Råd om centraloch nordamerikanska...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Tänka sig att det finns folk i Skåne som håller på med Centralare. Jag bor ju själv i Genarp, endast 10 mil från Bromölla. Dessutom så bor svärföräldrarna (som jag är uppe hos då och då) i Sölvesborg, endast ett stenkast ifrån Bromölla.

Lite kommentar till synspila och salvini.
    Synspila blir stora (maxlängd 35-40 cm), i ett 1,5 m kar får du nog inrikta dig på att ha endast dessa som ciklider. Fast å andra sidan så får du en färgprakt som heter duga.
    Salvini blir inte så stora, över 17-18 cm är sällsynt men förekommer. Problemet med dessa är att de oftast är väldigt aggressiva när de väl etablerat sig i ett kar. Egna erfarenheter har också visat att ett etablerat par ofta får problem med sammanhållningen.
    Sedan så kan jag väl bjuda på en gammal anekdot. Jag hade, i slutet på 80 talet, både ett guldsömciklid och Parachromis Loisellei par i ett 375 l kar under ett antal år. Hanarna var väl runt 20 cm och honorna runt 15 cm. Bägge paren klarade av att dra fram yngel utan några större problem. Dessa arter är väl inte kända som någon av de fredligare cikliderna. Men jag lyckades med tur och lite smart inredning att hålla dem utan några större problem.

Texasciklid (H Carpinte) och Salvini är en kombination som jag skulle vilja testa någon gång. Salvinins gul,svarta och röda färg mot Texasens blåa hade sett snyggt ut. Texasen är också en art som lär kunna bli 30 cm men jag har aldrig sett någon större än drygt 20 cm.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Linda A
      Användare
      • July 2002
      • 404

Jinnarparen: Nu slipper du känna dig själv i skåne! Även om jag inte höll på med fiskar i slutet av 80talet*s* Mera än att sitta och titta på dem!

Okej då får jag skippa båda dem eller? Jag menar jag har ju ändå Zebror och Jack D. Så jag kan ju inte ha någon av dem själva utan de måste ju funka!

Vart Brukar du köpa dina centralare?

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

JD och Sebror kommer också att fungera bra i ett 1,5 m kar. JD blir större men är inte lika ettriga som Sebrorna. Sebrorna kommer för övrigt inte ha några större problem med att försvara eventuella yngel. De har ett makalöst bra samarbete.
        Sandby ciklidhobby i Södra Sandby brukar alltid ha något intresant att erbjuda. Sedan så har jag köpt fisk i Danmark och i höstas plockade jag och orm in lite från USA.
        Det finns en del akvarieaffärer i Malmö också men om någon av dem har Centralare vet jag inte. De 3-4 affärerna som jag brukar titta in i har det i varje fall inte. Det verkar vara peststämpel på sådan fiskar i dessa affärer, tyvärr.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Linda A
          Användare
          • July 2002
          • 404

Okej Så du tycker att det räcker med de två? Vet du hur man ser skillnad mellan hona och hane hos JD? Okej det var ju bra!

Okej! Det var ju bra att veta. Jo det har jag läst lite om.. Hur gick de då? Okej.. Jag har för mig att stoby har en del i alla fall.. Tänkte kolla hos dem först..(Lite lathet har jag ju i mig*s*)

Ja eller så säljs de till för små akvarium..

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Könsskillnad på JD; Svårt att se när de är riktigt små. Vid 7-8 cm så kan man ta dem på att hanen får mer iriserande prickar än vad honan har. Även hanens fenor är större och med längre utdragna fenspetsar. Är de lika gamla så är hanen nästan alltid betydligt större än honan. Men det är ju förstås svårt att se i affären, mig veterligen så finns det inga årsringar eller dylikt på en JD som talar om hur gammal den är.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

om ja vore snobben03 skulle ja tjata på jinnarparen tills han gav mig ett par Motaguense å ha i ett 540

Zebrorna blir perfekta targetfish i det karet.
              fish r friend

Kommentar

• Linda A
                Användare
                • July 2002
                • 404

Jinnarparen Okej det var bra att veta.

