Råd om centraloch nordamerikanska...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

Råd om centraloch nordamerikanska...

Hej!

Jag har lite frågor angångde ett snart nytt akvarium på 150*50*60 eller 150*60*60..

Jag hade tänkt att ha centralamerikanska ciklider där i och nu undrade jag lite angångde vad för ciklider jag kan ha där i och hur många.. Har redan ett sebraciklid par och ett jackdemsey..

Får jag plats med något annat med eller jag tillräckligt som det är?

Om jag har 7,8 och 11 i kh behöver jag göra något mera med vattnet?

Något mera som jag ska tänka på när jag inreder?

En sak till som inte har så mycket med saken att göra men hur mycket väger ca ett tomt 150*50*60 akvarium?

Mvh Linda
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

"Problemet" med centralamerikanare är ju när de leker. Du skriver att du har par av båda arterna. Min gissning är att ett fullvuxet par Dempsey tar upp minst halva karet i revir när de leker. Men en till art borde kunna få plats där.

Dina vattenvärden verkar bra för centraler.
    fish r friend

Kommentar

• Linda A
      Användare
      • July 2002
      • 404

Nu tog jag kanske i när jag sa par av båda Dempsemy är jag inte säker på.. Ärligt talat..
      Jag hoppas på att det är ett par.. Jag vet inte hur man ser skillnaden..

Okej! Det var ju bra och veta.. Jag får se om jag skaffar en art till.

Har du något förslag då?

Okej Det var ju bra i alla fall!

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

jag har tusen förslag på fisk

men utbudet i sverige är högst begränsat.

jag vet inte vart du bor (ingen aning vart bromölla ligger), men på akvarielagret har du Vieja Synspila inne. De har gått där ganska länge nu, jag köpte en 4cm fisk därifrån för 2 månader sen och han är nu nästan 15cm. De som går kvar på lagret har dock vuxit högst 1cm under samma tid men förhoppningsvis har deras tillväxt inte hämmats så de drar iväg när de kommer ner i ditt stora kar med massor med mat

Annars är det väll Eldbuk som gäller.
        fish r friend

Kommentar

• Linda A
          Användare
          • July 2002
          • 404

Tusen förslag då hade jag fått beslutångest! Jo det verkar ju vara det..

Det ligger ca 65mil söder ifrån bromma och sthlm.. Jag bor i norra skåne! Det bästa som finns här omkring är nog Stoby..
          De var ju läckra som den ju!

Hur vet du att den är en han? Jag läste ju på zoopet att det var omöjligt att skilja könen åt istort sätt..

Jag gillar inte eldbuk.. Så då hade jag heller väntat på att hittat Vieja Synspila!

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

Det vet jag inte, jag refererar till "den" som han för att få en mer personlig kontakt om du hajjar

fast han äter ibland så han blir jättefet, å då inbillar jag mig att det som sticker fram är genitalpapillen, å den är smal och spetsig.
            fish r friend

Kommentar

• Linda A
              Användare
              • July 2002
              • 404

Hehe jag hajjar!

Okej då kanske det är en han!

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Salvini knake är ett förslag?

Det finns ju mååånga andra centralamrikanare men utbudet här i sverige är som, sagt inte för stort-lite tråkigt tycker jag.

Mvh Ola
                ola lindeberg

Kommentar

• Linda A
                  Användare
                  • July 2002
                  • 404

Okej! Den verkade vara fin.. men hur passar den med de andra?

Kommentar

• Ola Svensson
                    • April 2002
                    • 14633

Du blir nog begränsad av vad du hittar. Idealet är om de är "små" dvs. under 20. De mjäkigare bör du också stå över (pga. de två arterna du redan har) = Thorichtys och Archocentrus septemfasciatus och myrnae. Sajica är väldigt nära släkt med dessa och lär vara rätt mesig den också. Sedan är ju inte alla fiskar i världen ciklider. Problemet med ickeciklider är att de kan bli uppätna i ditt fall av Jack Dempsy. Förslag kan vara [u]friska</u> stora mollys, stora svärdbärare eller tetror av Beunos Aires/Norsk flaggtetretyp. Jag skaffade just tio Alfaro (toksnabb ungfödare) på 4-5 cm till mina 10 cm blåciklider (VF). Det gick två dagar, sedan hade de fyra minsta försvunnit och alla andra hade huggmärken över ryggen! Dagens blåciklider måste vara degenererade med tanke på all småfisk folk verkar kunna hålla med dem.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Hur den passar med dina andra fiskar vet jag inte men tror att det hade gått bra. Den är ju i ungeför samma storlek och krav.
                      Men vänta på någon annan som vet mer/egna erfarenheter.

Mvh Ola
                      ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

Salvinis är griniga av sig, och blir rätt rejäla. Synspilan blir ju ännu större men är rätt snäll istället.
                        fish r friend

Kommentar

• Ola
                          Användare
                          • August 2002
                          • 1232

Oj Ola,

4-5cm, mitt Blåcikld par på ca 11 och 10cm har aldrig rört mina tupp yngel där det minsta ynglet är på 3cm.

Mvh Ola
                          ola lindeberg

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

Ungfödare och tetror är mjukfenstråliga fiskar dvs alla fenstrålar är mjuka. Ciklider har hårda fenstrålar (inte alla). Tänk på en abborres ryggfena. Cikliderna går därför säkrare men man bör kanske inte ha stor fisk man är rädd om tillsammans med fiskar som har hårda fenstrålar eftersom kvävningsrisken är mycket större.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Linda A
                              Användare
                              • July 2002
                              • 404

Ola: okej nej jag håller med dig om att alla fiskar inte är ciklider.. Men jag vill köra ett rent ciklid akvarium för en gångsskull.. Men jag får se.. Då tycker jag att Synspilan är mera intressant än Salvinis.

Eller så håller jag bara mitt Zebrapar o jack d ihop.. Jag får se!

Kommentar

Arbetssätt...