Ytterfilter...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ok...

Kommentar

• Linda A
      Användare
      • July 2002
      • 404

Måste ju vara förbredd!
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

• Buckshot
        Användare
        • April 2002
        • 244

Om du köper det här ytterfiltret behöver du inget powerhead[)]

Gå in på http://store.aquaristic.net.
        Kolla på Eheim 2260, kostar 230€.
        Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

• Linda A
          Användare
          • July 2002
          • 404

Men så det bästa är då om jag gör ett powerhead filter? Och skippar innerfiltret

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Det bästa är nog som Buckshot föreslår ett Eheim 2260...

Själv så tycker jag det blir lite dåligt sug i dom här hemmagjorda innerfiltrena med powerheads. (Har själv två st.) Bättre är det kanske då att bygga en filterhörna bak i karet med en glas-skiva. Detta borde fungera bra och kan vara ett bra alternativ om man vill komma billigt undan. Fredrik Hagblom gjorde något liknande som jag menar men jag hittar tyvärr inte bilderna. (Kanske någon annan kan hitta dom)

Ett annat alternativ är ett Eheim 2252 inner filter i kombination med 2217 ytterfiltret.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

eller

Lycka till
              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

Det var den senare av dessa två som jag menade, tack Calle.
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Thanks son !
                  Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

Jag står oxå i valet och kvalet av ytterfilter.
                    Det är lite komplicerat, men jag har två kar, ett 660l (stora centralamerikaner) med ett Fluval 403 och en BTN modul med filtermatta och pumphuvud, ett 450l kar (med Oskar) med ett Eheim 2215 och ett pumphuvud med filtermatta(1000l/h). Antingen tänkte jag skaffa en 2250 till 660l karet och isåfall förstärka 450l karet med Fluvalen jag har,
                    eller rent av ett 2217 till varje kar, hade kanske varit bäst men blir kanske lite dyrt dock, men kan ju börja med ett till 450l karet där behovet är klart störst. Fast 2250 verkar väldigt intressant med den stora filtervolymen den har, frågan är väl om det är värt dom extre kronorna?
                    Prisskillnaden är ju ganska stor, c:a 2000 för 2250 och c:a 1000kr för 2217, båda ytan filtermaterial och beställda från Tyskland.
                    Nåja jag är lite villrådig, får väl se vad det blir.....
                    Mvh
                    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Linda A
                      Användare
                      • July 2002
                      • 404

Jo jag börjar inse att detta är rätt svårt..

Jag har ju inte så mycket pengar att jag kan lägga ut hur mycket som helst..

Även om det verkar vara billigare att beställa ifrån tyskland. Så känns det riskabelt med att göra det på något sätt. Och hur mycket får man räkna med att frakten går på...

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

Mattias:
                        Det står ju angivet på dom här 2217 filtrena att dom pumpar 1000 l/h men i praktiken så är det betydligt lägre. Skulle nog tro att dom inte pumpar mer än c:a 6-700 l/h med filtermaterial. Inte mycket ös i dom alltså.

Själv så har jag ett 2217, ett 2250 som jag har bytt ut pumphuvudet till en kraftigare (som jag inte använder för tillfället) ett 2260 som jag också har bytt ut pumphuvudet på till en ännu kraftigare eheim pump.

Har du "möjlighet" till det så satsa hellre på de lite kraftigare 2250 eller 2260 pumparna.
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Linda A
                          Användare
                          • July 2002
                          • 404

Vad är skillnaden mellan 2250 och 2215.. De ska ju ha samma antal per timme.. Men då att det andra är tusen kr billigare?

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

Där är skillnader dels i filtervolym, dels i pumpkapacitet. 2250 filtret har en filtervolym på 12 liter och pumpar på i en hastighet av 1000/l/h. 2215 filtret har en filtervolym på 4 liter och pumpar på i en hastighet av 510 l/h.
                            (vet inte vad du menar med att dom ska ha samma antal per timme)
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

2215:

citat:EHEIM external filter for aquaria up to 350 liters content. Pump output: 620 l/h, filter volume: 4 liters, delivery head: 1,8 m/WS, power consumption: 230V/15 watts
                              2250:

citat:Large volume external filter for aquariums up to approx. 1000 ltrs. With strong circulation capacity and long maintenance intervals. Ensures thorough cleaning, effective water treatment and decomposition of pollutants, constant water circulation and good oxygen enrichment. The powerful centrifugal pump (230 V/28 watts, pump output: 1000 l/h, delivery head: 2,00 m Ws) and large canister volume (12 liters) have been designed for overall effectiveness. Filter dimensiones: 335x415 (dxh).
                              Som du ser så är det "en viss skillnad". Största skillnaden, rent kapacitetsmässigt, är väl filterbehållarens storlek och filtrets användbarhet.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                                NCS Medlem
                                • September 2002
                                • 1913

3X så stor filter volym i 2250 b.la...

2250;
                                Pump output: 1000 l/h, Power consumption: 28 W, Filter volume: 12,0 l, Aquarium size: 1000 l

2215:
                                Pump output: 620 l/h, Power consumption: 15 W, Filter volume: 4,0 l, Aquarium size: 350 l

(haha 2 som hann förre ....trodde det var dött här vid 11tiden =D..)

Kommentar

Arbetssätt...