Billig foderfisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Billiga foderfiskar...
    Bor man inte nära vattnet så är det förmodligen billigast att skaffa ett lekpar av någon riktigt lättlekt art, sajica som Hagblom nämnde är kanon, det var en av de första arterna som jag lyckades amatörodla, de kunde t.o.m driva upp yngel i ett kar fullt med andra fiskar. Sebraciklider är ungefär likadana men kräver ganska stora akvarier pga aggressiviteten.

Ska man köpa foderfisk så är jättedanior en av mina favoriter, de är kvicka och klarar sig längre än sega levandefödare och liknande och köper man ett stim på 10-20st så har cikliderna ofta flera dagars arbete framför sig att försöka få tag på allihop, med lite tur så kan de räcka någon vecka beroende på hur skicklig jägare som går i karet.
    Jag brukar betala 16krst för dem men brukar få mängdrabatt om jag köper tio eller fler. Köper man ett stim en gång i månaden så blir det inte så fasansfullt dyrt och man ser samtidigt till att fiskarna får användning av sina naturliga instinkter och ger dem lite välbehövlig motion vilket är värt en hel del.

Guldfiskar brukar jag också använda, de ger inte lika mycket hjärngympa för jägarna men ger istället ett större mål mat. Problemet med guldfiskar är att de sägs innehålla mer parasiter än andra fiskar, vet inte om det stämmer, men har man en dedikerad fiskätare så har den säker försvar för att klara sig mot sånt, jag har i alla fall matat mina jaguarciklider med guldfisk ganska länge nu utan att lägga märke till några bieffekter.
    Guldfisk är dyra om man köper lite större men köper man mindre i storleken 5cm så har de i mitt fall bara kostat 10kr styck. Eftersom det är en populär fisk så brukar jag bara säga att försäljaren ska välja ut fiskar han inte tror folk vill ha, fiskar med konstiga fenor eller märkliga färger osv.

Bor man nära vattnet så är egenfångade svenska mörtyngel det billigaste man kan hitta, walle_1 här på forumet är en hejare på att fånga mört och kan säkert ge tips för hur man ska få så lyckad fångst som möjligt.
    Jag och brorsan använde i alla fall en egenhändigt tillverkad ryssja av ståltråd och finmaskigt tygnät och det fungerade rätt bra, på försommaren så var det bara att slänga ut den vid strandkanten i viken där vi har sommarstuga och sedan plocka upp den efter någon timme så hade man foderfisk så det räckte i några veckor.
    Mört är väl inte så ruskigt smarta enligt min erfarenhet men de är ganska kvicka och är ju framför allt billiga...

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• sundelin
      Användare
      • October 2003
      • 234

I mitt akvarium har jag sebror och c. moorii, släppte i några guppys som var ganska stora (4-5cm). Då tog det inte länge tills moorii hade fått upp spåret på dom, men den lämnar hyffsat små sebror (1-1.5cm), ioförsig har dom försökt men sebrorna var för smarta, så sebrorna funkar inget bra som levande foder i mitt akvarie. Och guppyn var ju för enkelt byte....

Kommentar

• Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

Det kan stämma som sandelin skriver att sebrorna är för smarta.Hade dom innan med Leleupi och t om dom lurade dom och det blev 6-7st kvar av varje kull.........

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Ok, tack för tipsen! Just nu verkar han äta allt jag bjuder.
          Kommer att prova med en gäng jättedanior,man vill ju bara ge firren lite stimulans då och då.
          I sommar kan man ju håva upp lite yngel (både i havet och troligen i trädgårdsdammen).
          Han kan säkert ta rätt stora fiskar, men det kanske blir lite väl grisigt då.
          Ett speciallt yngelkar är jag tveksam till, möjligen om det är nån fisk som är intressant i sig. Nån mindre centralamerikan eller så.
          Men jag har ju som sagt inte behov av att ständigt mata med levande fisk...
          Anders L

Kommentar

• Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

Jag tänkte testa att ge min rovmalawis mört,löja eller smä kräftor här ifrån men är det nån som fått problem med sina fiskar när man matat med sånt,har nån fått sjukdomar eller t.o.m dött ?

jag tror en hel del på det Fredrik I säger...
            citat:men har man en dedikerad fiskätare så har den säker försvar för att klara sig mot sånt
            men vet inte ifall jag vågar?

