Snabb hjälm med räkmix, är mitt upp i tillagningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samot 210
    Användare
    • December 2002
    • 22

    Snabb hjälm med räkmix, är mitt upp i tillagningen

    Har precis mixat räkor och ärtor och hällt i spirulin och multivitamin i min räkmix(första gången jag provar). Har halverat ett recept men hällde i full ranson multivitamin. Gör det något?

    På receptet står det(läser jag nu ) att man ska ha konsentrerad multimitavin och det står det inte på min flaska som är till för gnagare. En dagsranson för marsvin är 17 droppar. Kan det vara så att jag har ej konsentrerad och behöver istället fler droppar än receptets 10 droppar till 1kg räkor/ärtor.

    Tacksam för snabba svar, står som sagt och slabbar med detta nu.
  • Vannar
    Användare
    • April 2002
    • 339

    #2
    det går nog bra, ær du bekymmrad så rota i frysen om du hitter nå mer grønsaker av nått slag och mixa ner...
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • samot 210
      Användare
      • December 2002
      • 22

      #3
      Tyvär så har jag inge mer grönsaker att blanda i.

      Men vad tror du om det där med koncentrerad multivitamin. Det står ju inte så på flaskan, men kan det vara så att vitamin på flaska är koncentrerad även fast det inte står det?

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • April 2002
        • 339

        #4
        det går nog bra, vitaminer bryts ner æven i frysen så dosen kommer nog inte bli så høg nær du matar.
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Det fungerar bra. Även räkorna och ärtorna innehåller ju vitaminer.

          Snabb hjälm= motsatsen till blykeps?

          Kommentar

          • samot 210
            Användare
            • December 2002
            • 22

            #6
            Vad bra att det funkar ändå.
            Har nu geggat ihop allting och ställt i kylen, nu återstår bara att göra rent köket från denna gröna sörja.

            Snabb hjälm!!!
            Ja vad säger man. Det vart lite jäktigt där ett tag, gjorde även mat till människor samtidigt så det var lite mycket, men ni verkar ju ha förstått det ändå

            Tack för era snabba svar.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Vad använde du för bindemedel?

              Kommentar

              • Loket65
                Användare
                • September 2003
                • 176

                #8




                Tack Tricella för att du förgyller dagarna med dina små fyndigheter..... Den här var nog en av de bättre!!!!!
                Den som äter lever får sej
                *Magnus*

                http://www.orumsnygard.se

                Kommentar

                • samot 210
                  Användare
                  • December 2002
                  • 22

                  #9
                  Gelatin.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ok Samot 210!

                    Nu har det gått en stund...har du fått rätt konsistens på mixen?

                    Kommentar

                    • onkyo
                      Användare
                      • December 2003
                      • 18

                      #11
                      Hej,

                      Nu är nog din mix på plats redan, men.... Viktigt att låta gelatinet verka innnan du stoppar mixen i frysen. Ta gärna ett par timmar i kylen innan du fryser in. Risken finns annars att maten inte håller ihop, och skräpar ner onödigt mycket, när du matar eftersom gelatinet inte fått tillräklig tid innan infrysning. Jag gjorde en sats diskusmix igår och enligt mig så ska det ska kännas att kakorna är lite gummiliknande och håller ihop bra om gelatinet fått den tid som behövs.

                      Blykeps? Betongkeps?

                      /C
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

                        #12
                        Får jag en för lös mix använder jag alltid ( efter tips från jönköping) Dospulver Lunelax. Detta är ett bulkmedel som säljs på apoteket. Den verksamma substansen kommer från indiskt loppfröskal "ishalgula" (som har en extrem vattenuppsugande förmåga)Ishalgula är besläktat med vårt svenska groblad. Rikt på bl.a K vitamin. Groblad är en gammal svensk medicinalväxt.
                        Har jag en för lös mix ströar jag över Lunelax dospulver tills jag fått önskad konsistens.
                        Ha de.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • samot 210
                          Användare
                          • December 2002
                          • 22

                          #13
                          Jag lät mixen stå 3 timmar i kylen innan frysning och den hade en lätthanterlig galeaktig konsistens, så det verkade helt i sin ordning.
                          Matade med det idag och det höll ihop väldigt bra och nedsmutsningen var inte så farlig. Matade med fryst cyclops för första gången igår och det vart ett stort dammoln direkt fiskarna började äta av det, kan den vara dåligt tillagad eller brukar det smutsa ner mycket?

                          En sak med räkmixen var att den sjönk till botten. Hade hoppats på att den skulle flyta för jag tror den skräpar ner mindre då, för fiskarna hinner äta upp delar som sjunker.
                          Läste någonstans att det berodde på hur länge man mixade smeten. Ju längre man körde så ju mer luft fick man i mixen som på så vis flyter bättre. Jag lät ju mixen stå ett tag när jag skrev här om multivitaminen så den kanske sjönk ihop lite då, eller vad tror ni.

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 467

                            #14
                            Om mixen flyter eller inte avgörs väl av tempen på mixen när man blandar i gelatinet tror jag. Är mixen kall så flyter den, är mixen varm(are) så sjunker den. Har för mig att den ska vara åtminstone 35-40grader för att sjunka, men är inte säker....
                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 1913

                              #15
                              citat:Matade med fryst cyclops för första gången igår och det vart ett stort dammoln direkt fiskarna började äta av det, kan den vara dåligt tillagad eller brukar det smutsa ner mycket?
                              Fryst cyclops smutsar ner jätte mycket ja,därför matar jag sällan med det nuförtin..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...