Orm: Haha ser jag ut som någon som tjatar mig till saker och ting..

Kommentar

• Linda A
                  Användare
                  • July 2002
                  • 404

Förresten så vad innebär targetfish?

Jag vill ju inte att Zebrorna ska råka illa ut?

Kommentar

• Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

Targetfish e nog just vad du inte ville i så fall.. En "avreageringsfisk" som dom större fiskarna kan jaga runt, men som (oftast) hinner undan, eller är tillräckligt kaxig!

Jag har ett par JD, ett Salvini och ett Nicaraguaciklid i mitt 540. Det finns en liten liten Sebraciklid och några Ancistrusmalar oxå..

Skulle nog tro att jag klarar mig ett bra tag till med akvariestorleken, men så är ju inte fiskarna fullvuxna ännu. JD har yngel just nu, Salvinihanen försöker käka upp dom å Nicaraguaparet cirklar runt sin "håla".. Den lilla Sebran är ett resultat av dom som va minst men bestämmde i HELA karet innan.

Jag rekommenderar Stoby starkt, Lars har nästan alltid ngt kul att visa. Nu om inte annat har dom ju sitt nya helglasakvare på g. Södra Sanby besökte jag i somras, det dröjer nog några somrar till innan jag åker dit igen..

Kommentar

• Linda A
                      Användare
                      • July 2002
                      • 404

Nej det vill jag ju inte! Okej! Då ska det väl gå för mig med då!

Jo de är verkligen bra där inne! Vet du hur deras priser på akvarium är? Okej! Stoby ligger ju lite närmare så det blir Stoby för min del!

Kommentar

• Mattias Nilsson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 467

Jag tycker nog Stoby och Sandby är ganska jämnbra. Har bara varit i Stoby några gånger dock, i Sandby är jag ganska ofta.
                        Jag bor i Malmö och kan väl mest hålla med Jinnarparen, här finns inte mycket centralamerikaner.... Dock tycker jag Jäger zoo är värt ett besök om du råkar vara i krokarna (är väl inget man kör 10mil för), annars är det väl ingen affär här som är så intressant, särskillt inte eftersom du har nära till Stoby....
                        Mvh
                        Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Linda A
                          Användare
                          • July 2002
                          • 404

Okej det var ju synd.. Nej det känns ju lite onödigt om det inte verkligen behövs..

Kommentar

• Torsten
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 647

Jag har "bara" 12 mil till Stoby, men det ligger ju ett IKEA halvvägs, så.. =))
                            Stoby är inte jättebilliga på akvarier. Det som alla kallar "Åleds-akvarier" var från början "Stoby-akvarier". Men han har en vääldigt intressant Köp/sälj anslagstavla!!

Kommentar

• Linda A
                              Användare
                              • July 2002
                              • 404

Torsten jag har 6 mil till Stoby

Okej! Då vet jag det!

Kommentar

• Jompastar
                                Användare
                                • August 2003
                                • 80

JD och sebra blir finemang i din nya burk. Du kan lagga till en pleco och nagra snabba billiga barber eller tetror.

JD och sebror ar kanda inrednings architekter och om du ger dom ett finkornigt grus eller sand sa blir det inrednings-kalas.

Blanda fint och grovt grus, sand och stenbumlingar lagger ner nagra rotter och vola du far en fin central burk.

Jag brukar andvanda mig av full spectrum lysror...men en JD burk skulle jag nog andvanda mig av ett lysror med lagre frekvens (bla/violett). Aterger farger valdigt intressant pa JD/carpinte/sebror. JD's blyghet hemmas i den lagre frekvensen (lagre belysning). Plus, en svart bakgrund framhaver inredningen och fargerna pa fiskarna pa ett mycket bra satt. Svart bakgrund ar dessutom lugnande for blyga JD.

Ditt vatten = bra.

Personliga tips, dvs. inget som Moses skrev ned pa sten!
                                Lycka till!

Kommentar

Arbetssätt...