Kommentar

• Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

Jag provade i förra veckan med Zebrafiskar till mina Dovii, det funkade bra. Zebrafiskarna är oxå kvicka som attan och håller sig mest vid ytan så det tog en bra stund innan de kyckades fånga nån. Det märks lite att de inte är så vana att jaga, de missar ganska ofta. Jag köpte 7st, 5 försvann under kvällen (Maculicada tog 1 och Synspillan 1) de andra 2 försvann under natten, men dom hittade jag igår i en av mina BTN moduler....
              Zebrafiskarna är dessutom bland det billigare man kan köpa, jag gav 50kr. Dock är de ju inte så stora.
              Jag har precis skaffat ett Zebraciklid par till mitt andra kar (450l med oscar) så jag kan kanske ta lite yngel därifrån framöver.
              Mvh
              Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Du tror inte att Oscarna kommer att frossa i de yngel som Zebracikliderna producerar? De är väl också rovfiskar.
                Mvh
                Robin

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

inte en chans att Zebrorna låter påfåglarna komma i närheten av ynglena
                  fish r friend

Kommentar

• robber
                    Användare
                    • September 2002
                    • 87

Vilka djur och växter som är olämpliga som fiskfoder pga. fridlysning är ganska lätt att ta reda på, bara titta på http://www.naturvardsverket.se/dokum...fridlystny.pdf

Bland annat står det,
                    " Föreskrifter om fridlysning av vissa arter av kräldjur, groddjur och ryggradslösa djur
                    Det är förbjudet att inom landet döda, skada, fånga eller på annat sätt insamla vilt levande exemplar av följande arter. Det är också förbjudet att ta bort eller skada dessa arters ägg, rom, larver eller bo."

Och en massa olika arter av grodor, bland annat "vanlig groda", "ätlig groda" osv.

MvH Simon
                    http://simon.holmbring.se

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

En viktig information som jag tar till mig Simon. Personligen så hade jag ingen aaaaning om detta...men nu vet jag.

Kommentar

• Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

Hej

Jag är helt ny på det här med att mata med levande foder så jag ställer några frågor till er som har efarenheten.

Jag har Vieja Synspila och Guldsöm, skulle de kunna matas med levande föda?
                        Hantlar/Heros, levande föda?

Släpper man bara ner ynglen då och sen blir de mat..?

Låter lite barbarsikt, men jag kanske vänjer mej när de är såå små ändå.

Lite tips till en nybörjade på fronten!
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• Mattias Andersson
                          Användare
                          • September 2003
                          • 788

vilken art skulle kunna passa som levande foder i mitt stora??
                          Går just nu ett par zebror, men de kommer aldrig några yngel ej heller lek, dom jagas mest hela tiden av mina jack dempsey.

Kommentar

• Lejonmarie
                            Användare
                            • April 2003
                            • 429

Har nån provat att ha en grupp med Platy! De sägs vara levande födare och få mycket yngel. Ska ha dem med Hantalrna!

Samtidigt så gör de vuxna nytta och distraherar Hantlarna i leken lite.

Nån som har erfarenhet av dessa yngel.
                            Borde väl vara perfekt mat!?
                            ;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• Fiskar.nu
                              Användare
                              • September 2003
                              • 442

fan va knäckt du blev robin!! haha rätt åt dig
                              375 liter till L-malar

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

citat:Ursprungligen skickat av Fiskar.nu

fan va knäckt du blev robin!! haha rätt åt dig
                                Om du menar mig så kan jag säga att jag är en Afrika-nörd och har aldrig i mitt liv sett en levande Zebraciklid som tar hand om sina yngel...alltså inga som helst erfarenheter.

Det jag skrev var en "antagelse"....
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...