Etroplus suratensis: Hona som lånar andras yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Etroplus suratensis: Hona som lånar andras yngel

    Hej allihop

    Jag fick den här frågan på mejl men e-postadressen funkade inte. Därför svarar jag i forumet:

    Fråga:
    citat:Hej OLA jag fick en del bra svar av dig när jag sökte hjälp om mina ETROPLUS SURATENSIS för ett tag sedan, så jag frågar via email istellet denna gång då jag såg att det inte finns så stort intresse i forumet.Jag har märk att en av de honor som inte själv har lek ännu kan få adoptera några yngel en stund i mellanåt.Finns detta betende hos andra ciklider? i så fall vilka? Detta har inträffat eter C:a 2 månader efter att dom blev frisimmande.Samtidigt som varken honan eller hanen är så intensivt vaktande som dom var innan.Jag är oxå tacksam om du kan rekommender någon literatur om dom INDISKA CIKLIDERNA.Jag har sökt på nätet man inte hittat om beteende,Annat att inte ynglen skall äta sekret från föräldrarna men det har inte jag kunnat se någon tendes att dom gör, så kanske det är fel.Tacksam för alla svar stora som små.
    Mitt svar:
    citat:Rent generellt så tycker jag ändå att frågor med visst almänintresse ska ställas på forumet, men att det går bra att skicka att mejl och be mig svara. Dina frågor tror ju jag har ett stort almänintresse, särskilt om du skriver "Etroplushona får adoptera yngel av lekparet" el dyl i titeln. Lägg gärna in frågan på forumet så klistrar jag in mitt svar.

    Exakt det du skriver har jag inte hört vad jag kommer ihåg just nu. Sebraciklider stjäl yngel av varandra men då har de ju redan yngel. Prinsessor och i viss mån Julidochromis m fl tar hand om andra yngel i kollonin. Hos prinsessor har man visat att de inte behöver vara släkt med ynglen.

    Att de äter slem stämmer säkert men hos många ciklider utsöndras det bara slem om det behövs dvs. om ynglen inte får så mycket mat.

    Om Etroplus går det läsa i Ciklidboken men det är förstås bara tre sidor. I "Barlow (2000) The Cichlid Fishes" står det en hel del om dessa fiskar. Finns numera på pocket. Finns att köpa på www.amazon.co.uk
    Med vänliga hälsningar

    Ola
Arbetssätt...