Exif

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 4139

    Exif

    Har nu lagt till en funktion för att visa Exif information för de bilder som har det inbyggt. Framförallt kan man få hjälp med val av digitalkamera och inställningar.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Jädrar, det där va intressant...
    Hur läser den av allt det?
    Frågan är också om alla vill visa sin info...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Äsch. Hasse H skrev två inlägg. Jag och någon annan raderade samtidigt med resultatet att det blev 0. Hasse undrade om det gick stänga av funktionen eftersom att han var osäker på om han gillade att visa den eller om han inte gillade det.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Ooops, jag och Ola lyckades tydligen tillsammns radera båda dina inlägg. Sorry...
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 4139

          #5
          Den informationen ligger lagrad i JPG-filen. Bara att ladda hem och kolla. EXIFVIEWER funkar bra.

          Tänk på detta om ni laddar upp till andra sidor som kanske inte visar lika tydligt eller om ni sparar bilder på er egen site.

          Kan ni inte kolla vilka uppgifter som finns med så kan jag bara välja ut ett antal.

          Själv vill jag ha med all info om Kameran.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Jag tycker det är en bra tjänst, men jag förstår om "skaparen" inte önskar visa sina metoder och konstnärliga anlag öppet för kopiering...

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Alltså, självklart kan man ta reda på massor av information om allt, frågan är om man bör visa det eller inte. Det är mycket man får visa, men som kan anses känsligt ändå. Christian, du kan inte räkna med att folk skall ladda hem program och gå in och ändra sina bilder innan de skickas upp och det är lite skillnad att göra det och titta på det själv än att masspublicera informationen.

              Själv bryr jag mig inte, jag tycker det är en rolig grej och jag blev mycket imponerad hur du visste så mycket om min bild, mer än jag . MEN jag kan tänka mig att vissa inte gillar det.

              Hoppas inte folk tror att en bra kamera ger en bra bild bara

              Tricella: Du får knappast fram nån "konstnärlig" information från de siffrorna...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Hm, undra varför fstop visas 28/10.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Sven W
                  Användare
                  • October 2003
                  • 157

                  #9
                  28/10 = 2.8 Avser bländare i detta fall tror jag.

                  EXIF formatet tillåter inte decimaltal så man använder bråk istället.
                  /Sven

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1081

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                    Äsch. Hasse H skrev två inlägg. Jag och någon annan raderade samtidigt med resultatet att det blev 0. Hasse undrade om det gick stänga av funktionen eftersom att han var osäker på om han gillade att visa den eller om han inte gillade det.
                    citat:Ursprungligen skickat av Micke

                    Ooops, jag och Ola lyckades tydligen tillsammns radera båda dina inlägg. Sorry...
                    Här försöker man vara ordentlig och städa upp efter sig innan nån hinner märka nåt, men moderatorerna här är sannerligen på hugget...

                    Jag menade bara att det kanske inte alltid är självklart vilken information man vill visa om sina bilder. Exponeringstid, bländare etc är väl inget att hymla med, kan ju knappast vara känsligt (?), men det finns ju mer info än så i Exif.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Zaphi:

                      Kanske inte konstnärliga avslöjanden, men åtminstone en bra bit på vägen hur man kan lyckas få bra foton. Sedan vet jag att det är en hel del olika "element" som måsta falla in för just konstnärliga drag...men en kamera är en kamera (begränsad). Att måla på duk är en helt annan sak...

                      Det som visas i faktarutorna på bilderna är det som folk frågat om på diverse trådar men aldrig riktigt fått svar på...såvitt otekniska jag kan förstå iallafall.

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

                        #12
                        citat:
                        Hoppas inte folk tror att en bra kamera ger en bra bild bara
                        Det hoppas jag, min dåliga kamera kan då sannerligen inte ge mig en bra bild så om inte en bra kan det ... vafan ska ja då göra?
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Hasse_H
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1081

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av orm

                          citat:
                          Hoppas inte folk tror att en bra kamera ger en bra bild bara
                          Det hoppas jag, min dåliga kamera kan då sannerligen inte ge mig en bra bild så om inte en bra kan det ... vafan ska ja då göra?
                          En bra kamera kombinerat med träning och erfarenhet kanske kan göra underverk? Fotografering med en bra kamera utan detta ger inte mycket bättre resultat än med en dålig kamera...[8D]

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #14
                            Swen W: Ah, inga decimaler, varför?

                            Tricella: Nja. Det enda som är någorlunda viktigt rent kameratekniskt är att ha en snabb slutare.

                            Orm: Då är det kört En kamera är bara en ljustät låda, verken mer eller mindre. Foto har ju knappast blivit bättre med att tekniken utvecklats.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Christian Alfredsson
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 4139

                              #15
                              Har du ändrat till att bara ta med kamera och modell.

                              Men ni får hålla med om att det var häftigt.
                              Christian Alfredsson
                              http://www.zoopet.com
                              http://www.christianalfredsson.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...