Billig foderfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #31
    Eftersom det är fredag, och när jag ändå åker och köper nåt gott till mig själv, så tar jag en sväng förbi akvariehandlarn.
    Trimacen får ett gäng zebror/neontetror att smaska på till kvällen, det är ju ändå helg som sagt.
    Dyr mat men billigt nöje...
    Synd att jättedaniorna var så dyra.. hade inte mage att köpa viltfångade 10 st 360 spänn. Då äter han ju snart exklusivare än tom mig själv
    Anders L

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #32
      Din fisk Anli borde simma med ett leende på läpparna jämt så som du skämmer bort honom.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #33
        Lejonmarie: jag ser ingen anledning att mata guldsöm/synspila med levande fisk.

        Speciellt inte synspila som är mest vegetarian.
        fish r friend

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • July 2002
          • 404

          #34
          En liten fråga som kanske inte hör hemma här.. Men kan mata Jack D med levande fisk sen?

          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #35
            klart man kan, men varför?

            anledningen till att jag, FI, anli, walle_1 mfl matar med levande fisk är för att vi har utpräglade rovfiskar som vi tror mår bra av den stimulansen.
            fish r friend

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #36
              Det var ett kort men intensivt nöje, både för mig, gumman och Trimacen "Trisse"!
              De fem zebrafiskarna varade i 10 ninuter. Trisse fick jobba rätt bra för att nypa den sista (5 min). Vilka härliga färger han i fick i all upphetsningen! Han levde faktiskt upp ordentligt. Vi har bestämt att åminstånde ge han den stimulansen 2-3 ggr i månaden. Bortskämd lär han nog bli så det räcker i den här familjen.
              Drajan smakade extra gott till den underhållningen.
              Anders L

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • July 2002
                • 404

                #37
                Men mår inte alla fiskar bra av få jaga lite då? Behöver kanske inte vara just fisk..

                Måste själv säga att min zebror såg inte ut att klaga när jag gav dem levande mygglaver och levande daggmask..
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #38
                  En vegetarian som jagar aufwuchs måste vara en syn för trötta ögon )

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #39
                    snobben03: Jack Dempseyn är ju köttätare och delvis fiskätare så när det gäller den så mår den säkert kanon av att få jaga lite, hur det är med sebracikliden vet jag däremot inte. Enligt fishbase så käkar sebran en del fisk även i naturen men den käkar samtidigt så mycket annat också och den käkar t.o.m växtdelar, detta gör att jag nog skulle undvika att mata med foderfisk bara för att inte riskera några tarmsjukdomar osv. Enligt min mening så bör man bara mata köttätare eller utpräglade rovfiskar med foderfisk då de borde vara bättre på att hantera det extra tillflödet av parasiter som foderfiskarna kan innehålla.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Linda A
                      Användare
                      • July 2002
                      • 404

                      #40
                      FI: Okej, vad jag läste på zoopet så stod det med att de åt småfisk.. Det var därför jag undrade..(jack d)

                      Jag tror inte Sebran hade gjort det, i alla fall har jag fått den känslan av mina i alla fall..

                      Varför jag undrade var mest på att jag undrade om man sen kunde stoppa in de yngelna jag får av min black mollys och platy till dem..Så de kanske kunde äta upp dem.. Men det kanske inte vore lönt då?
                      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #41
                        Jag misstänker att Dempseyna får rätt lite stimulans av att jaga levandefödare, det krävs nog något kvickare för att de ska få ut något av jakten. Men jag har ju den, kanske lite skeva, uppfattningen att vilket levandefoder som helst är bättre än ingenting... förutsatt att man ger fodret till rätt typ av fisk givetvis.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Linda A
                          Användare
                          • July 2002
                          • 404

                          #42
                          Okej, då kanske det inte var någon bra idée trots allt..

                          Bättre att skaffa något mera snabbare då..
                          Kanske man hade kunnat börjat med att ha lite större tetror med dem och helt enkelt fyllt på efterhand..?

                          Tack för svaren i alla fall..
                          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                          Kommentar

                          • Lejonmarie
                            Användare
                            • April 2003
                            • 429

                            #43
                            citat:Lejonmarie: jag ser ingen anledning att mata guldsöm/synspila med levande fisk.

                            Speciellt inte synspila som är mest vegetarian.
                            Aha, var nyfiken bara men nu vet jag, tack!

                            Hantalarna då!??
                            Kan de var intresserade? De äter ju oxå en del grönt men som en mix kanske.
                            Orm! Du kanske vet, för vist har du haft hantlar har jag för mej.
                            eller nån annan med hantel erfarenhet.

                            Till Anli
                            Ler! Kul att se att Trimacen har fått ett såå bra hem och han verkar bli duktigt bortskämd [:p] Hälsa..
                            ;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                            Kommentar

                            • Durin

                              #44
                              FI, är det på amerikanska sidor du sett uppgifterna om att guldfiskar har mer parasiter än andra fiskar? De odlar dom ju rätt mycket som just foderfisk där, och håller dom tätare än andra fiskar enbart därför. Det kan kanske vara anledningen?

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #45
                                Durin: Nej det har sagts samma saker på svenska forum också men jag vet som sagt inte om det stämmer. Har man rovfiskar så spelar det nog ingen roll då jag antar att bytena de tar ute i det vilda är i betydligt sämre skick, vissa rovfiskar käkar ju nästan allt de kommer över, t.o.m fiskkadaver och ödlor och sånt. Jag tror inte att de skulle vara så högt upp på näringskedjan om de var så mottagliga för parasitangrepp via bytet.
                                Men klarar sig bytesfisken så kan den ju dra igång någon stressrelaterad sjukdom så det är fortfarande ett riskmoment att mata med foderfisk.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...