Temp vs kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimpan
    Användare
    • August 2003
    • 183

    Temp vs kön?

    Tjena experter!
    Jag har för mig att man kan könfördela sina yngel med att höja och sänka temperaturen i akvariet...visst e det så? Jag vet att jag läst det nånstans men kommer inte ihåg om det bara var en specifik art eller om det gäller flera, ni kanske vet?
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!
  • Gimpan
    Användare
    • August 2003
    • 183

    #2
    kanske lite flummigt uttryckt ser jag nu. "könsfördela" haha = bestämma antalet individer som bli hanar resp honor i förhållandet till värmen.
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Det tror jag inte, däremot gäller det krokodiler, sköldpaddor, geckoödlor och så...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Ålarnas könsfördelning påverkas också av temperaturen har jag för mig.

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

          #5
          Tempen tror jag inte spelar så stor roll hos fiskar, däremot kan pH-värdet ha viss betydelse för vissa fiskar.

          "Genom att variera pH-värdet kan man "bestäma" könet på ynglen på Pelvicachromis pulcher, P. taeniatus "Nigeria", P. suboccelatus (och sannolikt också för de andra medlemmarna i släktet). Har man ett pH-värde på 6,5-6,8 så ger P. pulcher ca 50% hanar och 50% honor. Höjs pH-värdet så ökan antalet honor, och tvärt om. Samma princip gäller för de andra arterna även om pH-nivån för "50:50" varierar lite."

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Temperatur, pH och social status är exempel på saker som kan påverka kön hos fisk. Hur ciklider fördelar sig här vet jag inte exakt, men Pelvicachromis påverkas främst av pH men jag har för mig att även temp spelar in. Hos åtminståne en variant av malawizebra påverkas könetav social status (undertryckta individer blir honor i större utsträckning) vilket även gäller Amphilopus citrinellus. Självklart är det kontrolerat för att hanar växer snabbare.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • September 2003
              • 386

              #7
              Apistogramma nijsseni



              "En intressant iakttagelse är temperaturens påverkan på könsfördelningen i en kull. Vid 20-23ºC blir det inga hanar i kullen. Sedan blir det alltfler hanar vid stigande temperatur, vid ca. 26ºC är ungefär hälften hanar, vid 29-30ºC är 100% hanar. "

              Kommentar

              • Gimpan
                Användare
                • August 2003
                • 183

                #8
                aaah där har vi det, det var e apistogramma jag hade läst det på tack matt.is. Så det är alltså vanligare me ph-påverkan än temp. alltså. Oki då har jag blivit lite visare igen tack för svaren.'
                mvh
                JimmY CasH

                En "Viktoria" tack!

                Kommentar

                • pega
                  Användare
                  • October 2002
                  • 55

                  #9
                  Jag har problem med att hålla nere tempen på sommaren, det brukar stiga till 28-30 grader i akvariet.
                  Förra sommaren fick jag en kull på ca 30 st. Melanochromis johannii där samtliga yngel visade sig vara hanar.
                  Så nog har temperaturen en klar betydelse för könsfördelningen.
                  Peter Garrido
                  pega@porsgata.net

                  Kommentar

                  Arbetssätt...