Billig foderfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    Billig foderfisk

    Min nyligen inhandlade lilla Cichlasoma trimaculatum har en liten förkärlek för levande fisk. I och för sig tar han pellets nu (med lite motvilja), men jag kan ju inte neka till att det var intressant med levande byte! Vad brukar ni använda som foderfisk? Lagom stort (tetra) och billigt. På fredagkvällarna när man sitter med konjaken i fotöljen, så kan det ju vara kul att ge grabben nåt extra!
    Jag har inte tänkt starta nåt yngelkar, utan vill bara veta vad som är lämpligt.
    Kanske det är möjlig att höra med akvariehandlarn om han har några tetror eller rasborer han vill bli av med?
    Nå hur gör ni, som har fiskar med förkärlek för levande byte?
    Anders L
  • andmob
    Användare
    • November 2003
    • 72

    #2
    Sommartid kryllar det av yngel i de flesta svenska sjöar, bara att håva den storlek man vill ha Grodyngel kanske också kan vara något?
    Men den här årstiden är det lite värre.. :/

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 804

      #3
      Hej Andmob
      Grodyngel ger du f--- i dom är fridlysta,alla grodor,ödior och ormar bör du låta bli,håll dig till maskar.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Det smidigaste är enligt folk som vet att odla natalciklid (Oreochromis mossambicus). Jag har själv letat febrilt efter dessa men inte lyckats få tag på dem. De skall vara ofantligt snabbväxande som yngel och föräldrarna dessutom lättlekta. Sammanfattningsvis perfekt som foderfisk-supplier =)

        Hittar du några får du mer än gärna maila mig då jag verkligen vill ha tag på ett par eller två.

        Tony Englund

        Kommentar

        • robban-h
          Användare
          • May 2003
          • 24

          #5
          guppy eller kardinalfisk kanske lättodlat i varje fall. jag hade en massa vildfångad guppy som förökade sig som kaniner som jag inte visste vad jag skulle göra av så jag köpte en liten arrowana så löste det sig hehe

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • December 2003
            • 374

            #6
            Tony här kan man köpa Oreochromis mossambicus : http://www.ff-seafood.com/p2.htm

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #7
              Kan ni inte ta över alla mina sajica? Jag har hur många hundra som helst och alla härstammar från ett enda par som fullkomligt sprutar ur sig yngel. Den som vill ha kan hämta gratis men om man tar alla, inklusive avelsparet, så kan man till och med få betalt.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Gwendly, det är precis vad jag menar =).. mossambicus växer till "matfiskstorlek" på några månader vilket gör den lämpad. Att den dessutom är munruvare gör ju inte saken sämre då man kan ha ett lekande par i sitt rovfisk-kar och på så vis få ett självförsörjande system.

                Fredrik, hur snabbt kommer yngel från sajica upp i 2-3cm? Det kan kanske vara ett alternativ. Mossambicus verkar ligga på den bannlysta listan hos alla akvariebutiker just för att de ynglar ab sig såpass att det blir besvärligt att ha dem.

                Tony Englund

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Mats

                  Grodyngel ger du f--- i dom är fridlysta,alla grodor,ödior och ormar bör du låta bli,håll dig till maskar.
                  Mats: Sen när blev grod-yngel fridlysta? Alla har vi nog fångat grodyngel när vi var små utan att tänka på att det var en illegal syssla vi hade för oss. Är bara lite nyfiken. Jag ser ganska många naturprogram och är väldigt intresserad av svenska djurlivet(summeringen av det iaf) men jag har aldrig hört att "sveriges" reptiler/groddjur skulle vara fridlysta.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • April 2002
                    • 787

                    #10
                    Det stämmer att alla svenska groddjur är fridlysta. tror lagen trädde i kraft i slutet av 90-talet eller så. I dagsläget är det bara tillåtet att fånga grodor och dess yngel i utbildningssyfte. Typ forskning och biologilektioner. Iallafall är det vadjag har fått höra.
                    Trots denna lag är det många som kommer till oss i djuraffären på våren och frågar vad man matar grodyngel med. Informationen om en lag verkar dom inte ta till sej. Tyvärr.

                    Mvgh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

                      #11
                      Tycker mina Blåciklid yngel har växt hyfsat snabbt.
                      Men kanske inget att jämföra med Oreochromis mossambicus?

                      Mvh Ola
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej.
                        Jag tror att det blev föra året som det blev totalt stop i och med att ormar blev fridlysta.Men har du fått en huggorm på din trappa får du ta den av daga,det är lite skevt tycker jag för är dom fridlysta så är dom det.Grodor får man ta i studie syfte men skall släppas tillbaka på fångstplatsen.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

                          #13
                          Tony: Jag tycker nog att mina sajica växer lika fort som alla andra yngel jag har. Ungefär en centimeter i månaden de första fyra månaderna. Man får väl tillägga att jag aldrig matar yngel mer än en gång om dagen.

                          Jag tror att sebran är ännu lite mer lättlekt an sajican men när man väl fått igång ett par så går det inte att stoppa.

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • sundelin
                            Användare
                            • October 2003
                            • 234

                            #14
                            Vet inte hur ofta zebrorna normalt ynglar av sig, men den senaste tiden har mina haft yngel varannan vecka... har 2 hanar som leker med olika honor allt eftersom ynglena försvinner....

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • February 2003
                              • 527

                              #15
                              Har ett sebrapar som jag mer än gärna skänker bort,värsta yngelmaskinerna mycket värre än Guppi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...