Foder-tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

Foder-tips!

Som alla vet så är de räkor man köper på ICA å Konsum, ja alla igentligen, förkokta på båten. Det betyder att alla näringsämnen i princip är borta när vi eller våra blöta vänner får dem serverade.

Så jag tog å ringde till Melanders Fisk som ligger i närheten där jag bor å frågade om man kunde få okokta räkor.

Javisst svarade de, men de är mindre.

Perfekt tänkte jag å frågade om de var mycket dyrare.

Nädå, mycke billigare!

Så för 75:-/kg så köpte jag färska okokta näringsrika mindre smögen-räkor med mjukare skal, perfekt foder för våra lite större ciklider. De har inga problem att slita sönder och svälja dessa räkstjärtar med skal. Och de bästa, de är fulla av naturliga näringsämnen och färgämnen!
    fish r friend
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Väldigt bra tips Orm! Det där skall jag ta och kolla upp...tack!

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Undrar om det är sandräkor eller tångräkor? Nordhavsräkor kokas såvitt jag vet alltid till havs, eftersom de annars förstörs innan trålaren hinner i hamn.
      Är räkorna röda? Nordhavsräkor är röda även okokta.

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

dom är lätt rosa-röda, se här: http://orm.epich.com/aqua/reker.jpg

Det ser ut som vanliga nordhavsräker, men typ de är för små för att säljas som dyra färska smögenräkor. Men jättesmå är de inte, de har stjärtar ungefär som de där billiga färdiskalade man kan köpa frysta. Å dåliga lär de inte va för Melanders hadde en bricka extra till försäljning ut till kund. Jag ringde dagen innan å beställde, för det finns inte inne normalt.
        fish r friend

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Ser ju gott ut vet jag!
          Smart, då kan man koka hälften och charma gumman med lite vitt vin till. Samtidigt kan man kika på när husdjuren smaskar i sig resten!
          Två flugor i en smäll!
          Anders L

Kommentar

Arbetssätt...