Snabb hjälm med räkmix, är mitt upp i tillagningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • onkyo
    Användare
    • December 2003
    • 18

    #16
    Hej,

    Min mix flyter ganska länga om jag inte pressar ihop den när den tinat i akvariumet. Måste bero på luft som finns i mixen, förmodligen kopplat till hur mycket man vispat/mixat.

    /C
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      citat:Om mixen flyter eller inte avgörs väl av tempen på mixen när man blandar i gelatinet tror jag. Är mixen kall så flyter den, är mixen varm(are) så sjunker den. Har för mig att den ska vara åtminstone 35-40grader för att sjunka, men är inte säker....
      Vad menar du med detta? Mixen är ju fryst när den ges till fiskarna och enligt din teori så skulle den ju flyta då?!

      Alla gånger jag gjort mix så har den sjunkit när jag sedan gett det till fiskarna...både i färsk precis tillagad form som i fryst.

      citat:Matade med fryst cyclops för första gången igår och det vart ett stort dammoln direkt fiskarna började äta av det, kan den vara dåligt tillagad eller brukar det smutsa ner mycket?
      Jag har aldrig hört talats om att fryst cyclops skulle vara tillagad överhuvudtaget. Jag tror att de fryses in ganska snabbt och är nog inte blandat med annat än vatten. Ge cyclops i små mängder, dvs bryt av ett hörn och håll ned en stund i akvariet och rör runt så får fiskarna äta av det "lilla" molnet istället för att man släpper ned en hel fyrkantsbit.
      All foder skräpar ned om det ges i för stora proportioner...

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • April 2002
        • 467

        #18
        Jag menar givetvis under tillredningen, det är ju då man blandar i gelatinet!
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

          #19
          citat:All foder skräpar ned om det ges i för stora proportioner..
          Nja vet inte,Eller så kan det mycket väll vara men jag tycker cyclops skräpar ner mer än annat jag prova,Det som skräpar minst är egen räkmix & Fryst artemia,och givetvis levande artemia! enligt mig,Och jag matar aldrig mycket men det räcker med att lägga i 1-2 bitar av cyclops så har man ett stort moln i akvariet tills filtrena tagit reda på det,Och det är heller inte alls lika gillar som räkmix & artemia!.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Det fattade jag väl...men du skriver ju att mixen skall flyta om den tillreds vid en speciell temperatur...förklara gärna den teorin. Mixen ges ju till fiskarna i fryst form och jag tror inte att tillagningstemperaturen har någon som helst effekt på mixens flytkraft...men du får väldigt gärna försöka överbevisa mig om motsatsen.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              citat:jag matar aldrig mycket men det räcker med att lägga i 1-2 bitar av cyclops så har man ett stort moln i akvariet tills filtrena tagit reda på det
              Hur stora är bitarna? På en bit av cyclops får jag ca fyra delar som jag kan ge 2 avbrutna bitar av varje gång jag matar. Jag lägger aldrig ned cyclops utan håller den i vattnet så den smälter och fiskarna kan äta medan smältningen pågår. Slänger man ned en hel cyclopsbit så slåss fiskarna så mycket om maten att det blir fruktansvärt "molnigt" och smutsigt. Har man så mycket foder i akvariet så att pumparna gör rent så blir akvariet knappast rent då smutsen (mat) åker ned i ytterfiltren eller innerfiltren. Det blir en ganska tuff nedsmutsning efter en stund och det påverkar vattnet väldigt negativt.

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

                #22
                bitar är väll 2x1 cm och dom dammar rejält kan jag säga förut när nån av dom stora fiskarna sväljer dom hela ..Så mycket foder?!...jag matar varann dag med så mycket dom äter upp på 1-2 minuter,och matar man med cyclops så blir det molnigt,nej hedanefter använder jag bara cyclops i yngelkaren som ett utav andra fodrena,

                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

                  #23
                  Jag tror det ska ha med att gelatinet inte blandas ordentligt i mixen om temp skillnaden är för stor, och gelatinet ska då på nått sätt göra att mixen flyter. Eftersom man i regel värmer gelatinet innan användning så blir skillnade för stor om mixen inte värms lite. Så har jag för mig att det förklarats här på forumet, men jag är inte säker.
                  När jag nu gjorde mix (som flyter) var det första gången jag gjorde mix på ett par år, så jag kommer inte riktigt ihåg hur det brukade bli för mig tidigare.
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Intressant Mattias...om det stämmer.

                    Henke: Man kan ha cyclops i sin räkmix...om du nu matar med det. Jag har det i min. På det viset kan man få cyclops näringsegenskaper utan speciellt nedsmutsning (beroende på mixens konsistens).

                    Kommentar

                    Arbetssätt...