sambo ge mej örhängen då skulle jag bli förtvivlad, det men som tur är så vet han att det är VERKTYG som gäller eller någon liten fisk eller isolering till garaget ja jag har tur det hör jag:-)
                Men skämt å sidor visst vet jag hur det är ,fick ge upp mitt akvarieintresse för familjen jag ochså,men det kommer igen jag lovar.
                Jag kan garantera att det då blommar upp och blir värre.
                DIY- tjej har jag alltid varit så snart är det dags att limma lite akvarier och terrarier..inte bara plocka ihop gamla chopprar och skrämma livet ur pensionärer när man kommer åkande.Är förtvivlat sugen på att göra fina bakgrunder så jag samlar allt vetande jag kan. Massa gobitar får jag på denhär sidan på nätet.Den är toppen.
                lisa

Kommentar

Arbetssätt...