Frontosa+Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • November 2003
    • 368

    Frontosa+Malawi?

    Jag tänkte se om någon har erfarenheter av kombinationen
    Är det möjligt att ha denna kombinationen ihop?
    Frontosa
    Golden
    Maingano
    R.Zebra
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Så småningom kommer nog frontosa uppfatta alla dom där sorterna som mat,Och har nog heller inga problem med att få i sig en Maingano t.ex,Så nej det är ingen bra kombination..
    Frontosa funkar dock med Blå delfin den kombination har funka för många,Sen är det juh det här med att blanda malawi med tanganyika men det är juh upp till var & en
    En sak till jag kom på Frontosan vill gärna ha mycket fisk eller räkor i sin räkmix eller helst levande fisk som mat,medans M'bunas ofta vill ha mer grönt i mixen!

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

      Frontosa funkar dock med Blå delfin den kombination har funka för många,Sen är det juh det här med att blanda malawi med tanganyika men det är juh upp till var & en
      Äh, det verkar verkligen inte vara så noga! Jag har noterat att många här har sydamerikanska l-malar i afrikakaren! Så då lär det vara fritt fram å blanda hur som helst.
      Anders L

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #4
        Jo det var det jag sa det är upp till var och en,Själv har jag ancitrus i Malawi karet och inte kommer den ifrån Malawi,Men jag håller inte tanganyika ciklider med malawi t.ex,Men det är helt upp till var och en och jag har full förstålse för dom som vill blanda!

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Ja, jag ville bara göra mig lustig (fast lyckades inte) .
          Som L-mals intresserad så tycker jag nog att det är lite synd att hålla dom i för extremt hårt vatten. Men det gör ni kanske inte.
          Men strunt mig nu, jag har inte nåt i den här tråden att göra...
          Anders L

          Kommentar

          • technofish
            Användare
            • January 2004
            • 23

            #6
            Hej!

            Jag har själv frontosa tillsammans just nu med rödzebra,demasoni,hongi & c.moorii och det funkar bra!
            Visst kan en större frontosa ta rätt stora fiskar,men det tar rätt lång tid innan frontosor når sina större mått,dels att akvarieodlade frontosor ofta tappar sina jaktinstinkter efter några generationer.
            Så enligt mina erfarenheter så är det inga problem,men jag säger inte att det aldrig kan hända nåt!
            Frontosa äter för övrigt allt standardfoder.
            540L Malawi/Tanganyika
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Jo jag sa inte att det INTE kommer funka,utan att tillslut kommer den se M'bunas som mat,men det kan vara värt att testa,men man har hört många gånger att dom tagit troffar och troffar är juh oftast större och blaffigare än m'bunas

              citat:Frontosa äter för övrigt allt standardfoder.
              hehe jo det gör dom nog,men det gör dom flesta fiskar,dom äter helt enkelt vad som bjuds oftast kanske inte ifall det är en lite mer kräsen fisk,

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Jag har Frontosor ihop med malawicilkider, jag har inte haft några som helst problem, med tiden blir de ju större och då kanske ngt händer så man ev. får flytta på dem, tycker det bara är snyggt med lite olika fiskar, Frontosorna ger ju en lugnt och stillsam bild i karet samtidigt som de andra är ngt mer livliga.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #9
                  Min erfarenhet är att frontosor får svårt att hinna få tag på tillräckligt med mat om de går tillsammans med snabba mbunas (och haplisar också för den delen). Lite större frontosor behöver dessutom få i sig en hel del vilket i sin tur kan leda till att mbunas får på tok för mycket mat.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • DanielGrenholm
                    NCS Medlem
                    • August 2003
                    • 13

                    #10
                    Jag har liknande erfarenheter som Tony. För några år sedan köpte jag några ganska små frontosor till mitt kar med mbunas (Golden, rödzebra m fl). Tyvärr växte dom dåligt. Dom var inte alls lika framfusiga vid utfodringen som de betydligt kvickare malawicikliderna. Kanske berodde den bristande tillväxten också på att fodret inte var tillräckligt proteinrikt. Jag använde en räkmix med 50% räkor.
                    Daniel G

                    Kommentar

                    • technofish
                      Användare
                      • January 2004
                      • 23

                      #11
                      Frontosa växer långsamt..
                      540L Malawi/Tanganyika
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

                      Kommentar

                      • Gwendly
                        Användare
                        • December 2003
                        • 374

                        #12
                        Jag håller med Tony om att det är risk att frontosorna inte får tillräckligt med mat om de hålls med mbunas, det är just därför som c.moorii rekommendas med frontosor i vanliga fall eftersom de inte är lika ettriga(sp?) som mbunas och dessutom gillar hög proteinhalt precis som frontosan och därför passar utmärkt tillsammans med fronts. Calvus/Compressicus är en annan firre som passar bra med frontosor.

                        Kommentar

                        • Mangan
                          Användare
                          • November 2003
                          • 86

                          #13
                          Jag har två frontosor ihop med malawi, haplisar och auloncara och det funkar än så länge, dom e inte större än 15cm än. Går även en del yngel i karet ca 4-5cm och dom får va ifred. Jag har snarare problem med att malawisarna inte får så mycket mat, slänger jag i två rejäla bitar räkmix brukar frontosorna ta var sin bit.
                          Mvh
                          Mangan

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Jag har märkt att Frontosorna inte äter så mkt om flingorna är för små, men ser jag till att det blir större flingor också när jag matar samt dessa "kulor" så är de framme och tar för sig, helst där på kortsidan där "strömmen" tar ner maten en liten bit ifrån ytan, så hittills funkar det mkt bra för alla i mitt kar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...